رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی از افزایش کسری بارش‌ها در کشور به ۲۲ درصد خبر داد و گفت: ۲۶ استان با کسری بارش مواجه هستند، به طوری که استان گیلان با منفی ۲۱۴ میلی‌متر بیشترین کسری بارش در کشور را دارد.

کسری بارش‌ها به ۲۲ درصد افزایش یافت/ کمبود بارش در ۲۶ استان

به گزارش قدس آنلاین، احد وظیفه افزود: در حالی که نیمه فروردین میزان کسری بارش کشور حدود ۱۸ درصد بود، اما جدیدترین داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که این کسری در نیمه اردیبهشت به ۲۲ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: بررسی مدل‌های بلندمدت جوی نشان می‌دهد که میانگین بارش کشور در دو ماه پیش‌رو در محدوده نرمال است، اما این بارش‌ها نمی‌تواند کسری باقی مانده از پاییز گذشته را جبران کند.

وظیفه گفت: به طور کلی میانگین بارش کشور از ابتدای مهرماه تا ۱۵ اردیبهشت سال بعد از آن ۲۱۰ میلی‌متر است، اما امسال حدود ۴۶ میلی‌متر کمتر از آن یعنی ۱۶۵ میلی‌متر دریافت شده است و اکثر استان‌ها با کسری بارش مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت بارش در پنج استان ایلام، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد در محدوده نرمال و بیشتر از نرمال است و ۲۶ استان دیگر کشور با کسری بارش مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: در این بین گیلان با منفی ۲۱۴ میلی‌متر دارای بیشترین کسری بارش است و پس از آن به ترتیب استان‌های گلستان و مازندران با منفی ۱۵۲، قزوین با منفی ۱۲۵ و تهران با منفی ۱۰۴ میلی‌متر در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه بهار خوبی از لحاظ بارش‌ها در سال ۱۴۰۲ نداشتیم، افزود: بارندگی‌های بهار امسال با کاهش ۳۵ درصدی نسبت به بلندمدت همراه بود.

وظیفه گفت: به نظر می‌رسد که دمای هوا در تابستان نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر و گرم‌تر شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.