مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب کشور، گفت: برگزاری نشست هماهنگی مشاوران امور زنان سازمان های اجرایی کشور به منظور هم افزایی بهتر برای اجرایی کردن مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقوله عفاف و حجاب است.

مشاوران امور بانوان سازمان‌ها برای اجرای مصوبه عفاف و حجاب هم‌افزایی می‌کنند

طهورا نوروزی با اشاره به برگزاری نشست هماهنگی و هم‌اندیشی معاونان و مشاوران امور زنان دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی کشور گفت: مبنای این نشست، افزایش همگرایی و هم‌افزایی هر چه بهتر و بیشتر برای اجرای مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که قبلا به عنوان مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف مطرح بود.

وی افزود: طبق هماهنگی‌های به‌عمل‌ آمده با روسای دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو مصوبه ۸۲۰ در صورت موافقت و صلاحدید رییس دستگاه، نمایندگان بنیاد در دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه امور زنان است. بر این اساس، مهم‌ترین رویکرد این نشست مطالبه تسریع اجرای قانون و تعیین تکلیف دستگاه‌های اجرایی در فرایند روند اجرای قانون است و نهایتا تقویم اجرایی برای جمع‌بندی عملکرد دستگاه‌ها بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ منظور انعکاس به نهادهای بالادستی و ذیصلاح است.

نوروزی ادامه داد: در این نشست، موانع و مشکلات اجرای قانون و پیشنهادهای رویکردی و روشی و مسائل حوزه نظارت و گزارش‌گیری و مباحثی نیز در ارتباط با بودجه و اعتبارات اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح می‌شود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با بانوان مبنی بر ترویج گفتمان ظرافت فکری زنان در فکر و اندیشه و تدبیر گفت: دستان زنان ظرافتی دارد که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند ولی باید بدانیم این موضوع یک مساله جنسیتی نیست بلکه قرار است مسائل مربوط به زنان به دست خود زنان باز شود. چون آنان قدرت حل مساله را دارند.

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب ادامه داد: در این راستا همایشی با عنوان نشست هماهنگی و هم‌اندیشی معاونان و مشاوران امور زنان دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی کشور، امروز از سوی این بنیاد با همکاری دبیرخانه مرکزی مناطق آزاد کشور برگزار می‌شود که در این نشست آیت الله محمدحسن اختری رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب و حجت الله عبدالملکی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سخنرانی خواهند داشت.

مصوبه تکمیلی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟

مصوبه مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جلسه ۸۲۰ دوازدهم شهریور ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و درباره علت تصویب این مصوبه تکمیلی آمده است: شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۴۱۳ مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۴، «اصول و مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» و در جلسه ۵۶۶ مورخ ۱۳۸۴/۵/۴، «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را مصوب نمود ولی با توجه به گذشت زمان طولانی از مصوبات پیش گفته، سرعت بالای تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی، ظهور فناوری های نوین و بروز مسائل نو پدید فرهنگی و اجتماعی، در جهت تکمیل مصوبات پیش گفته، این سند با عنوان «مجموعه تکمیلی» تدوین شد.

در ماده اول، پرورش فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی به عنوان هدف تصویب این مصوبه ذکر شده و در ماده دوم راهبردها بر شمرده شده است که مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاه های اجرایی و سایر دستگاه های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب یکی از این موارد است.

به فعلیت رساندن ظرفیت های مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب و همچنین صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی و مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب از دیگر راهبردها ذکر شده است.

در ماده سوم نیز وظایف عمومی دستگاه ها مشخص شده که نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش ها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی، اصلاح آئین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های جاری در دستگاه ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی و همچنین آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان و مناسب سازی محیط کار بانوان برای تامین امنیت اخلاقی و آسایش آنان در این راستا برشمرده شده است.

وظایف اختصاصی دستگاه ها در ماده پنجم آمده است و خطاب این وظایف در نهادهای علمی آموزشی شامل وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و وزارت آموزش و پرورش است و دستگاه های تبلیغی فرهگنی شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و سازمان اوقاف و امور خیریه است.

دستگاه های اجرایی- پشتیبانی طبق این ماده شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت ورزش و جوانان است. برخی نهادها نیز به عنوان دستگاه های خدماتی در این زمینه وظیفه هایی دارند که شهرداری های سراسر کشور، کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران را شامل می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.