معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نقش زنان در پیشگیری از تجمل‌گرایی و اسراف گرایی برای ایجاد ازدواج آسان موثر است.

نقش زنان در پیشگیری از تجمل‌گرایی برای ایجاد ازدواج آسان موثر است

به گزارش قدس خراسان، دکتر انسیه خزعلی پنجشنبه در نشست فعالان حوزه زنان و خانواده که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات و نظرسنجی های صورت گرفته، تجملگرایی و اسراف‌گرایی ۷۰ درصد در کاهش ازدواج نقش داشته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: ۳۰ درصد دیگر مربوط به مشکلات اقتصادی و سایر مسایل می‌شود، لذا نقش زنان در پیشگیری از تجمل‌گرایی و اسراف گرایی برای ایجاد ازدواج آسان موثر است.

وی در خصوص ازدواج آسان با تاکید بر این که باید در این مسیر حرکت کنیم که تسهیل و تسریع در امر ازدواج صورت گیرد، ادامه داد: در دوران همه گیری کرونا آمار ازدواج افزایش یافت چرا که در این دوران تجمل گرایی و اسراف گرایی کاهش یافته بود.

خزعلی گفت: لذا خانواده ها نباید به دنبال چشم و هم چشمی بروند چرا که در دین و در فرهنگ اسلامی تجمل گرایی و اسراف گرایی جایگاهی ندارد و باید در این زمینه فرهنگ سازی و تغییر نگرش صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که مرکز نفس برای جلوگیری از سقط جنین سالم تغییر نگرش در زوجینی که قصد اقدام به چنین کاری را دارند را دنبال می‌کند، افزود: موضوع زیست عفیفانه و سواد رسانه در خراسان رضوی و استان های دیگر آموزش داده می شود به ویژه در آموزش و پرورش برای خانواده‌ها تا در جریان امور قرار بگیرند.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر در دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده ۶ مصوبه و ۲ جلسه با حضور رییس جمهور برگزار شده است و در این جلسات موضوع درنظر گرفتن شغل زنان با توجه به توانایی هایشان، مرخصی های زایمان و دورکاری آنان مطرح شده است تا قوانینی تصویب شود تا هم در راستای حمایت از زنان و هم کارفرمایان و مدیران باشد تا قوانین استخدام زنان سهلتر شود و مدیران و کارفرمایان به استخدام زنان متمایلتر شوند.

خزعلی با بیان این که ایجاد بازارچه های ملی و مرزی از جمله برنامه های دولت است که هر استان یک بازارچه داشته باشد، گفت: قرار است تخصص بانوان مورد حمایت قرار گیرد و پروپوزال و طرح تحقیقی دانشگاهی آنان مرتبط با کار و ایجاد اشتغال و اقتصاد و درآمدزایی است حمایت می شود لذا خواهشمندیم برای دریافت تسهیلات طرح های کسب و کار خود را ارایه دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: طلا و جواهرسازی از کسب و کارهای خوب خانگی است که زنان می‌توانند انجام دهند و حتما آنان را پشتیبانی می کنیم و به دنبال صادرات طلا و جواهرات و آموزش این مهارت توسط زنان کارآفرین در این حوزه در کشورهای همسایه هستیم تا ارزآوری به کشور صورت گیرد و اقتصاد رشد کند لذا زنان کارآفرین علاقمند به فعالیت در این حوزه می توانند آمادگی خود را اعلام کنند.

اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال و تهیه خشکاله در کشور

وی با بیان این که فرهنگ سازی زیرساخت مهم موضوعات جمعیت، ازدواج و فرزندآوری است و اساس آن خانواده است و امسال در این راستا ۲ طرح کاشت یک میلیارد نهال و تهیه خشکاله به عنوان نهاده دامی اجرا خواهد شد، ادامه داد: با توجه به کمبود نهال در سطح کشور، قرار است بذر در اختیار زنان خانه دار قرار گیرد تا آن را پرورش دهند و تبدیل به نهال کنند و نهال ها از آنان خریداری شود.

خزعلی افزود: همچنین با تبدیل ضایعات میوه ها و غذاهای مصرفی به خشکاله به عنوان غذای دامی و فروش آن به دامپروران علاوه بر اینکه کیفیت این نوع خشکاله سبب افزایش ۶۵ درصدی گوشت می شود سبب جلوگیری از خروج ارز برای تهیه نهاده های دامی و جلوگیری از اسراف شود و با این کار به اقتصاد کشور کمک شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: قانون تخصیص بودجه یک درصد سازمان ها به حوزه زنان و خانواده تصویب شده است و امیدواریم به ثمر برسد.

وی با اشاره به این که قانون بیمه زنان دارای سه فرزند از روستا آغاز شده و امید است به شهر ها هم سرایت کند، بیان کرد: قانون بیمه زنان روستایی دارای سه فرزند نیز آغاز شده و اعمال می شود اگر در جایی این قانون اعمال نمیشود مراتب را مکتوب ارسال کنید.

خزعلی عنوان کرد: ارتقای پست و ساختار بانوان در سازمان ها از کارهای مهم دولت است که در حال اجرا است لذا از مشاوران زن در فرمانداری ها می خواهیم که با نشان دادن توانمندی های خود شرایط را برای ارتقای پست خود فراهم کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: اگر فعالیت مشاوران زن در فرمانداری ها افزایش پیدا کند و در زمینه های کارآفرینی، آسیب زدایی وکمک رسانی فعالیت کنند از آنان حمایت می کنیم تا دستشان ارتقا یابد.

نقش مسأله محوری و پیامد محوری در حل مسایل

وی با بیان این که مسأله محوری و پیامد محوری موثر در حل مشکلات فرهنگی بسیار مهم است، گفت: در مسأله امر به معروف، پیامدنگری، آینده نگری، بصیرت داشتن بسیار مهم است و در این حوزه باید برنامه ها به گونه ای باشند که مثمر ثمر باشند.

خزعلی افرود: همچنین در مواجه با جنگ ترکیبی که با آن مواجه هستیم پیامدنگری و آینده گری بسیار مهم است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که در حوزه خیریه‌ها مشغول به فعالیت هستند زن هستند و بیشتر آنان نیز خیر هستند و کمک می‌کنند و پایبند به ارزش‌ها و حریم‌ها هستند.

وی در خصوص پاسخ به درخواست یکی از فعالان حوزه زنان در زمینه دانش بنیان مبنی بر تخصیص ارز دولتی به این حوزه اظهار داشت: اختصاص ارز دولتی یا پویایی خودش به نوعی فساداوری دارد و سبب تورم و دیگر مسایل می شود و این امر قابل اجرا نیست اما پیگیری می کنیم تا تسهیلات به افرادی که دارای طرح های درآمدزا هستند اختصاص یابد.

خزعلی اضافه کرد: در زمینه ضمانت های وام های بانکی نیز به دنبال آسان کردن شرایط وام هستیم که در این زمینه شرایط ضمانت را تسهیل کرده ایم تا مشکل زنان سرپرست خانوار و دهک های یک تا چهار که به دلیل نداشتن ضامن وام آن ها بازگشت داده می شد، رفع شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که طرح کسب و کار پایدار در ۲۱ استان اجرا شده و به دنبال اجرای آن در سایر استان ها هستیم، ادامه داد: همچنین دولت سیزدهم به دنبال تسریع در صدور مجوزهای حوزه دانش بنیان است.

وی گفت: با توجه به اهمیت المپیاد و نخبگان علاوه بر تاکید بر تشویق و حمایت نخبگان باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد تا نخبگان به جای تمایل به مهاجرت در ایران به فعالیت و خدمت سانی مشغول شوند.

خزعلی با اشاره به برگزاری برنامه روز دختر و ایجاد قرارگاه روز دختر افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری در برپایی و اجرای این برنامه همکاری دارند و این جشن به طور همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: همچنین امسال رونمایی از ویترین دختران در راستای آشنایی با نیازها و خواسته های آنان و افتتاح جشنواره فیلم زن و خانواده را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: طی بازدیدهای صورت گرفته از حاشیه شهر به ویژه حاشیه شهر مشهد و افراد بی هویت، لایحه ای برای حل بخشی از مشکلات آنان تصویب و به مجلس ارسال کردیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.