استاندار خراسان رضوی گفت: اسناد، محور فعالیت دستگاه‌ها بوده و مفیدترین و ارزشمندترین تجربیات دولتها به شمار می رود.

 اسناد مفیدترین و ارزشمندترین تجربیات دولتها به شمار می رود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در پیام تبریکی به مناسبت ۱۹ اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب اظهار کرد: تاریخ مجموعه تجربیات و اسناد ملی هر کشور در بدنه حکومت‌ها و دولت‌ها به منزله آینه تمام نمای تجربه ها و گنجینه های گرانبها از حافظه تاریخی آن کشور است.

استاندار خراسان رضوی افزود: اسناد، نه تنها وسیله درک تاریخ و شناخت تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری و فرهنگی هر ملت بلکه ابزاری برای تسهیل پیشرفت در همه آنها بشمار می رود.

وی بیان کرد: انسان در طی قرون متمادی و در خلال رویارویی با حوادث گوناگون به تجربیات ارزشمندی دست یافته است.

نظری با اشاره به اینکه اسناد، محور فعالیت دستگاه‌ها بوده و مفیدترین و ارزشمندترین تجربیات دولتها به شمار می رود، ادامه داد: این گونه تجربه ها و سوابق اساسی ترین ابزار دولتمردان برای اجتناب از اشتباهات و کاستی‌های گذشته و منبعی قابل اطمینان برای دستیابی به وقایع و حقایق تاریخی هستند، به‌طوری‌که به جرات می توان گفت، کشوری که اشتباهات تاریخی خود را نشناسد، خطاهایش را تکرار خواهد کرد.

در ادامه این استاندار خراسان رضوی افزود: اینجانب ضمن تبریک ۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» به عموم فعالان و خادمان این عرصه بر این مساله تاکید می نمایم که توسعه مراکز اسنادی، مشارکت مردمی، اطلاع رسانی صحیح، تقویت توانمندیهای کارشناسان، اصلاح روشهای بایگانی و نگهداری صحیح اسناد، استحکام بخشیدن به ارتباط دستگاههای دولتی با آرشیو ملی از جمله عوامل مؤثر در بالندگی بیش از پیش آرشیو ملی و منطقه ای ما خواهد بود.

وی در این پیام تاکید کرد: آنچه مسلم است آشنایی مردم کشور ما با آرشیو و بی تفاوت نبودن نسبت به آن از یکسو و توسعه همکاری برخی سازمان‌ها و اشخاص از سوی دیگر، سبب می شود تا مراجعه به اسناد و نقش کلیدی آنها، چنانکه در برخی از کشورها رایج است، جای واقعی خود را در وقایع روزانه، پژوهش‌ها و تحقیقات بیش از پیش باز نماید.
باید دقت نمود که موضوع مشارکت مردمی در قالب امروزی آن، یکی از اساسی ترین و مهم ترین و در عین حال ساده ترین راههای تقویت آرشیو ملی کشور به شمار می رود.

نظری در ادامه این پیام یادآوری کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی و سایر نهادهای مرتبط در این حوزه، باید با تعامل سازنده با سایر دستگاه های دولتی و عموم مردم ضمن گردآوری اسناد با ارزش، شرایط را جهت کنکاش محققان و پژوهشگران در لابلای این اسناد و کشف راز و رمزهای پنهان گذشتگان مهیا ساخته بنحوی که در این چرخه شامل گردآوری، پاسخگویی و پژوهش به حداکثر کارایی خود برسند و بستری ارزشمند برای خدمت به اهالی علم و فرهنگ فراهم سازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.