معاون اجرایی رئیس جمهور صبح امروز در اولین برنامه کاری خود در سفر به آذربایجان شرقی، از ایستگاه راه‌آهن خاوران و بخشی از محور ریلی بستان‌آباد- تبریز که در آستانه بهره‌برداری است، بازدید کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ایستگاه خاوران/ اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح سبزترین محور ریلی کشور

به گزارش قدس آنلاین،  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی صبح امروز در حاشیه این بازدید، از اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه بعد از سفر استانی رئیس جمهور خبر داد و گفت: خط ریلی بستان‌آباد- تبریز و ایستگاه راه‌آهن خاوران از نظر کیفیت اجرا در بین پروژه‌های ۱۰ سال اخیر بی‌نظیر است.

جبارعلی ذاکری افزود: تمام کارهای لازم برای بهره‌برداری از این پروژه، در طول یک سال گذشته انجام شده و با وجود رکود در اجرای این مسیر در دو سال اخیر، با تمهیدات و تسهیلاتی که در سفر استانی رئیس جمهور اختصاص یافت مقدمات افتتاح پروژه فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به جزئیات این پروژه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این ایستگاه ۴ خط وجود دارد که همزمان می تواند ۳ قطار را پذیرش کند. خارج از ایستگاه نیز دوخطه طراحی شده که یک خط آن احداث شده و برای بهره‌برداری فاز اول و دوم با ترافیک پیش‌بینی‌شده، پاسخگو بوده و مشکلی وجود نخواهد داشت. مهم‌ترین بخش ایستگاه هم سینی دوار است که امکان سر و ته کردن لوکوموتیو برای تغییر جهت آن وجود داشته باشد.

وی، کاهش زمان سفر را مزیت اصلی این طرح دانست و گفت: بزرگترین مزیت این محور، کاهش زمان سیر قطارها از ۱۴ ساعت فعلی به ۹ ساعت و در بلندمدت به ۸ ساعت است. همچنین با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت حمل و نقل عمومی در استان افزایش پیدا خواهد کرد و در بلندمدت با اتصال خط جدید به خط قدیم، ارتباط ترانزیتی کشور بهتر خواهد شد که این مجموعه بخشی از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب است.

ابر پروژه راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز یکی از پنج پروژه اولویت دار کشور محسوب می‌شود و با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد که به همین دلیل به عنوان سبزترین محور ریلی ایران نام گرفته است.

ابر پروژه راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز در ۱۰ قطعه با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

افرایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی حمل و نقل بار و مسافر،‌ کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی از پیامدهای مثبت خط ریلی میانه- تبریز است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ایستگاه خاوران/ اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح سبزترین محور ریلی کشور

ظرفیت جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر

این پروژه در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابه‌جایی ۲ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر را دارد و در سال بیستم این ظرفیت به ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر می‌رسد.

اعتبار راه‌آهن بستان آباد- تبریز ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده و ارزش روز آن ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. 

صرفه‌جویی ۶۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در سال

میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۶۰ میلیون لیتر بوده و میزان تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵ هزار تن در سال برآورد شده است.

اشتغالزایی یک هزار و ۸۰۰ نفری از دیگر ویژگی‌های اقتصادی این خط ریلی در دوره ساخت به شمار می‌آید.

کاهش سالانه ۳۶ میلیارد تومانی خسارات ناشی از سوانح

بر اساس برآوردهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اجرای راه‌آهن میانه- بستان‌آباد - تبریز منجر به کاهش خسارات ناشی از سوانح به میزان ۳۶۰ میلیارد ریال در سال می‌شود.

از سوی دیگر راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز با کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر مرکز شمال غرب کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل می‌کند.

همچنین بهره‌برداری از آن زمان سفر با قطار را ۴ ساعت کاهش می‌دهد.

افزایش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد ترانزیتی در سال

بهره‌برداری از راه‌آهن میانه- تبریز سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر را نیز افرایش می‌دهد و درآمد حاصل از ترانزیت را به ۷ هزار میلیارد ریال در سال می‌رساند.

این پروژه با جذب بالای مسافر و بار جاده‌ای و هدایت آن‌ها به سمت ناوگان ریلی، به میزان ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه از بار ترافیک می‌کاهد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ایستگاه خاوران/ اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح سبزترین محور ریلی کشور

ابنیه فنی راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز/ ۲ هزار و ۹۳۰ متر تونل

از جمله مشخصات ابنیه فنی این پروژه می‌توان به ۱۳ دستگاه پل بزرگ و ۱۵۶ دستگاه پل کوچک اشاره کرد. طول مجموع پل‌های بزرگ این پروژه ۲ هزار و ۸۰ متر می‌رسد و طول کل پل‌های کوچک نیز یک هزار و ۱۵۶ متر اعلام شده است.

راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز ۲ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر دارد و تعداد تقاطع‌های آن به ۲۲ دستگاه می‌رسد.

برای این پروژه ریلی ۲ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی پروژه ریلی میانه- بستان آباد - تبریز

حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز در حوزه مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی ۵۰۰ متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی ۱۱.۷۰ متر است.

حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

همچنین برای ساخت این خط ریلی ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.

نوع تراورس آن B۷۰ و نوع ریل ۶۰EI است.

بخش اول این راه آهن ۲۰۳ کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل می‌شود که این بخش در سال ۱۳۹۸ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

قطعه اول این پروژه ریلی ۱۰ قطعه‌ای(ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول ۲۸ کیلومتر، قطعه دوم(ایستگاه نقلان) به طول ۲۲ کیلومتر، قطعه سوم(ایستگاه ترکمانچای) به طول ۱۵ کیلومتر، قطعه چهارم به طول ۲۰ کیلومتر، قطعه پنجم(ایستگاه شهریار) به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه ششم(ایستگاه تیکمه داش) به طول ۲۳ کیلومتر در دست بهره‌برداری قرار دارد.

بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، ۴۴ کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در دست افتتاح است.

ایستگاه راه‌آهن خاوران نماد ابر پروژه راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز

 ایستگاه راه‌آهن خاوران به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز شناخته می‌شود.

مساحت ساختمان اصلی آن ۳ هزار و ۶۶۵ مترمربع و مساخت کل ساختمان‌های این ایستگاه ۹ هزار و ۷۵ متر است.

بخش سوم راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راه‌آهن تبریز به طول ۲۷ کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق می‌کند در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این بخش شامل ایستگاه‌های ائل‌گلی، ترمینال و تبریز می‌شود.

گفتنی است، استان آذربایجان شرقی به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن بستان آباد-خاوران یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

توسعه خطوط ریلی به منظور بهره‌گیری هرچه بیشتر از جذب بار کشورهای خارجی و افزایش درآمدهای ترانزیتی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۲ است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.