خوزستان- با تمام تأکیدات و سفارش‌هایی که مسئولان و ائمه جمعه قبل از تعطیلات عید فطر مبنی بر پرهیز از عید دیدنی و هم‌چنین ابراز خوشحالی با تیراندازی در مراسم داشتند اما روز عید فطر در پی تیراندازی غیرمجاز در مراسم یزله خوانی در شهر سوسنگرد، سه نفر مجروح و راهی بیمارستان شدند.

تیراندازی در خوزستان جشن عید را به کام میهمانان تلخ کرد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: «معایده» یکی از سنت‌های دیرینه مردم عرب خوزستان است که بر اساس آن پس از اقامه نماز عید سعید فطر، جمعی از اعضای طوایف گرد هم جمع شده و با لباس رسمی خود به دیدار بزرگان و شیوخ می‌روند اما امسال با توجه به شرایط کرونا و وضعیت قرمز و نارنجی استان مسئولان به‌ویژه آیت‌الله موسوی جزایری زعیم حوزه‌های علمیه استان از سران طوایف خواست که جهت حفظ سلامت خود از دیدوبازدیدهای روز عید پرهیز کنند و پس از بهبود شرایط استان این سنت دیرینه را به‌جای بیاورند.

طبق اعلام دبیر شورای سلامت اهواز در حال حاضر ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا مربوط به نشست‌های خانوادگی و دور همی‌ها است و زمانی که دیدوبازدیدها و دور همی‌ها نباشد، عملاً زنجیره کرونا قطع می‌شود.

موضوع تیراندازی‌های غیرمجاز در آیین‌های عزاداری و عروسی در برخی از مناطق خوزستان نیز در سال‌های گذشته باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان شده که نیروی انتظامی در این خصوص بارها بر پایان دادن به این رسم غلط تأکید کرده است.

رسم غلط
این در حالی است که استاندار خوزستان هم‌زمان با نزدیک شدن به عید فطر با تأکید بر لزوم جلوگیری از رسم غلط تیراندازی در مراسم مختلف در استان گفت: از بزرگان و شیوخ تقاضا دارم با عوامل مختلفی که در این راستا خدمت می‌کنند همکاری و این حرکت غلط را نهی و پویشی برای پیشگیری از این حرکات غلط و خسارت‌بار راه‌اندازی کنند.

قاسم سلیمانی‌دشتکی درست یک هفته پیش از عید فطر در جمع خبرنگاران در خصوص رسم غلط تیراندازی در مراسم شادی و عزا اظهار کرد: از زحمات خوب و جهادگانه نیروی انتظامی خوزستان تشکر می‌کنم. یکی از موضوعاتی که در خوزستان موجب زحمت مردم و خسران و زیان جانی و مالی شدیدی در مراسم‌های مختلف شده، در اختیار داشتن اسلحه توسط تعداد زیادی از مردم استان است.

وی عنوان کرد: این رسم ها مربوط به فرهنگ‌های بسیار قدیم هستند؛ در قدیم برای امنیت عشایر و جامعه، داشتن اسلحه نیاز بود ،اما اکنون این ضرورت از بین رفته است. از طرفی ضرورت‌های قدیم مانند دفاع از جان و مال و ناموس از بین رفته است.

بی‌توجهی به هشدارهای پلیس

در همین حال معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان در خصوص این حادثه اذعان کرد: متأسفانه باوجود تذکرات و هشدارهای مکرر صادره از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا در خصوص خودداری از تجمع و دور همی‌ها، شاهد برگزاری این مراسم بودیم که یکی از عواقب آن نیز مجروح شدن این شهروندان است.

سرهنگ حکیم عبداللهی اظهار کرد: تحقیقات ویژه پلیس برای شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی در این منطقه آغازشده است.

وی اذعان کرد: در پی تیراندازی غیرمجاز در مراسم یزله خوانی عید فطر در شهر سوسنگرد، سه نفر مجروح و راهی بیمارستان شدند.

وی بابیان اینکه در سال‌های اخیر تیراندازی در بین عشایر بسیار کاهش پیداکرده است ، ادامه داد : در این خصوص طرح‌های علمی فراوانی را آماده کرده‌ایم و در صورت اجرایی شدن شاهد از بین رفتن این رسم خواهیم بود .

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تصریح کرد:  بزرگان طوایف باید همت کنند  تا فرهنگ تیراندازی از بین برود و  برای نسل جدید فرهنگ‌سازی کنند و از تمام مردم یک طایفه کمک بگیرند.

قصه کهنه

رسم تیراندازی هوایی در مراسم در خوزستان قصه تازه‌ای نیست بلکه سال‌های سال است که این رسم نسل به نسل تداوم داشته و به جوان امروز رسیده است .

نسلی که از اسلحه برای غرور و قدرت‌نمایی و حماسه سازی یاد می‌کند بدون آنکه به عواقب خطرناک تیراندازی فکری کرده باشد .

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا در خوزستان رسمی رایجی است که بیشتر در بین عشایر به چشم می‌آید و این رسم که به یک درد  و معضل فرهنگی تبدیل‌شده است باگذشت زمان با تغییر شکل از سنتی به مدرنیته یا فضای مجازی و تبلیغاتی کشیده شده است.

این رسم که  همواره خطراتی به همراه داشته و سبب قتل‌های غیر عمد شده معضلاتی چون  پرداخت قصد و خون‌بها را رقم‌زده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.