مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به این که بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده ابلاغی وزیر راه و شهرسازی در بافت فرسوده مصوب شهر قم اجرا می‌شود، گفت: هدف از این ‌ابلاغیه، افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قان

مدیرکل راه و شهرسازی: بسته تشویقی نوسازی در بافت فرسوده قم اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  محمد صادقی در خصوص جزییات ضوابط تشویقی پیش بینی شده در ابلاغیه مذکور بیان داشت: ضوابط تشویقی گروه اول شامل آن دسته از افرادی خواهد شد که با تجمیع چند پلاک به شکل یک بلوک شهری (محصور شده در شوارع پیرامونی ) اقدام به نوسازی بافت فرسوده کنند.

وی افزود: در این حالت مهمترین اهرم های تشویقی شامل اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری های انتفاعی (مانند تجاری و غیره )، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تأمین بخشی از پارکینگ های مورد نیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بن بستی که بر اثر تجمیع، کارکرد خود را از دست داده‌اند در مساحت ملاک عمل تراکم و امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه توده گذاری و نما فراهم است.

صادقی در خصوص ضوابط تشویقی گروه دوم (نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله ای) گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری های انتفاعی مشروط به تأمین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به وجود پارک حاشیه ای در معبر فراهم گردیده‌است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضوابط تشویقی گروه سوم شامل املاکی است که با پلاک مجاور تجمیع شده باشد، در این حالت ضوابط تشویقی شامل اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد، امکان احداث حداکثر یک درب اضافه در راستای تأمین حداکثری پارکینگ، عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی است.

صادقی به جزییات بسته تشویقی گروه چهارم اشاره کرد و گفت: گروه چهارم شامل پلاک‌هایی است که غیر قابل تجمیع هستند در این حالت ضوابط تشویقی شامل امکان پیشروی طولی تا ۲ متر پس از اصلاحی مشروط به رعایت همجواری و حقوق همسایگی، کاهش ضریب برای هر واحد تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵، امکان احداث حداکثر یک درب اضافه مشروط به تأمین ضریب تأمین یک پارکینگ برای هر واحد، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب تعیین شده در طرح مصوب، عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر بسته تشویقی شهرسازی فوق، تسهیلات بانکی مناسبی نیز برای نوسازی بافت فرسوده شهر قم در نظر گرفته شده‌است که همشهریان می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سایت https://udrc.ir/ دریافت نمایند.

بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مساحت ۱۳ هزار هکتاری شهر قم در بافت فرسوده قرار دارد که جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر از مردم شهر را در خود جای داده است. همچنین در شهر قم حدود ۲ هزار و ۱۶ هکتار سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد که شامل ۱۵ محله می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.