رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ضرورت فعال‌سازی ظرفیت مخاطبان دانش‌آموزی در سینمای کشور گفت: پرده سینماها نباید از فیلم های کودک و نوجوان خالی بماند.

رئیس سازمان سینمایی: پرده سینماها نباید از فیلم‌های کودک و نوجوان خالی بماند

به گزارش قدس آنلاین، محمد خزاعی در نشست مشترک با مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخش جدایی ناپذیری از خاطره جمعی ماست، اظهارداشت: برای نخستین بار است که سازمان سینمایی با تمامی مدیران و معاونین خود در مجموعه های فرهنگی حضور پیدا می‌کند که به نوعی نقش سازنده در سینما دارند.

وی گفت: از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم در حوزه سینما این است که به هم‌افزایی مناسبی با نهادهای مرتبط با عرصه فرهنگ و سینما برسیم. سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینمای کشور قطعا، در سایه همکاری و مشارکت سایر مجموعه های فرهنگی و سینمایی می‌تواند مشکلات این عرصه را حل و فصل کند.

خزاعی با اشاره به سابقه درخشان کانون در زمینه تولید محصولات فرهنگی و سینمایی برای کودکان و نوجوانان افزود: با همکاری کانون می‌تواند اتفاقات خوب و بزرگی در عرصه فرهنگی و سینمایی حوزه کودکان و نوجوانان رقم بخورد.

وی یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان سینمایی را موضوع سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد و یادآور شد: طرح‌های بسیار خوبی در طول چهار دهه اخیر در حوزه سینمای کودک و نوجوان از جمله سینماهای اختصاصی کودک، دادن یارانه به این حوزه و دیگر ابتکاراتی از این دست مورد اجرا قرار گرفت اما متاسفانه به رغم همه این اقدامات، روز به روز دستان ما در این عرصه خالی‌تر شد و امروز، وضعیت نامطلوبی داریم.

نیاز به برنامه‌ریزی جامع در سینمای کودک

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: شاید اگر ما مدیران و متولیان عرصه فرهنگی پس از دهه شصت، برنامه‌ریزی جامع و کاملی در این حوزه داشتیم، امروز بسیاری از ناملایمات فرهنگی در کشور تعدیل می‌شد. بر این اساس، خوراکی که باید بومی، ایرانی و اسلامی باشد، بدل به خوراکی شده که از دیگر مجراها به پلتفرم‌ها و فضای مجازی ما تزریق و تاثیرات مخرب خود را بر جامعه و بخصوص کودک و نوجوان ما می‌گذارد.

وی یادآور شد: فرصت ما در دولت سیزدهم برای رفع این موانع بسیار اندک بوده و باید تمام اهتمام خود را در راستای این امر به کار ببندیم.

خبرهای خوب سینمای انیمیشن در راه است

خزاعی اظهارداشت: سازمان سینمایی، مطالعات و آینده پژوهی جدی را در حوزه انیمیشن آغاز کرده که به زودی اخبار مبارکی در این حوزه خواهید شنید. انیمیشن، صنعت مستحکم، جریان‌ساز و پربازدهی است بوده و نیروی انسانی و بضاعت‌ها و رویش‌های خوبی در کشور داریم و با توجه به مطالبه و ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیاز به بازنگری اساسی و پایدار داریم.

از ظرفیت ۱۶ میلیونی مخاطب دانش آموزی غافل نشویم

رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی دیگر از موضوع‌های مهمی که سینمای کودک و نوجوان را آزار می‌دهد، بحث اکران فیلم است. ما مخاطب بسیار خوبی در آموزش و پرورش داریم و باید ظرفیت ۱۶ میلیونی مخاطبین دانش‌آموزی در حوزه سینمای کشور فعال کنیم.

وی افزود: متاسفانه، سینماهای کشور، از ساعات ابتدایی صبح تا ظهر، عملا تعطیل هستند و همین مسئله، امکان خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا سینماها را در اختیار مخاطبان دانش‌آموزی بگذاریم که البته، بهتر این است که متولی این امر، کانون پرورش فکری با همراهی کارگروهی متشکل از وزارت آموزش و پرورش و بنیاد سینمایی فارابی یا سینماشهر باشد. معتقدم اگر اقتصاد سینمای کودک احیا شود، تولید در این عرصه نیز احیا خواهد شد.

خزاعی بیان کرد: با احیای این امر هم، به اقتصاد سینما کمک می‌کنیم و هم راهبرد آموزشی و تفریحی مناسبی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان پیش‌بینی کرده‌ایم، ضمن اینکه می‌توانیم جنس فیلم‌های این حوزه را به لحاظ مولفه‌های محتوایی و هنری در کارگروهی بررسی و تنظیم کنیم. اگر صرفا به تولید فیلم در این زمینه بیاندیشیم و برنامه‌ جامعی برای اکران آن نداشته باشیم، این سینما، یک عرصه شکست خورده خواهد بود.

جشنواره کودک و نوجوان یک فرصت مضاعف

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در این حوزه یک فرصت مضاعف به شمار می‌آید گفت: می‌توان از ظرفیت دانش‌آموزی و مزیت سینماهای کانون در سراسر کشور به شکل فراگیرتری برای برگزاری این رویداد سینمایی استفاده کرد. همچنین می‌توان از طریق سینماهای سیار فیلم‌های جشنواره را به مخاطبان این حوزه عرضه کرد.

وی با تاکید بر این نکته که به دنبال برطرف کردن خلاءهای مبتلابه این بخش هستیم. خاطرنشان کرد: فرصت اندکی داریم. سازمان سینمایی آماده است به هر شیوه ای برای کاهش و حل مشکلات کمک کند.

رسالت خطیر تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان

خزاعی اظهارداشت: باید سینمای کودک و مخاطب دانش آموزی احیا شود. سینمای کودک از چند جهت؛ تولید، اکران، مخاطب، جشنواره‌ها و المپیادهای فیلمسازی قابل بررسی است. برای تربیت نسل‌های جدید و تغذیه مناسب و اقناعی جامعه کودکان و نوجوانان کشور رسالت خطیری بر عهده مدیران فرهنگی است. و باید پاسخگو باشیم.

پرده سینماهای ما نباید از فیلم های کودکان و نوجوانان خالی بماند

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مخاطبان گسترده دانش‌آموزی در کشور و نیاز آنان به محصولات تصویری و سینمایی جدید تاکید کرد: لازم است در هر فصل اکران، برای این گروه مخاطب فیلم اکران شود. پرده سینماهای ما نباید از فیلم های کودکان و نوجوانان خالی بماند.

وی با اشاره به طرح اکران فیلم‌های خارجی در کشور خاطرنشان کرد: می‌توان در بسته فیلم های خارجی، آثار مناسب و مطلوب گروه‌های سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود.

خزاعی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری سینمای کودک در بنیاد فارابی تاسیس شده است گفت: در کنار فارابی و شهرداری اصفهان و چند مرکز دیگر، کانون پروروش فکری می‌تواند به عنوان یکی از اعضای این صندوق حضور پیدا کند.

سازمان سینمایی و کانون همکار استراتژیک یکدیگر

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از تحکیم تعاملات بین کانون و سازمان سینمایی، این همکاری را به فال نیک گرفته و اظهارداشت: سازمان سینمایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیطه وظایف ذاتی خود، زمینه‌های همکاری عمیق و مشترکی داشته و به تعبیر دقیق‌تر، این دو نهاد همکار استراتژیک یکدیگر هستند. از این رو، ما آمادگی آن را داریم تا در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان با سازمان سینمایی اقدامات جدی و بزرگی از منظر سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

حامد علامتی افزود: نکته مهم در شرایط کنونی این است که اهالی سینما، نگاه ویژه‌ای در سطوح عالی به حوزه کودک و نوجوان ندارند و باید این نگاه را تقویت کرد. سینمای کودک و نوجوان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عمیقی برخورار است که می‌توان بر پایه تعامل سازنده بین کانون و سازمان سینمایی این ظرفیت‌ها را بیش از پیش، بالفعل و کارآمد کرد.

ظرفیت‌های سینمایی خوبی در حوزه وزارت آموزش و پرورش داریم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در حوزه اکران دانش‌آموزی سینماها در سال تحصیلی جدید، ما ظرفیت‌های خوبی در حوزه وزارت آموزش و پرورش داریم و کانون هم از ظرفیت خوبی به شکل تخصصی در این حوزه برخوردار است. بر همین اساس، ما به دنبال سینمای دانش‌آموزی هستیم و می‌توان از طریق کارگروه‌های تخصصی در این زمینه، اقدامات جدی و عملی ماندگاری را برداشت.

علامتی افزود: همه مراکز کانون باید در حوزه پیرامونی خود، پوشش فرهنگی مناسبی داشته باشند و امیدواریم در سال تحصیلی جدید بتوانیم، زمینه اکران دانش‌آموزی در حوزه کودک و نوجوان را با تکیه بر همین ظرفیت فعال کنیم.

وی تاکید کرد: حتما برای کانون، ارتقای کیفیت و تولید آثار فاخر در همه حوزه‌ها اعم از چاپ و نشر، سرگرمی و اسباب بازی و همچنین تولیدات سینمایی به طور جدی در دستور کار قرار دارد. چرا که مخاطبین ما، کودکانی هستند که در واقع، سرمایه‌های واقعی و آینده‌سازان کشور هستند. کانون اگر می‌خواهد رشد و بالندگی روزافزونی را تجربه کرده و بازیابی دوران اوج خود را تجربه کند، حتما باید از کمک و هم‌افزایی سایر نهادهای دست اندرکار نیز بهره بگیرد و از همین رو، همه باید به کانون در این راستا کمک کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارداشت: همانگونه که بارها عنوان کردم، ما در عرصه بین‌المللی به طور جدی به دنبال تقویت دیپلماسی کوک هستیم و در حوزه استاپ‌موشن نیز ظرفیت‌های خوبی داریم. نکته مهم در دستور کار ما، رصد دقیق و کارشناسی میدان و تولید آثار متناسب با نیازهای واقعی در حوزه کودک بوده و بدون تردید، نمی‌توان بدون پژوهش و رصد میدان به طور کارا و مناسبی وارد این عرصه شد.

علامتی گفت: هم‌اکنون بیش از یکهزار مرکز کانون در سراسر کشور داریم که از این میان، بیش از ۸۰ درصد مراکز به صورت ثابت و الباقی به شکل سیار در کلانشهرها و دورافتاده‌ترین روستاها به ارائه خدمات به مردم و جامعه هدف می‌پردازند.

وی با اشاره‌ به زمینه‌های همکاری سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان سینمایی افزود: سالن‌های خوبی در مالکیت کانون قرار دارند که می‌توان آن را برای ارائه خدمات فرهنگی و بصری به کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی تجهیز کرد. به هر ترتیب، ما در حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور داریم که می‌توان از طریق سینما، خدمات فرهنگی خوبی به آن‌ها ارائه کرده و به شکل سازنده‌ای در راستای تربیت نسل جدید هنر و اندیشه تلاش کرد.

می‌توان کارهای ماندگار و بزرگی را در حوزه کودک و نوجوان ثبت کرد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با رویکرد جدیدی که در حوزه فرهنگ در دولت سیزدهم حاکم شده، می‌توان کارهای ماندگار و بزرگی را در حوزه کودک و نوجوان ثبت کرد. مطالبه رهبر معظم انقلاب هم، همواره بر این بوده که محصولات کانون باید به دست همه کودکان این سرزمین، اعم از کودکان کار، دانش‌آموزان استثنائی و دیگران برسد و ما در این راستا اهتمام جدی داریم.

تجهیز سالن‌های کودک و نوجوان از مسائل مهمی است که نباید از آن غافل باشیم

در ادامه معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارداشت: چرخه مخاطب دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش در اختیار کانون است که می‌توان از این طریق، مخاطبان مراکز کانون و سینمای کودک را ساماندهی کرد. ضمن اینکه تولیدات مشترک نیز از جمله امکاناتی است که می‌تواند در این راستا به کار گرفته شود.

محمدرضا کریمی صارمی گفت: تجهیز سالن‌های کودک و نوجوان نیز از جمله مسائل مهمی است که نباید از آن غافل باشیم. به هر حال، حدود ۲۰۰ سالن در اختیار کانون قرار دارد که می‌توان با همکاری سازمان سینمایی و تجهیز این سالن‌ها، به خصوص شهرهای فاقد سینما را صاحب امکانات خوبی در حوزه کودک و نوجوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر در حال اجرای طرحی هستیم که به موجب آن به زودی، نخستین سینمای دانش‌آموزی را در سینما وزرا راه‌اندازی خواهیم کرد. مجموعه‌ای که می‌تواند با توجه به بضاعت خوب کانون در آرشیو مناسبی از آثار کودک و نوجوان، سلایق و گروه‌های سنی مختلف را در بر بگیرد. گنجینه بسیار ارزشمندی در کانون و بنیاد فارابی وجود دارد که می‌توان آن را در این مجموعه نمایش داد.

اصغر فارسی، قادر آشنا، حبیب ایل بیگی ، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمد حمیدی مقدم، سیدمهدی جوادی، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، محمدرضا سوقندی، غلامرضا نجاتی، سیدصادق موسوی، فرهاد فلاح و قاسم سلیمانی در نشست مشترک مجموعه مدیران سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.