تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم ورود روحانیت به میدان پاسخگویی به شبهات و تربیت نسل جوان به عنوان یک نیاز روز اجتماعی تأکید کرد.

نیازمند ورود فعالانه روحانیت به میدان پاسخ‌گویی به شبهات و تربیت نسل جوان هستیم

ه گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه خراسان که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ ضمن تبریک فرارسیدن هفته معلم، روحانیت را به معنایی خدمتگزاران عرصه خطیر تعلیم و تربیت جامعه دانست و ضمن گرامیداشت یاد معلم فرزانه، علامه شهید مرتضی مطهری، اظهار کرد: روز «معلم» به یاد آیت الله شهید مرتضی مطهری نام گذاری شده است، یکی از خصوصیات برجسته آن شهید اندیشمند، پر مطالعه، خردورزی و جامع بودن است.
وی اخلاص را از دیگر ویژگی‌های ممتاز شهید مطهری برشمرد و تصریح کرد: علی رغم اینکه شهید مطهری در جایگاه علمی رفیع فقه، فلسفه، تفسیر و علوم اجتماعی قرار داشت اما هیچگاه خود را به عناوین محدود نکرد و هرگاه نیازی احساس می‌کرد، دلیرانه وارد می‌شد؛ هنگامی که شهید مطهری کتاب «داستان راستان» را نوشت، بسیاری به او اعتراض کردند که شما یک فقیه و فیلسوف هستید؛ این کتاب در شان شما نیست. آن را به نام فرد دیگری منتشر کنید اما ایشان نپذیرفت و با افتخار نام خود را بر روی کتاب داستان‌هایی از زندگی ائمه اطهار(ع) و پیامبران(ص) نوشت.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: زمانی که در مجله مبتذل «زن روز» در دوران طاغوت علیه مقام زن در اسلام مطلبی منتشر می‌شود، شهید مطهری در همان مجله یادداشت می‌نویسد و پاسخ می‌دهد؛ اگرچه که این اقدام شهید مطهری در آن دوران به نوعی خودکشی شخصیتی محسوب می‌شد، اما این متفکر توانا این تصمیم شجاعانه را گرفت زیرا معتقد بود که باید از موضع دین در همان مجله دفاع کرد زیرا مخاطبان مجله «زن روز» مجله‌های اسلامی را نمی‎خوانند.
وی با بیان اینکه روحانیت جز ترویج، نشر و دفاع از دین هیچ شأن دیگری ندارد، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) در کنار بیان معارف دین به اقامه آن‌ها در جامعه نیز مبادرت می‌کردند و آنچه موجب ایستادگی حکام زور در برابر آن‌ها می‌شد نیز همین امر است، ائمه اطهار(ع) در برابر شبهات و فتنه افکنی‌ها از دین و مکتب دفاع و جامعه را تربیت می‌کردند و امروز بیش از هر زمانی نیازمند این رویکرد هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: امروز امواج سهمگین سؤالات و شبهات نسبت به دین نسل جوان را تهدید می‌کند، روزانه هزاران شبهه علیه خدا، توحید و وحی در فضای مجازی ایجاد می‌شود و جوانان ما در معرض این شبهات هستند، چه کسی جز روحانیت باید پاسخ گوی این شبهات باشد؟
وی خاطرنشان کرد: ما نسبت به نسل جوان مسئول هستیم، اینها دختران و پسران ما هستند؛ پیغمبر(ص) فرمودند «انَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ، من و علی پدران این امت هستیم»، اگر به تناسب این حدیث را گسترش دهیم شامل همه ما نیز می‌شود، روحانیت در برابر نسل جوان مسئولیت دارد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آستان قدس رضوی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دست نیاز خود را به سوی حوزه علمیه دراز می‌کند، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که هیچ ساعتی در خانه حضرت رضا(ع) بدون برگزاری «جلسات درس تفسیر» نگذرد؛ در تمام ساعات حرم مطهر باید جلسات متعدد و حلقه‌های تفسیری برگزار شود، حلقه‌ها و جلسات انس به سبب برخورد چهره به چهره با مخاطبان بسیار تأثیرگذار است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در حرم مطهر رضوی و مشهد باید کتاب «عیون أخبار الرضا(ع)» مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: در مساجد شهر امام رضا(ع) باید کتاب «عیون أخبار الرضا(ع)» مورد توجه قرار بگیرد و حداقل شب‌های چهارشنبه که روز زیارتی آن حضرت است در مساجد مشهد این کتاب خوانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.