معاون وزیر جهاد کشاورزی نسبت به بیابانی شدن ۲۲ استان کشور هشدار داد و گفت: طبق آمارها، عرصه‌های مستعد بحرانی کشور به سطح ۱۴ میلیون هکتار رسیده و این استان‌ها بیابانی شده‌اند.

بحرانی شدن ۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور/وضعیت جنگل ها خوب نیست

به گزارش  قدس آنلاین، «عباسعلی نوبخت» روز سه شنبه در سومین همایش ملی حمایت وحفاظت جنگل ها و مراتع ایران که در باغ گیاه شناسی ملی ایران برگزار شد افزود: در سازمان منابع طبیعی کشور برنامه ۲۰ ساله ای را حدود ۱۷ سال پیش آماده کردند در آغاز این برنامه عرصه هایی که مستعد برای بحران ریزگرد بودند حدود ۶ میلیون هکتار در ۱۴ استان کشور بود اما اکنون سطوح بحرانی به ۱۴ میلیون هکتار در ۲۲ استان کشور رسید.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: البته از این تعداد استان، برای مدیریت دریاچه ارومیه بودجه برای دو استان درنظر گرفته ایم که آنها را بیابانی حساب کرده ایم و این یک هشدار است.

وی با بیان اینکه اگر عوامل تخریب را به درستی شناسایی و از ان جلوگیری نکنیم در حفظ عرصه های طبیعی کشور موفق نخواهیم شد اظهارداشت: کشور ما دارای پنج منطقه رویشی و بیش از هشت هزار گونه گیاهی و گونه های جانوری منحصر به فرد است که باید مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد.

نوبخت یادآورشد: اوایل دهه ۸۰ اولین همایش ملی حمایت وحفاظت جنگل ها و مراتع ایران برگزار شد و سومین همایش پس از دو دهه درحال برگزاری است که ادامه برگزاری این همایش ها می تواند در حمایت و حفاظت از منابع طبیعی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه باید دیدمان را نسبت به طبیعت کشورمان تغییر بدهیم گفت: اکنون در بحث آفت جوانه خوار زاگرسی که به زوال جنگل های بلوط منجر شده است از یک محلول کم خطر BT استفاده می کنیم اما چاره کار نیست چون در استان چهارمحال بختیاری حدود ۳۵۰ هزار هکتار جنگل داریم ۳۵ هزار هکتار درگیر این آفت است از این میزان تنها د ر ۱۰۰۰ هکتار می توانیم عملیات مبارزه را انجام بدهیم ۶۰ درصد این سطح بخش کشاورزی است بنابراین نمی توانیم از این محلول دراین مناطق استفاده کنیم .

به گفته وی، البته ناگفته نماند که سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می شود تمامی شکارگرهای ما را از بین برده است به طور مثال کرم برگ خوار آفت نیست اما به دلیل طغیان به یک آفت تبدیل شده است که باید با آن مبارزه کرد و یا اینکه در سوادکوه شمال کشور مناطقی داریم که در پی تغییر اقلیم خود طبیعت به دنبال نجاتش است.

وضعیت جنگل ها، مراتع و بیابان های کشور خوب نیست
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۹ ۷۰ بیماری و آفت شاخص در جنگل ها داشتیم افزود: طبق آمارهای فعلی سطح جنگل های شمال کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارهکتار است که اصلا وضعیت خوبی ندارد این درحالیست که بیابان های کشور نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بزرگترین ضعف ما این است که در منابع طبیعی فقط به مسائل اکولوژیک می پردازیم اما باید برای نجات طبیعت مسائل اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی را در نظر بگیریم زیرا هر زمان آتش سوزی اتفاق افتاد جوامع محلی زودتر از ارگان های مربوطه حضور پیدا کرده اند.

وی اضافه کرد: همچنین طی سالهای اخیر جنگل های زاگرس مورد ظلم قرار گرفته است زیرا بدون مطالعه در بالادست ها و میان دست ها سدهایی ایجاد شد و اکنون درگیر مشکلات جدی هستیم این بدان معنانیست که ما با پروژه های عمرانی مخالفیم بلکه معتقدیم مکان و چگونگی احداث سد مهم است تا با حداقل خسارت به طبیعت پروژه های عمرانی انجام شود.

نوبخت از دیگر مشکلات منابع طبیعی را ویلاسازی ها و تغییر کاربری هایی تحت عنوان اشتغالزایی دانست و گفت: چشمه های داخل جنگل ها حق آبه جنگل و مراتع است اما در یک تا دو دهه اخیر این حق آبه ها به بخش صنعتی، گردشگری، کشاورزی ، گلخانه، دامداری و مرغداری و توسعه روستاها اختصاص یافته است و با وجود مشکلاتی که در منابع طبیعی به دلیل کاهش حجم آب اتفاق افتاده اما حق آبه کسانیکه سهم جنگل و مرتع را کم کردند، کم نشده است.

به گفته وی، این درحالیست که بارندگی های شمال کشور مرهون شرایط تپوگرافی تالش است که در قسمت های شمالی البرز بارش داریم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: از سوی دیگر طی سالهای اخیر مهاجرت های اکولوژیکی از جنبه انسانی از فلات مرکزی ایران، جنوب شرق ایران به سمت شمال و شمال شرق زاگرس داشته ایم بنابراین با توسعه شهرها باید آب اشامیدنی مردم تامین می شد بنابراین مجوز برای چاه های عمیق صادر شد که نتیجه این اقدامات شیوع بیماری ها و آفات در عرصه های منابع طبیعی است.

وی با تاکید براینکه جوامع محلی و مسئولین و تصمیم گیران منطقه ای باید حفاظت و حمایت از جنگل ها و مراتع را برعهده بگیرند افزود: متنی را باید برای سران ۳ قوه و مقام معظم رهبری تهیه کنیم که راهکارهایی دران تهیه شود و باید استانداران کل کشور را به این باور برسانیم که احداث یک کارخانه ، پالایشگاه، مجموعه گردشگری برای امنیت و ارامش و زندگی بهتر مردم واجب است اما حفاظت از منابع طبیعی، خاک و اب این مملکت را واجب بدانند.

نوبخت با اشاره به اینکه اصحاب رسانه در فرهنگ سازی حفاظت و حمایت از منابع طبیعی اثرگذار است افزود: محققین بخش تحقیقات کشاورزی باید با بخش اجرا همکاری داشته باشند و اختلافات بین بخش علمی و اجرا را کنار بگذارند.

استفاده آبهای غیرمتعارف برای کاشت یک میلیارد درخت
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری کشور وی درباره بحث کاشت یک میلیارد درخت از لحاظ تامین آب این بخش که مورد انتقاد برخی قرار دارد گفت: در این بخش تولید نهال ۲۰ درصد، کاشت ۱۰ درصد و نگهداشت و حفاظت ۷۰ درصد کار است این طرح باعث جریان سازی فکری شده تاجایی که منابع طبیعی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: این اقدام یک سند پشتیبان دارد که گونه های مخصوص مناطق را بکاربگیریم، ما در این طرح ۳۰۰ میلیون اصله نهال را برای زراعت چوب دادیم اما تقاضا برای ۵۰۰ اصله نهال داشتیم که این می تواند در کاهش نیاز کشور به چوب کمک کند که برای آبیاری این بخش نیز می توانیم از آب های غیرمتعارف، رودخانه های فصلی ودائمی استفاده کنیم.

 سومین همایش ملی حمایت وحفاظت جنگل ها و مراتع ایران به مدت دو روز در باغ گیاه شناسی ملی ایران در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.