مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی عنوان کرد: این مرکز با نگهداری ۱۳ میلیون برگ سند مکتوب و غیر مکتوب به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی در بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی است.

مرکز اسناد آستان قدس، بزرگترین آرشیو در میان بقاع مقدس شیعه

به گزارش قدس آنلاین، مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، گفت: برخلاف متون قدیمی که دستخوش تغییر و تبدیل و حک و اصلاح بوده‌اند یا مدارک باستانشناسی که مبنای قضاوت و استنباط در مورد آنها غالبا مبتنی به حدس و گمان و تقریب است، مدارک آرشیوی، بر پایه اعتبار و یقین و اصالت آنها استوار است.

به گفته محمدهادی زاهدی، این مدارک به دلیل اینکه برای حفظ روابط جامعه با دستگاه‌های اداری و حاکم تهیه و تنظیم شده و می‌شود خالی از شایعه، دروغ، تظاهر، اغراض خصوصی و ملاحظه‌کاری‌هاست.

وی به جایگاه اساسی و قابل اعتماد مدارک آرشیوی اشاره می کند که در اصالت ضبط وقایع نقش مهمی ایفا می کند و باعث شده که اهمیت آن از ایام قدیم در جوامع باستانی آشکار باشد.

 تغییر اسناد متناسب با تحولات جامعه

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به جایگاه اسناد برای برنامه ریزی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اشاره داشته و دامنه استفاده از اسناد را فراتر از ثبت وقایع و رویدادهای گذشته عنوان می کند و می افزاید: گستره نگهداری اسناد فقط منوط به نگهداری از اسناد مکتوب نیست بلکه هر آنچه که تحت عنوان منابع دیداری و شنیداری است هم چون عکس، فیلم، نوارهای صوتی و تصویری وغیره جز اسناد محسوب می شوند که قابل استناد است.

همچنین برنامه ریزی یک آرشیو نباید فقط منحصر به نگهداری اسناد قدیمی باشد بلکه با توجه به تحولات جامعه باید برای حال و آینده برنامه ریزی کند. امروز بیشتر مکاتبات در محیط الکترونیک صورت می گیرد، بنابراین یکی از وظایف آرشیوها نگهداری و طبقه بندی این گونه اسناد از زمان تولید است.

وی پیش بینی آرشیوها برای نگهداری نوع اسنادی که در آینده متناسب با تحولات جامعه تولید می شوند را یکی از امور مورد توجه این مراکز عنوان کرد.

 

بزرگترین آرشیو بقاع متبرکه جهان اسلام

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، ادامه می دهد: مرکز اسناد این مجموعه با سابقه ای طولانی و نگهداری ۱۳ میلیون برگ سند مکتوب و غیر مکتوب به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی در بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی شناخته می شود.

وی درباره فعالیت های انجام شده در این مرکز به انجام ۲۰ هزار ساعت مصاحبه در حوزه تاریخ شفاهی مشهد، خراسان و آستان قدس، اشاره دارد که آن را به یکی از بزرگترین مراکز تاریخ شفاهی در ایران مبدل کرده است. همچنین ثبت روایات شفاهی و مستندسازی اماکن و وقایع مشهد از طریق عکس برداری و فیلم برداری از دیگر کارهای این مرکز به شمار می رود.

وی قدیمی ترین سند این مرکز را مربوط به قرن پنجم هجری عنوان کرده و ادامه می دهد: حدود ۶۰ هزار برگ سند از دوره صفوی در این مرکز وجود دارد که بیشترین تعداد اسناد صفوی حال حاضر در جهان است که این مجموعه ثبت حافظه جهانی یونسکو شده است.

زاهدی می افزاید: هدف این مرکز حفظ و نگهداری اسناد تولید شده در حرم مطهر رضوی و جذب اسناد مردمی از طریق اهدا، وقف و خریداری است.

 

حفظ میراث مکتوب وظیفه هر ایرانی

زاهدی به نگهداری بیش از ۳۵۰ هزار برگ سند اهدایی مربوط به ادوارمختلف تاریخی وموضوعات متنوع دراین مرکز اشاره دارد. وی می گوید: حفظ میراث مکتوب وظیفه تک تک ما ایرانیان است و مرکز اسناد آستان قدس از تمامی دوستداران میراث مکتوب تقاضا دارد تا مجموعه های خود را برای حفاظت بیشتر به این مرکز اهدا کنند تا مورد استفاده سایر محققان قرار بگیرد.

گفتنی است مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی تاکنون بیش از ۲۰ جلد کتاب، در معرفی اسناد این مجموعه چاپ کرده و در کنار آن آماده پاسخگویی به نیاز محققان و پژوهشگران حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و غیره است. علاقه مندان می توانند برای اطلاع بیشتر با این مرکز از طریق سایت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی، با مدیریت امور اسناد و مطبوعات و نوع خدمات آن آشنا شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.