قیمت روغن زیتون در جهان به علت خشکسالی در اسپانیا به بالاترین رقم در ۲۶ سال گذشته رسیده است.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت روغن زیتون در جهان به علت خشکسالی در اسپانیا

به گزارش قدس آنلاین به علت خشکسالی بلندمدت در اسپانیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول در جهان، قیمت روغن زیتون به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

قیمت روغن زیتون بیش از ۶۰ درصد در ماه ژوئن افزایش یافته است و کارشناسان هشدار می‌دهند، مصرف‌کنندگان باید خود را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها آماده کنند.

خشکسالی شدید در اسپانیا که از تابستان گذشته شروع شده است، اکنون عرضه روغن زیتون در جهان را تهدید می‌کند و سبب شده است که قیمت این محصول در سراسر جهان افزایش یابد.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان داد که قیمت روغن زیتون در جهان به ۵ هزار و ۹۸۹ دلار به ازای هر یک «متریک تن» رسیده است که بیشترین قیمت در ۲۶ سال گذشته به شمار می‌رود.

خوان ویلار، کارشناش این بخش به «اولیو اوی تایمز» گفت: «ما در شرایط بی‌سابقه‌ای زندگی می‌کنیم... قیمت روغن زیتون در مبدا، هیچ‌زمان اینگونه که اکنون می‌بینیم نبوده است.»

برداشت اخیر زیتون در بازه اکتبر تا فوریه به علت شرایط نامساعد آب و هوایی ۵۰ درصد کمتر از معمول بوده است. بنا بر اعلام وزارت محیط زیست اسپانیا، این کشور ۳۶ ماه متوالی کمتر از متوسط میزان بارش، بارندگی داشته است.

کایل هالند، تحلیلگر دانه‌های روغنی و روغن‌های گیاهی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اسپانیا حدود ۶۳۰ هزار متریک تن روغن زیتون تولید کرده است که از ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون متریک تن تولید معمول این کشور، کمتر است.»

تحلیلگران هشدار می‌دهند بدون افزایش بارندگی در اسپانیا، قیمت روغن زیتون می تواند برای مدتی هیمنطور بالا باقی بماند.

 پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.