حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعی: حضرت امام‌خمینی(ره) آغاز مسیر انقلاب اسلامی را گام برداشتن برای فراهم‌سازی بستر ظهور حضرت حجت(عج) می‌دانست.

گام‌برداشتن در مسیر ظهور حضرت حجت(عج) فلسفه فرهنگی انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعی با اشاره به آنکه هرچند کلید واژه «آینده‌پژوهی»، چند سالی است که در ادبیات رسانه‌ای باب شده‌ است اما از زمان حیات انسان در این جهان با او همراه و تمام تجربه فراز و فرودهای زندگی بشری را در خاطره جمعی خود دارد خاطرنشان کرد: آینده‌نگری در تمامی مکاتب ازجمله دین هدایتگر و مبین اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این رویکرد و با نگاه به کشورمان در دو بُعد ملی و بین‌المللی؛ «آینده‌نگری» با محوریت منشور گفتمان انقلاب اسلامی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

وی ادامه داد: تمامی ادیان آسمانی، از جمله دین اسلام به‌ عنوان اکمل تمامی ادیان، زندگی آینده بشر را بر پایه دولت کریمه وعده داده و استوار کرده‌اند. دولتی که مقوله «امنیت» و «عدالت» را میان مردمان جهان جاری می‌کند و همراهی مردمان در سایه این دو مؤلفه بازتاب‌دهنده و مجالی برای بروز استعدادهای فراوان انسانی در مسیر تعالی و شکوفایی زندگی دنیوی و اخروی آنها است. تحقق این توفیق، همان دولت کریمه‌ای است که خداوند به واسطه زبان انبیا و کتب آسمانی بشارتش را به تمامی مردمان دین‌دار و مؤمن عطا فرموده است.

نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» با تأکید بر آنکه یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های رسولان، فراهم ساختن بستری این جهانی در راستای حرکت انسان‌ها بر مسیر امنیت و گام برداشتن به سمت هدف خلقت که همان سعادت و رستگاری است خاطرنشان کرد: بر همین اساس است که خداوند نیز برای آنکه درنهایت انبیا و رسولانش فرایند توفیق در امر رسالتشان را شاهد باشند، برخی از آن‌ها را با فلسفه رجعت بار دیگر میان مردمان این جهان اثیری بازمی‌گرداند.

انقلاب اسلامی و ایجاد دولت کریمه

این پژوهشگر و محقق ادیان در ادامه گفت‌وگو با تأکید بر آنکه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) آغاز مسیر انقلاب اسلامی را گام برداشتن برای فراهم‌سازی بستری برای ظهور حضرت حجت می‌دانست تصریح کرد: به فرموده امام راحل(ره)، انقلاب اسلامی نقطه شروعی برای انقلابی بزرگ در جهان بر بستر و مسند امنیت و عدالت به پرچم‌داری حضرت قائم(عج) است. از این فرمایش معمار انقلاب می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که انقلاب اسلامی برای فراهم‌سازی دولت کریمه ایجاد شده و مهم‌ترین رسالتش زمینه‌سازی برای تحقق این بستر است.

وی تصریح کرد: با مرور بیش‌از 44 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهدیم که این حرکت اجتماعی، مردمی و متأثر از بنیان‌های دینی؛ تربیت‌کننده انسان‌های بزرگی در عصر و زمانه حاضر بوده‌ است. انسان‌هایی که به تعبیر بسیاری از فلاسفه دین، می‌توان آن‌ها را افرادی صالح عنوان کرد که نمونه و نظیر آن‌ها در طول اعصار و قرون پیش به چشم نیامده است. این فرازی دیگر از تأکیدات و فرمایشات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است که به این نکته اشاره داشتند «ملت ایران از ملت حجاز در عهد رسول‌الله بالاتر است.»

انقلاب؛ پیچ تاریخی و نظم نوین جهانی

این نویسنده و پژوهشگر که با نگارش کتاب پژوهشی «انقلاب اسلامی و آینده جهان» در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد با اشاره به بخشی از فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با این محور که قیام حضرت مهدی(عج) دارای یک شرط اساسی و لازم است و آن انقلابی اسلامی بود که توسط مردمان ایران و به رهبری امام‌خمینی(ره) صورت گرفت یادآور شد: با تأمل در فرموده رهبر انقلاب و آن‌چه در طول تاریخ معاصر شاهدش بودیم، می‌توان به جد بر این نکته تأکید کرد که اگر انقلاب اسلامی نبود قطعاً حرکت به سمت ظهور با سختی‌ها، مصائب و مشکلات فراوانی همراه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی درباره محتوا و ماهیت کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین یادآور شد: این کتاب تلاش می‌کند تا با نگرشی بر جایگاه قدسی و معنوی انقلاب اسلامی، با تأثیرگذاری در جریان‌سازی مسیر تاریخ نگاهی تبیینی در حوزه پیمودن این پیچ تاریخی و آغاز زمینه‌سازی برای نظم نوین جهانی را با مخلطب به اشتراک بگذارد.

وی ادامه داد: در این مسئله تردیدی وجود ندارد که جامعه پژوهشگران در تمامی عرصه‌ها، خاصه با محوریت دین مبین اسلام باید از این منظر به انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای داشته باشند که این رویداد مردمی با رهبریت فقیهی بزرگ و عالی‌مقام چون حضرت امام(ره) دارای وجوه قدسی مختلف و متعددی است. در حقیقت این وجوه قدسی بود که مسیر تغییر حرکت تاریخ را با انقلاب شکوه‌مند اسلامی آغاز کرد.

فلسفه فرهنگی انقلاب از دیدگاه امام راحل؛ گام‌برداشتن در مسیر ظهور حضرت حجت است

جغرافیای عظیم اثرگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی منطبق برآنچه که گفته شد و در همین راستاست که رهبر معظم انقلاب در طول سالیان اخیر با اشاره به مقوله «پیچ تاریخی» یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها و رسالت‌های انقلاب شکوه‌مند اسلامی را یادآوری فرموده و امروز در فرمایش معظم‌له مسئله نظم نوین جهانی و تأکیدات ایشان بر این مهم را شاهد هستیم. خدا را شاکریم سیاست کلان فر هنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت بر همین مدار و مسیر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آنکه اگر پرسش هر فردی در هر مقام و جایگاهی با نگرش پژوهشی آن باشد که اهمیت ارزش‌گذاری و جریان‌سازی انقلاب اسلامی در جهان چگونه قابل سنج است؟ گفت: در کوتاه‌ترین، ساده‌ترین و متقن‌ترین پاسخ باید به او گفت که در نگاه جهانی این مؤلفه باید ابتدا از زاویه دید پژوهشی، فلسفی و دینی مورد معرفت‌شناسی قرار گیرد که آیا انقلاب اسلامی توانسته در سطح جهان حکومت‌ها و مردم را برای قدم گذاشتن در دولت کریمه آماده سازد یا خیر؟

وی تصریح کرد: با تمام مؤلفه‌های موجود در طول تاریخ معاصر می‌توان بر این مهم تأکید داشت که انقلاب اسلامی نه‌تنها توانسته ملت مؤمن، انقلابی و اسلامی ایران را در راستای پذیرش دولت کریمه آماده کند که با نگاهی به جایگاه اثرگذاری انقلاب شکوه‌مند اسلامی در مرزهای خارج از کشور، میلیون‌ها انسان دیگر را می‌بینیم که اولویت و رسالت نگرششان در تمامی عرصه‌ها با سیاست‌های انقلاب شکوه‌مند اسلامی گره خورده است.

شجاعی در پایان گفت: نمونه اثرگذاری جهانی این مولفه اندیشه‌ورزانه را می‌توان در پیاده‌روی اربعین شاهد بود که بسیاری از مردم با ادیان مختلف از ملیت‌ها و قاره‌های گوناگون با محوریت منش، سلوک و زیست اجتماعی-سیاسی یکی از بزرگ‌ترین معصومان تاریخ در راستای حرکتی بزرگ و فرهنگی گردهم جمع می‌شوند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.