مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری گفت: کتیبه یادمان کلنل محمدتقی خان پسیان، پس از مرمت و آسیب‌زدایی توسط متخصصان و هنرمندان مشهد، بر مزار که بر مزار این آزادیخواه و مبارز علیه استعمار نصب شد. 

کتیبه یادمان مزار کلنل محمد تقی خان پسیان مرمت شد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی حسین ابراهیمی اظهار کرد: پس از نصب یادمان این سرباز وطن در سال ۱۳۷۹ به مرور زمان در اثر عوامل محیطی مانند رطوبت و آلودگی هوا، لوح (کتیبه) آن به شدت آسیب دیده و تخریب شده بود. 

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری ادامه داد: مرمت این لوح با هدف حفظ شان این قهرمان ملی و تسهیل شرایط برای آگاهی بازدیدکنندگان از شرح زندگانی کلنل پسیان ضروری بود. 

وی با اشاره به اهمیت توجه به لوح بنای یادبود کلنل محمدتقی خان پسیان گفت: مقام معظم رهبری ضمن دیدار با بسیجیان در بیانات روشنگرشان اشاره به نقش قهرمانانی چون کلنل پسیان در مبارزه با دخالت های خارجی کردند و معظم له بر این نکته تصریح داشتند که کلنل محمد تقی خان پسیان در مشهد «به یک معنا بسیجی است؛ قیام می‌کند، حرکت میکند و بعد هم شهید می‌شود» و تأکید کردند که باید از شرح حال این شخصیت های مبارز را خواند و فهمید. 

ابراهیمی افزود: با هدف پاسداری از شأن و معرفی هرچه بیشتر و بهتر این قهرمان ملی و مبارز وطن پرست، بازپیرایی محوطه مزار محمدتقی خان پسیان در دستور کار قرار دارد. 

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری تصریح کرد: در نخستین گام مرمت لوح (کتیبه) یادمان این سرباز وطن که حاوی شرح مختصر زندگی نامه کلنل پسیان بود، اجرایی شد. 

مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری به عنوان یکی از شاخص ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر مشهد، بیشتر با نام و یاد نادرشاه، سرسلسله دودمان افشاریه شناخته می‌شود.  

در کنار مدفن این پادشاه نامدار، مزار یکی از آزادیخواهان و مبارزان علیه استعمار که از گوهر جان در راه نجات وطن مایه گذاشت قرار دارد. 

مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری واقع در چهار راه شهدای مشهد و در امتداد خیابان آیت الله شیرازی و فاصله ۵۰۰ متری از حرم مطهر رضوی، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ شب آماده پذیرایی و خدمت رسانی به گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.