معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: میزان صادرات کالا از خراسان رضوی طی فروردین ماه امسال ۱۱۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در ارزش حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۴۰ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، ابوالفضل چمندی پنجشنبه در نشست مشترک با فعالین اقتصادی قرقیزستان و ایران که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور معاون اول استاندار اوش و سفیر قرقیزستان در ایران برگزار شد، بر توسعه مناسبات اقتصادی ۲ کشور تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این نشست ها منجر به قراردادهای جدید و توسعه اقتصادی برای کشور و استان شود، افزود: یکی‌ از راهبردهای ما توسعه گردشگری است تا ابتدا بین ۲ ملت نزدیکی ایجاد شده و از این طریق مناسبات تجاری و اقتصادی نیز بهبود می‌یابد.

وی بیان کرد: پارسال میزان صادرات کالا از خراسان رضوی ۱.۴ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به میزان ۱.۲ درصد افزایش یافت، این مهم در شرایطی بوجود آمده است که صادرات به بازار افغانستان به عنوان نخستین هدف صادراتی این استان به دلیل ناآرامی‌ها و تغییر و تحولات این کشور مشکلاتی وجود داشته است.

ترانزیت کالا از مقصد گمرکات خراسان رضوی ۱۵۴هزار تن است

جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی اظهارکرد: میزان صادرات کالا از گمرکات استان طی فروردین ماه امسال معادل ۱۱۳ میلیــون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۹درصد و از نظر وزن سه درصد افزایش یافته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: عمده اقلام صادراتی در این مدت زعفران در بسته بندی بیش از ۳۰گرم، تخم خوراکی پرندگان،سیب تازه، کامپاند پلی اتیلن- پسته ها با پوست تازه یا خشک بوده که به طور عمده به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، ازبکستان، پاکستان و امارات متحده عربی صادر شده است.

وی درآمد یک ماهه گمرکات استان در سال جاری را یک هزار و ۲۱۴میلیارد و ۴۶۷ میلیون ریال عنوان و بیان کرد: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵۸ درصد افزایش داشته است.

جعفری گفت: در این مدت ۱۳هزارتن کالای تجاری بـه ارزش افزون بر ۳۲ میلیون دلار از طریق گمرکات وارد استان شده که پنبه، حلاجی نشده یا شانه نزده- تلفن همراه - برنج کامل سفید شده -ماشین آلات قالب گیری تزریقی، نخ یک لا از الیاف شانه زده،-سرسیم و سایر اتصالات و رابط ها برای سیم و کابل از عمده آنها است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی بیان کرد: واردات کالای تجاری در فروردین ماه به خراسان رضوی از لحاظ دلاری ۲۴ درصد و از نظر وزنی ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی افرود: همچنین درماه نخست امسال ترانزیت کالا از مقصد گمرکات خراسان رضوی ۱۵۴هزار تن است که این میزان طی مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار تن بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد ترانزیت خارجی به مقصد گمرکات استان از ابتدای سال تاکنون ۱۲ درصد افزایش داشته است.

جعفری گفت: در فروردین ماه سالجاری ، از استان خراسان رضوی به ۴۶ کشور جهان کالا صادر شده است که ۹۲.۸ درصد از ارزش صادرات استان ، متعلق به ۱۱ کشور جهان بوده است و سایر شرکاء تجاری استان ۷.۲ درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده اند.

ناظر گمرکات خراسان رضوی اضافه کرد: توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی فروردین سال ۱۴۰۲ مثبت و معادل بر ۸۱ میلیون دلار می باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.