جنبش حماس در واکنش به اظهارات نتانیاهو، امضای قرارداد تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی را تکذیب و تاکید کرد: تل‌آویو دروغ می‌گوید و نتانیاهو نمی‌خواهد بهای این آزادی را بپردازد اما ما از هر میانجی‌گری در این خصوص استقبال می‌کنیم.

حماس: تل‌آویو درباره امضای قرارداد تبادل اسرا دروغ می‌گوید

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به صحبت‌های روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود به زودی یک قرارداد تبادل اسرا با حماس حاصل می‌شود، اظهار کرد: کابینه رژیم اشغالگر دروغ می‌گوید و هیچ پیشرفتی در پرونده تبادل اسرا حاصل نشده است.

جبارین در ادامه گفت: کابینه‌های پی در پی رژیم اشغالگر به خانواده‌های سربازان اسیر درباره قرارداد تبادل اسرا دروغ می‌گویند و دروغ‌های نتانیاهو که پس از هر بحرانی به آنها چنگ می‌زند، صحت ندارند. رژیم اشغالگر در پرونده تبادل اسرا وقت‌کشی می‌کند و هنوز حاضر به دادن بهای آزادی آنها نیست.

او در ادامه گفت: آنچه امضای قرارداد تبادل اسرا را به تعویق می‌اندازد، تردید رژیم اشغالگر و آماده نبودن آن برای تصمیم‌گیری در این خصوص و پرداخت بهای آن است.

جبارین افزود: چارچوب کلی و بهایی برای هر قرارداد تبادل اسرا وجود دارد و نتانیاهو و کابینه‌های متوالی نمی‌خواهند این بها را بپردازند، چند سال قبل پیشرفتی در این قرارداد وجود داشت و تمایل نداشتن رژیم اشغالگر برای دادن بهای آن کاهش یافته است.

این عضو دفتر سیاسی حماس ادامه داد: جنبش حماس از هر کسی که بتواند تلاشی در این پرونده کند و نیز از میانجی‌های متعدد از جمله سوئیسی‌ها، نروژی‌ها، آلمانی‌ها، ترکیه‌ای‌ها، قطری‌ها و مصری‌ها که در این پرونده ورود کردند، استقبال می‌کند و میانجی‌گری مصر در این پرونده اصلی است.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو در جلسه روز یکشنبه کابینه در پاسخ به انتقادهای وزیر شهرک‌سازی از تحویل پیکر فلسطینی‌هایی که به تازگی در اراضی اشغالی به شهادت رسیدند، گفت، "این اقدام در چارچوب مذاکرات امضای قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس انجام شد".

نتانیاهو در ادامه گفت، "ما به دستیابی به توافق بسیار نزدیک هستیم اما فشارها (فشارهای خانواده‌های اسرا و مفقودی‌ها) آسیب می‌زنند".

یک منبع ویژه فلسطینی نیز به شبکه خبری المیادین گفت: حصول پیشرفت در مذاکرات درباره پرونده سربازان اسیر اسرائیلی صحت ندارد و نتانیاهو و نهاد نظامی اسرائیل در حال مانور دادن هستند.

همچنین این منبع فلسطینی تاکید کرد: مقاومت فلسطین به شروطی که اعلام کرده، پایبند است و نقشه راه روشنی را به میانجی‌ها ارائه کرد.

او افزود: مشکل هنوز در کابینه نتانیاهو است که هیچ اقدامی در این پرونده انجام نمی‌دهد.

مقاومت نیز شرط کرده که قرارداد آتی تبادل اسرا باید شامل رهبران گروه‌های فلسطینی و اسرای دارای محکومیت‌های سنگین باشد.

همچنین مقاومت معادله جدیدی را اعمال کرد که بر اساس آن هرگونه قرارداد تبادلی در آینده تنها با آزادی قهرمانان تونل آزادی انجام خواهد شد و این یک چالش جدید برای کابینه رژیم اشغالگر است که از آزاد کردن اسرای محکوم به حبس ابد و آنهایی که برای فرار از زندان اقدام کردند، خودداری می‌کند.

جنبش حماس چهار سرباز اسرائیلی را در غزه به اسارت خود درآورده و اطلاعاتی از آنها منتشر نکرد. دو تن از آنها در جنگ تابستان ۲۰۱۴ به اسارت درآمده و دو تن دیگر نیز در شرایط مبهمی وارد نوار غزه شده بودند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی در ۲۳ زندان و بازداشتگاه و مرکز بازجویی حدود ۴۸۰۰ فلسطینی را حبس کرده که ۲۹ تن از آنها زن و ۱۷۰ تن کودک و نوجوان و ۷۰۰ تن دیگر از آنها بیمار بوده و برخی از آنها دهه‌ها است بازداشت هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.