سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حکم دیوان بین المللی دادگستری و محکومیت امریکا، گفت: بر اساس حکم دیوان امریکا مکلف به پرداخت خسارت به ایران شده و بر اساسا همین رأی طرفین برای میزان و نحوه پرداخت خسارت باید مذاکره کنند لذا ایران بر

مذاکره تهران - واشنگتن در محدوده مطالبه خسارت ایران از امریکا انجام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل عموئی در خصوص پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر مذاکرات حقوقی ایران و امریکا، گفت: حکم دیوان بین المللی دادگستری تثبیت حقانیت ایران را در شکایتی نشان داد و آمریکایی‌ها را محکوم کرد و دو سال به طرفین مهلت داد تا برای میزان خسارات و نحوه پرداخت خسارات مذاکره و ارزیابی کنند. اگر مذاکرات بین طرفین به نتیجه نرسد، دیوان لاهه مجددا درباره میزان خسارات نظر خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: بر همین اساس ایران برای مطالبه حق خود اعلام آمادگی کرده تا مذاکره در چارچوب محدود مطالبه خسارت ایران از طرف امریکایی انجام شود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد اما ارزیابی سیاسی ما این است که آمریکایی‌ها به راحتی به حقانیت ایران اعتراف نخواهند کرد و ممکن است که زمان دو سال مذاکرات حقوقی منجر به خروجی مستقیم نشود.

وی معتقد است: انجام مذاکره گام اصلی است که ایران باید بردارد تا بعد دو سال بتواند حق و حقوق خود را در چارچوب دیوان بین المللی دادگستری دنبال کند. موضوع مذاکرات هم کاملا حقوقی است و مذاکره سیاسی مورد نظر نیست. در حقیقت موضوع مطالبه خسارتی است که ایران باید از طرف امریکایی دریافت کند و به نظر می رسد پیگیری خسارت ایران در چارچوب حقوق تعیین شده می‌تواند موثر واقع شود.

عموئی با اشاره به اعلام خروج ایالات متحده امریکا از پیمان مودت ۱۹۵۵ بین ایران و امریکا، گفت: خروج از پیمان بعد از زمان اعلام یکی از طرفین به مدت یکسال طول می‌کشد تا اجرا شود اما پایان پیمان مودت یا برقراری این پیمان ارتباطی با مذاکرات حقوقی ایران و امریکا در موضوع مذکور ندارد زیرا خسارات برای مقطع زمان مشخص در گذشته است و امریکایی‌ها مقصر شناخته شدند و مذاکره تنها پیرامون میزان خساراتی است که امریکایی‌ها باید پرداخت کنند و دیوان از طرفین خواسته که مذاکره کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: انجام مذاکرات حقوقی گام موثری است هرچند امریکایی‌ها در طول تاریخ نشان دادند که بدعهد بوده و آمادگی لازم را برای پرداخت حقوق مردم ایران ندارند، از این جهت ما در گام بعدی باید آماده باشیم که مطالبات و خسارات خود را از طریق دیوان بین المللی دادگستری پیگیری کنیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.