مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: ۲ هزار و ۲۷۱ نسخه خطی شامل یک‌هزار و ۹۲۷ کتاب و ۳۴۴ قرآن خطی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

نگهداری بیش از ۲ هزار نسخه خطی در کتابخانه حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اشرف عبدی روز سه‌شنبه به مناسبت روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» با بیان این‌که گنجینه نسخ خطی کتابخانه فاطمی یکی از گنجینه‌های ارزشمند کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) است، افزود: از میان کتب خطی موجود قدیمی‌ترین نسخه کتابخانه فاطمی بنام مجمع‌البیان متعلق به ۵۸۵ هجری قمری است.

وی اضافه کرد: قدیمی‌ترین قرآن خطی با ترجمه فارسی به‌صورت زیرنویس نیز متعلق به ۸۹۲ هجری قمری است.

وی با بیان این‌که قدیمی‌ترین قرآن کامل موزه فاطمی متعلق به قرن دوم و دوره مامون عباسی است، ادامه داد: قرآنی به خط کوفی شیوه ایرانی که دارای تزیینات خاص و مرمت شده در اوایل قرن پنجم که تاریخ کتابت آن ماه رمضان سال ۱۹۸ هجری قمری است و بر روی کاغذ دست‌ساز نوشته شده‌است.

بیش از ۲ هزار نسخه خطی در کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود

عبدی ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۲۷ نسخه خطی در قالب سه جلد کتاب فهرست‌نویسی شده و به چاپ رسیده که هم به‌صورت چاپی و هم به‌صورت الکترونیک در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: همچنین ۸۰۰ نسخه خطی دیگر گنجینه نسخ خطی کتابخانه فاطمی فهرست‌نویسی شده و مراحل نهایی بازنگری را می‌گذراند تا در قالب ۲ جلد به‌صورت محدود به چاپ برسد و نسخه الکترونیک آن هم در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به این‌که همچنان اهدای کتب خطی به کتابخانه فاطمی ادامه دارد، ۱۲۷ نسخه از نسخ خطی جدید هنوز فهرست‌نویسی نشده‌است.

بیش از ۲ هزار نسخه خطی در کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود

وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری ۱۹ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز «اسناد ملی و میراث مکتوب»، تصریح کرد: اسناد ملی و میراث مکتوب هویت ملی و دینی کشور و پلی میان گذشته و آینده ملت‌هاست که انتظار می‌رود همه نسل‌ها نسبت به حفظ و معرفی آن تلاش کنند.

۱۹ اردیبهشت، روز بزرگداشت محمدبن یعقوب کُلینی معروف به ثقةالاسلام کلینی در سال ۱۳۸۹ از سوی شورای فرهنگ عمومی، به‌عنوان روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» نام‌گذاری شده است؛ روزی که قرار است در آن اهمیت حفظ اسناد به مردم و مسوولان یادآوری شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.