معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، فرسایش خاک و سیل را از جمله تهدیدهای مهم برشمرد و گفت : هم اکنون بیش از ۵۴۰ نقطه شهری کشور در معرض تهدید سیل قرار دارند که باید برای آن تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

افزون بر ۵۴۰ شهر کشور در معرض تهدید سیل قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین حسن وحید عصر چهارشنبه در حاشیه نشست همسوسازی فعالیت های اجرایی آبخیزداری و بخش جنگل در حوزه آبخیز جنگل های هیرکانی افزود: با اجرای کامل طرح های آبخیزداری در کشور می توان از خسارت حدود ۷۰ درصدی سیل در بخش‌های مختلف جلوگیری کرد.

وی بیان داشت : در زمان حاضر فرسایش خاک در کشور بیش از ۱۵ تُن در هکتار است که این فرسایش متوسط ۲ تا سه برابر دنیا است.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : در صورتی اگر برنامه و طرح های آبخیزداری به درستی و بموقع انجام گیرد می توان از این گونه مخاطرات طبیعی جلوگیری کرد.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری می توان افزون بر جلوگیری از سیل همچنین حدود ۹ تن فرسایش خاک را کاهش داد.

وحید افزایش حدود ۱۲۰ کیلوگرمی علوفه در هکتار و تقویت آب سفره های زیر زمینی و کاهش حدود ۹ تن فرسایش سالانه خاک در هکتار را از دیگر مزیت های طرح های آبخیزداری در کشور برشمرد.

این مسوول اضافه کرد : باید در بخش های مختلف درون سازمانی و برون سازمانی مجموعه برنامه های دولت با نگاه جامع نگری نسبت به حوزه های آبخیزداری توجه کرد تا بتوان در راستای حفاظت از آب و خاک کشور گام های اساسی برداشت.

وحید اظهار کرد : با توجه به برخورداری شمال کشور از اکوسیستم های بسیار ارزشمند به ویژه جنگل های سرسبز خزری منطقه هیرکانی، بنابراین برنامه ریزی ها باید به نحوی انجام گیرد تا بتوان از لحاظ کمیت و کیفیت حوزه های جنگلی را مورد حمایت قرار داد و درصورتی اگر مخاطرات زیست محیطی هم در این بخش وجود دارد بتوان در سایه همدلی و هماهنگی این موضوع را مدیریت کرد.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : نشست امروز هم به همین منظور بوده تا بتوان با یک راهبرد هدفمند و برنامه ریزی تعریف شده هم اجرای طرح های آبخیزداری و هم آنکه طرح جایگزین مدیریت پایدارجنگل را به شکل یکپارچه انجام گیرد.

وحید با اشاره به آنکه مطالعات آبخیزداری در حوزه گسترده بیش از سه میلیون هکتار انجام گرفته است، خاطرنشان کرد : تاکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن انجام شده و از این میزان سطح حدود ۷۰۰ هزار هکتار آن در حوزه ادارات چهارگانه منابع طبیعی عملیاتی شده و بقیه هم مطالعاتی است که تاکنون به آن ورود پیدا نکرده ایم.

این مسوول سازمان منابع طبیعی بیان کرد: امروز براساس برنامه ریزی های انجام گرفته مجموعه عواملی که در حوزه آبخیزداری وجود دارد و مجموعه کارهایی که در دست اقدام داریم به صورت همزمان بتوانیم انجام دهیم تابتوان وضعیت جنگل ها را ارتقا ببخشیم.

وی ادامه داد: مساله مهمی که در روند این مطالعات اهمیت دارد آن است در بالا دست مراتع با پوشش گیاهی بسیار غنی وجود دارد هم در حوزه مرتع و هم جنگل، آبخیزداری و مسائل اقتصادی و هم در بحث مدیریت جامع آبخیزداری در این بخش دیده شده است و اتفاقات خوبی در این بخش شاهد خواهیم بود.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی حدود ۱۰ میلیون هکتار اجرای طرح های آبخیزداری تعهد داشتیم تا سال گذشته از این میزان گستره مورد تعهد، حدود پنج و چهار دهم هکتار آن انجام گرفت امسال با توجه به اتفاقات موجود و اعتبارات مدنظر براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه این آمار به هفت میلیون هکتار افزوده خواهد شد.

وحید با اشاره به آنکه براساس برنامه روند اجرای طرح های آبخیزداری به کندی انجام می گیرد، افزود : از آنجایی که روند اجرای این طرح ها هزینه بر و زمانبر است و از لحاظ آماری هم بخواهیم محاسبه کنیم برای اجرای این طرح در هر هکتار حدود سه میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است و متوسط کارهایی که هم اینک انجام می گیرد یک میلیون هکتار در سال است.

وی خاطرنشان کرد: با تدابیری که در این دولت اندیشیده شده تمام تلاش ها بر آن است تا بتوان براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در طول برنامه پنج ساله هفتم و هشتم توسعه اقتصادی در سطح حدود ۹۰ میلیون هکتار طرح های آبخیزداری در جنگل های کشور به سرانجام رساند.

به گفته وی امروز باید نسبت به مجموعه اکوسیستم های موجود در طیبیعت ارزش گذاری کرد در کل مجموعه اقداماتی که در حوزه آبخیزداری صورت می گیرد بخواهیم ارزش گذاری از لحاظ ریالی به عبارتی بازاری و غیر بازاری آن در نظر بگیریم حدود چهار و هفت دهم برابر می تواند سود به همراه داشته باشد به معنای دیگر به ازای هر واحد هزینه کرد می توان مجموع سودی که می تواند عاید کشور و بحث اقتصادی و اجتماعی بکند چهار و هفت دهم برابر است.

معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری شمال کشور در چالوس مستقر است.

قدمت جنگل های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است، مساحت این عرصه ها در حدود یک درصد جنگل های اروپا است ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپا است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.