اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود به بررسی اهداف احتمالی در جلسه پیش روی گروه اقتصادهای صنعتی و توسعه یافته جهان – گروه هفت – پرداخته است.

نگرانی اصلی کشورهای ثروتمند جهان چیست؟/ سایه ورشکستگی بانک‌ها بر اقتصاد آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که نشست اخیر وزرای دارایی کشورهای گروه ۲۰ به دلیل اختلاف برسر موضوع تهاجم روسیه به اوکراین نتوانست به اجماعی درست دست پیدا کند، گروه ۷، متشکل از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا ثابت کرده‌اند که ائتلافی هماهنگ‌تر هستند. قرار است نشست جدید از روز پنجشنبه تا روز شنبه در شهر نیگاتای ژاپن ادامه داشته باشد. موضوعات اصلی که در این نشست مورد توجه قرار خواهند گرفت از این قرارند:

ثبات اقتصادی

ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و تصاحب مالکیت کردیت سوئیس نگرانی شدیدی را نسبت به وضعیت ثبات مالی جهان ایجاد کرد. ورشکستگی اخیر بانک «فرست ریپابلیک» هم به این نگرانی‌ها بیشتر دامن زد. اگرچه رهبران مالی کشورها اطمینان داده‌اند که این روند قرار نیست بر اقتصاد و بازارهای جهانی اثرگذار باشد، اما نیاز است تحولات در این حوزه از نزدیک زیر نظر گرفته شود. وزیر دارایی ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد اعضای گروه ۷ درباره چگونگی تقویت سیستم مالی جهان با یکدیگر مذاکره خواهند کرد و طرحی را برای جلوگیری از فرارهای بانکی، به شیوه‌ای که منجر به فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی شد ارائه خواهند کرد.

سقف بدهی آمریکا

مقامات مالی گروه ۷ مشتاقند آخرین وضعیت بن‌بست سقف بدهی آمریکا را از زبان «جانت یلن» وزیرخزانه‌داری این کشور بشنوند. او به تازگی اعلام کرد که برای رفع این مشکل هیچ راه‌حل مناسبی وجود ندارد، مگر اینکه کنگره سقف بدهی را افزایش دهد. این درحالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره برسر افزایش سقف بدهی آمریکا با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند.

زنجیره تامین

گرایش ژئوپلتیکی کشورها بر نحوه ایجاد زنجیره تامین آنها تاثیری قابل توجه دارد. آمریکا متحدان خود را تحت فشار گذاشته است تا به محدودیت‌هایی که برای فروش محصولات استراتژیکی مانند نیمه‌هادی‌ها به چین ایجاد کرده بپیوندند. بسیاری از اعضای گروه ۷ هم در این مسیر حرکت کرده‌اند. در ادامه قرار است رهبران گروه ۷ در نشست جدید به دنبال تدوین جزئیات دستورالعمل‌هایی برای ایجاد زنجیره‌های تامین مقاوم باشند.

بدهی اقتصادهای نوظهور

سرنوشت بدهی‌های سریلانکا با توجه به اینکه اصلی‌ترین طلبکاران این کشور یعنی چین، ژاپن، فرانسه و تعدادی دیگر از کشورها در نشست اخیر خود به نتیجه‌ای قطعی دست نیافتند، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد اما انتظار می‌رود این کشورها بهبودی در شرایط بازپرداخت بدهی سریلانکا ایجاد کنند. سناریویی که احتمالا برای دو بدهکار بزرگ دیگر، یعنی زامبیا و غنا هم تکرار خواهد شد. انتظار می‌رود وزرای دارایی کشورهای گروه ۷ علاوه بر گفتگو درباره بحران بدهی این چند کشور، درباره بحران گسترده‌تر بدهی انباشته شده در میان تمامی کشورهای کم‌درآمد و فقیر و چگونگی مشارکت پکن برای کاهش این فشارها گفتگو کنند.

اگرچه چین رویکرد سابق خود یعنی معترض بودن نسبت به متضرر شدن مالی وام‌دهندگان درصورت به تعویق افتادن بازپرداخت بدهی‌ها را تلطیف کرده است، اما این تغییر رویکرد وضعیت بحران بدهی کشورهای فقیر و کم‌درآمد را تغییر چندانی نداده است؛ حتی در شرایطی که بانک جهانی برای تامین وام‌های کم بهره برای این کشورها تلاشی مضاعف به خرج داده است.

تورم

تورم در سرتاسر جهان نسبتا ثبات باقی مانده است. بانک مرکزی اروپا تاکید دارد افزایش اخیر نرخ بهره‌اش در ماه می آخرین مورد افزاش نرخ بهره نخواهد بود. بانک مرکزی استرالیا هم به تازگی در اقدامی غافلگیرکننده در اوایل ماه جاری نرخ بهره را پس از وقفه‌ای کوتاه دوباره افزایش داد. از این رو اعضای گروه ۷ در نشست خود احتمالا درباره چگونگی کاهش قیمت‌ها و اجتناب از رکود بیشتر در اقتصاد جهانی گفتگو خواهند کرد.

رمز ارز

رمز ارز موضوعی است که همیشه در دستور کار نشست‌های اقتصادی مهم قرار خواهد داشت. نگرانی‌های امنیتی درباره رمزارزها پس از آنکه سال گذشته گروهی وابسته به دولت کره شمالی در حمله‌ای سایبری به یک سرویس رمزارز ۱۰۰ میلیون دلار را به سرقت بردند، رو به افزایش گذاشته است. از سویی دیگر طرفداران حریم خصوصی با توجه به تلاش دولت‌هایی مانند چین برای راه‌اندازی رسمی رمز ارز توسط بانک‌های مرکزی، نگران از دست دادن مزیت ناشناس بودن و خطر بالقوه جاسوسی دولت‌ها از کاربران هستند.

گروه ویژه اقدام مالی میان دولتی در ماه آوریل در توکیو جلسه‌ای تشکیل داد و در این جلسه به اهمیت بالای اجرای موثر استانداردهای بین‌المللی برای دارایی‌های رمزارزی و نظارت و بررسی خطرات جدید علیه این دارایی‌ها تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.