حکیم ابوالقاسم فردوسی، خالق اثر بی بدیل شاهنامه، بزرگ ترین شاعر حماسه سرای ملی ایران است که توانست با سرایش منظومه ای حماسی، زبان فارسی را از خطر نابودی و انحطاط نجات دهد.

قصه های حکیم توس به روایت «به نشر»

به گزارش قدس آنلاین، همان که مادامی که در جهان مفهوم ایران و ایرانی وجود داشته باشد، نام پر افتخارش هم جاوید خواهد ماند؛ چرا که فردوسی تمام عشق سوزان خود را وقف سربلندی وطن خود ایران کرد.

این حکیم دانشمند، شاهنامه را با خون دل نوشت و در آن تاریخ، افسانه و اندیشه های بلند را در هم آمیخت و کتابی گران سنگ فراهم آورد که به قول خودش کاخی بلند و بی گزند است. بی تردید ژرفای زبان فارسی، مدیون تلاش شگفت حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

برای بزرگداشت مقام این شاعر و سخن سرای نامی، روز ۲۵ اردیبهشت ماه هر سال، به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است تا فرصتی فراهم آید که علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همگان افزون شود.

شاهنامه فردوسی به اذعان سخن شناسان و نویسندگان و متفکران بزرگ ایران و جهان، در ردیف آثار بزرگ ادبی جهان از جمله «هومر»، «دانته»، و مجموعه آثار شکسپیر قرار دارد و چهارمین اثر بزرگ جهانی است. شاهنامه تاکنون به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است و گزیده ها و شرح هایی مختلفی بر آن نوشته شده است. به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در راستای برقراری ارتباط فکری جوانان با ادبیات کهن ایرانی و آشنایی با فردوسی، حکیم و شاعر حماسی سرزمین توس آثار مختلفی را چاپ و منتشر کرده است که همزمان با روزملی فردوسی به علاقه مندان به ادبیات پارسی معرفی شود.

«چنین گفت دهقان»

«چنین گفت دهقان» نوشته محمد جعفر یاحقی(ـ۱۳۲۶)، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. این کتاب کوتاه شده(خلاصه) شاهنامه فردوسی است و در آن دکتر یاحقی بخش‌هایی از شاهنامه را به پارسی سره به فشردگی بیان داشته و بدون استفاده از  واژه های بیگانه به بخش های منظوم پیوند داده تا خواننده بتواند کلیت رویدادها و داستان های شاهنامه را در حجمی کم در اختیار داشته باشد.

آوردن مقدمه ای در معرفی ساده و مختصر فردوسی و شاهنامه، توضیح واژه ها، تعبیرات دشوار، معرفی کوتاه جای ها، نام ها و معنی ابیات دشواردر شاهنامه و همچنین استفاده از سجاوندی و حرکت گذاری در خصوص کلمات دشوار و موارد لازم از دیگر ویژگی های این کتاب است. این اثر در سال ۱۳۹۴ منتشر شده و تاکنون در دو نوبت تجدید چاپ شده است.

 

«شاهنامه پس از شاهنامه»

کتاب «شاهنامه پس از شاهنامه» به عنوان مجموعه مقاله های همایش «شاهنامه پس از شاهنامه» که به کوشش دکتر فرزاد قائمی و زیر نظر دکتر محمدجعفر یاحقی به همت انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است، به بررسی سیر شاهنامه سرایی پس از شاهنامه فردوسی می پردازد.

در این اثر ۳۳ مقاله از متخصصان، صاحبنظران، کارشناسان و علاقه مندان حوزه ادبیات و فردوسی شناسی درخصوص تاثیرات فرهنگی و ادبی شاهنامه و سیر حماسه در ایران پس از شاهنامه فردوسی، زمینه های متنوع مطالعاتی در قلمرو شاهنامه پژوهی، انگیزه‌های سرایش شاهنامه، پیش و پس از فردوسی، تأثیر شاهنامه‌های پس از فردوسی در شکل‌گیری هویت اسلامی- ایرانی و خرده‌هویت های اقوام مختلف ایرانی، شاهنامه‌پژوهی، متن‌شناسی، روایت‌شناسی و تحلیل محتوا، شاهنامه و رویکردهای نوین فرهنگی آمده است.

داستان های شاهنامه

مجموعه ۱۴ جلدی «داستان های شاهنامه فردوسی» عنوان اثری است که به‌نشر در قالب بسته مطالعاتی روز فردوسی به مخاطبان و علاقه‌مندان توصیه می‌کند؛ این اثر به قلم «حمیدرضا نویدی‌مهر» با عناوین «سرگذشت رستم»، «گذر از هفت خان»، «رستم و سهراب»، «هفت خان اسفندیار»، «رزم رستم و اسفندیار»، «قیام کاوه»، «سوگندنامه ایرج»، «زال و رودابه»، «رستم و اشکبوس»، «نبرد دوازده رُخ» و «نبرد کیخسرو و افراسیاب» و ... در قطع رقعی با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفته است.

این مجموعه بزرگ سعی شده با ارائه شرح مختصر از زندگی فردوسی همراه با برگردان متن نظم داستان به نثر و شرح واژگان، عموم خوانندگان و علاقه مندان شعر و ادب پارسی با بسیاری از حوادث تلخ و شیرین نیاکان خود آشنا شوند و ظرافت های بیان فردوسی را در یابند.

علاقه مندان به تهیه این مجموعه کتاب ها و همچنین سایر کتاب های به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) می توانند به نشانی اینترنتی behnashr.com و یا فروشگاه های مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.