معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از پیشگیری از تولد 98 نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در سال گذشته با انجام بیش از 700 مورد آزمایش تشخیص ژنتیک پیش از تولد خبر داد.

پیشگیری از تولد 98 نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در هرمزگان

به گزارش قدس آنلاین از بندرعباس، با هدف مدیریت کاهش موارد جدید بتا تالاسمی ماژور که یکی از بیماریهای ارثی است و در استان هرمزگان از شیوع بالایی برخوردار است کارگاه دو روزه ای در سالن کنفرانس کوثر دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

در روز اول کارگاه، شاخص های مهم برنامه تالاسمی در استان در قالب کار کارگاهی و گروهی توسط مدیران گروه و کارشناسان ژنتیک مناطق و استانهای پرشیوع مورد نقد و بررسی قرار گرفت که در پایان صحت داده های استان تایید شد.

دکتر کوروش اعتماد، رئیس دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت در این کارگاه در خصوص اهمیت مراقبت زوجین پر خطر و ناقل و به دنیا آوردن فرزندان سالم از این زوجین تاکید نمود.

اعتماد گفت: در راستای کاهش موارد بروز تالاسمی در کشور استفاده از ظرفیت افراد با نفوذ و مشارکت اجتماعی آنان اثر بخش و کارآمد می باشد.وی خاطر نشان کرد عملکرد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در کنترل موارد بروز بتا تالاسمی ماژور در کشور و در بین دانشگاه های پر شیوع بی نظیر و استثنایی بوده است.

دکتر عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اهمیت کنترل بیماریهای غیرواگیر و تقویت نیروی انسانی در گروه بیماریهای غیر واگیر تاکید نمود و بیان داشت: مراقبت از ناقلین تالاسمی و شناسایی زوجین ناقل و پرخطرپیش از ازدواج، از اهمیت ویژه ای در کاهش بروز بتا تالاسمی ماژور برخوردار است.

 ذاکری گفت: استان هرمزگان با بیش از 9 هزار زوج ناقل و مشکوک پرخطر تحت مراقبت تالاسمی، از مناطق و استان های پر شیوع تالاسمی در کشور است.

وی افزود: درسال گذشته با تلاش کارشناسان بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی با انجام بیش از 700 مورد آزمایش تشخیص ژنتیک پیش از تولد در استان و با پیگیری و انجام بیش از یکصد مورد آزمایشات مرحله دوم تشخیص ژنتیک جنینی پیش از تولد ( PND2 ) در زوجین ناقل تالاسمی باعث جلوگیری از تولد 98 نوزاد مبتلا به بتا تالاسمی ماژور در استان شده است.

تولد هر نوزاد تالاسمی ماژور بار اقتصادی و اجتماعی زیادی بر خانواده ها و سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل میکند.  به دنیا آمدن فرزندان سالم از این زوجین از اهداف مهم مراقبت و پیگیری زوجین ناقل تالاسمی در کشور است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.