فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از تخریب یک مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم محوطه تاریخی بندیان درگز خبر داد.

ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم محوطه‌تاریخی بندیان درگز تخریب شد

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ محمدعلی مدیر از تخریب یک مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم محوطه تاریخی بندیان درگز خبر داد و گفت: با توجه به تذکرات و اخطارهای صادر شده به مالکان در خصوص ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده اثر تاریخی بندیان، متاسفانه به دلیل عدم توجه تعدادی از مالکان پیگیری‌های قضایی انجام شد و برابر دستور دادستان و همکاری واحد امور اراضی اداره جهادکشاورزی شهرستان، با حضورعوامل نیروی انتظامی و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این ساخت وسازهای غیرمجاز تخریب شد.

فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: مساحت ساخت و ساز غیرمجاز احداث شده در محوطه اثر تاریخی بندیان درگز ۵۰ مترمربع بود که تخریب شد.

وی اظهار کرد: محوطه تاریخی بندیان درگز اثر بسیار ارزشمند از دوره ساسانیان است که گزینه ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

مدیر تصریح کرد: عرصه و حریم حفاظتی این اثر تاریخی محدوده‌ای به وسعت حدود ۱۲۰ هکتار در ضلع شمال شهر درگز را در برمی‌گیرد و با توجه به ماده یک ضوابط عرصه و مواد یک و ۲ حریم مصوب و ابلاغی بندیان درگز  هرگونه ساخت‌وساز و تغییر کاربری در این محدوده تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خطاب به شهروندان و مالکان که املاک آن‌ها در محدوده عرصه وحریم  قرار دارد، گفت: قبل ازهرگونه تغییرکاربری، ساخت‌وساز و خریدوفروش به اداره‌ میراث‌فرهنگی شهرستان مراجعه و استعلام و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند تا ازهرگونه خسارت احتمالی پیشگیری شود.

وی یادآور شد: تاکنون ۶ مورد ساخت و ساز غیر مجاز به مساحت حدود ۲۰۰ مترمربع درمحدوده این محوطه تاریخی تخریب شده است.

محوطه تاریخی بندیان درگز در۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۴۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.