یکی از اتفاقات مهم روز اول نمایشگاه مراسم افتتاحیه بود که قرار بود با حضور مردم در حیاط شبستان اصلی مصلی امام برگزار شود اما به دلیل طوفان و بارندگی این مراسم در غرفه کوشک برگزار شد.

ماجراهای روز اول نمایشگاه / از باران و آتش بازی تا غرفه‌های خالی

به گزارش قدس آنلاین، اولین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ساعت ۱۰ صبح در مصلی امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرد.

از راه اندازی غرفه‌های خوراکی بیرون نمایشگاه و غرفه‌های جدیدی که برای پاسخگویی به شبهات مسئله حجاب در شبستان اصلی مصلی امام (ره) که بگذریم؛ از همان شروع این رویداد فرهنگی علی رغم فعالیت برگزارکنندگان آن از روزهای گذشته بسیاری از ناشران در حال چیدمان و دکور غرفه‌های خود بودند. در بازدید از فضای نمایشگاه و گفتگو با ناشران بسیاری از دستگاه‌های کارتخوان غرفه‌ها نیز هنوز راه اندازی نشده و ناشران برای فروش کتب با مشکل رو به رو بودند؛ بسیاری از غرفه‌ها هم از زمان شروع این رویداد تا پایان روز اول همچنان خالی بودند البته باید منتظر ماند و دید در روزهای بعدی این غرفه‌ها با حضور ناشران مواجهه می‌شوند یا خیر.

اما نکته مهم در روز اول نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور نشر نیماژ بود که پیشتر در لیستی اعلام شده بود به صورت حضوری در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور ندارد.

تقریباً هرچه به میانه روز نزدیک تر می‌شدیم استقبال بیشتری از نمایشگاه کتاب شکل می‌گرفت؛ به طوری که ناشران نسبت به خرید کتاب مخاطبان آن هم در روز اول نمایشگاه ابراز خرسندی کرده چراکه در گفتگو با ناشران اکثر آنها توقع چنین استقبالی را نداشتند؛ سامانه مجازی نیز همزمان با حضور فیزیکی ناشران کار خود را از همان ابتدای نمایشگاه آغاز کرد و به گفته علی رمضانی قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعت ۶:۰۵ دقیقه اولین خرید از سامانه مجازی از شهرستان بابل انجام شد.

یکی از اتفاقات مهم روز اول نمایشگاه مراسم افتتاحیه بهار کتاب ایران بود که قرار بود با حضور مردم، خانواده شهدا در حیاط شبستان اصلی مصلی امام (ره) برگزار شود اما به دلیل طوفان و بارندگی این مراسم به غرفه کوشک که محل برگزاری رویدادهای فرهنگی در بطن نمایشگاه است منتقل شد؛ البته نباید این نکته را فراموش کرد که غرفه کوشک اگرچه با مساحت ۴۰۸ متر میزبان رویدادهای فرهنگی نمایشگاه کتاب است اما طبیعتاً برای مراسم افتتاحیه مناسب نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: فضای مصلی به صورت کامل در اختیار اهالی کتاب است و بیش از ۱۲۵ هزار متر در اختیار ناشران است و همه مشتاقان کتاب فضای کافی برای بازدید و خرید دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: فروش همزمان در سامانه مجازی تجربه خوبی است از آنجایی که اشتیاق زیادی از طرف مردم وجود دارد، بخش مجازی به دلیل بهره مندی تمامی اقشار از گوشه و کنار ایران و امکان خرید کتاب امسال نیز فعال است. در همین روز اول بیش از حد مورد توقع کتاب به فروش رسیده است. نمایشگاه کتاب تنها برای کتاب نیست بلکه محفل و جشنی برای همه دوست داران ایران سربلند ماست و ما نمایشگاه را بهانه‌ای برای مهرورزی بیشتر قرار دادیم.

اسماعیلی در پایان گفت: اینجا خانه همه ایرانیان است و ما خدمتگذار همه اهالی فرهنگ هستیم. بیش از ۱۰۰ ناشر خارجی در این دوره در نمایشگاه حضور دارند. کشور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه در این دوره نمایشگاه حضور دارد؛ بنای جمهوری اسلامی مبنی بر دوستی و افزایش مراودات فرهنگی با کشورهای دوست و برادر است اما تاجیکستان بخشی از تاریخ فرهنگی ماست و ما به دنبال افزایش مراودات میان کشورها هستیم.

پس از غافلگیری مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب توسط بارش باران بهاری در اردیبهشت ماه؛ این بار مردم بودند که با سر و صدای مراسم آتش بازی افتتاحیه نمایشگاه کتاب غافلگیر شدند. ناگفته نماند که به دلیل بارش باران اینترنت و برق بسیاری از غرفه‌ها با مشکل مواجهه و قطع شد.

بخش بین الملل نیز کار خود را با استقبال و پرقدرت آغاز کرده و تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب برنامه‌های ویژه ای برای این دوره از نمایشگاه کتاب تدارک دیده است؛ در بازدید از این غرفه و گپ و گفت با مدیر فرهنگی این غرفه، تاجیکستان به دلیل تقارن فرهنگی با ایران علاقه بسیار زیادی به ادبیات و فرهنگ و شعرای کشور ما از جمله فردوسی، رودکی، نظامی گنجوی، حافظ، سعدی، امیرخسرو دهلوی، خواجه کرمانی دارد و در همین روز اول کتاب‌های بسیاری را از نمایشگاه کتاب جمع آوری کرده تا با خود به دیار طبیعت‌های بکر ببرند و می‌توان گفت تاجیکستان می‌تواند قطب مراودات فرهنگی ایران با کشورهای دوست و همسایه باشد.

شاید در بازدید از غرفه تاجیکستان اولین نکته‌ای که به چشمتان بیاید دکور جالب این غرفه است که به شکل یکی از آثار باستانی و دیدنی این کشور یعنی قلعه حصار است؛ این قلعه در ۳۰ کیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد و بخشی از فرهنگ و تمدن تاجیکستان را به تصویر می‌کشد.

به هر نحو اولین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ساعت ۲۰ به کار خود پایان دارد و باید منتظر ماند و دید در روزهای دیگر این رویداد فرهنگی آبستن چه اتفاقات و ماجراهایی است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.