آژانس مرزی «فرونتکس» اعلام کرد اتحادیه اروپا می‌تواند در سال جاری میلادی شاهد تعداد بی‌سابقه‌ از پناهجویانی باشد که از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی به دنبال رسیدن به مرزهای کشورهای این بلوک هستند و احتمال شکسته شدن رکورد سال قبل وجود دارد.

اتحادیه اروپا و انتظار ثبت رکورد تازه‌ای از ورود پناهجویان در ۲۰۲۳

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از تارنمای روزنامه ال پائیس، ورود افراد به صورت غیر قانونی به اتحادیه اروپا در حال افزایش و فشار این جریان مهاجرت به ویژه در مدیترانه مرکزی و به سمت ایتالیا محسوس است.

فرونتکس (Frontex)، آژانس مرزی اروپا اعلام کرد که در بازه زمانی ژانویه و آوریل ۲۰۲۳ (دی- اردیبهشت) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (۲۰۲۲)، شمار پناهجویان ورودی به اتحادیه اروپا از طریق دریا، افزایش ۳۰۰ درصدی داشته که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۹ و آغاز ثبت این داده‌ها از سوی فرونتکس است. به بیان دقیق‌تر، در این بازه زمانی چهار ماهه، ۴۲ هزار و ۲۰۰ نفر خود را از طریق قایق به اروپا رسانده‌اند.

به گزارش رویترز، همزمان با افزایش لفاظی‌های ضد مهاجرتی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله دانمارک، هلند و اتریش، حدود ۳۳۰ هزار ورود غیر مجاز از همه مسیرهای مهاجرتی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) ثبت شده که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ است.

هانس لایتنس (Hans Leijtens) مدیر فرونتکس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز و فرانس پرس اطمینان داد که تعداد عبور غیر مجاز از گذرگاه‌های دریایی، کمی بیش از نیمی از ۸۰ هزار و ۷۰۰ مورد پناهجویان ورودی شناسایی شده را تشکیل می‌دهد. وی تاکید کرد: من قبلا چنین چیزی را ندیده بودم.

لایتنس که به تازگی سکان ریاست فرونتکس را عهده‌دار شده است، گفت که شمار پناهجویان کشورهای جنوب صحرای آفریقا رو به افزایش است و این مسئله نشان‌دهنده تغییر الگوهای مهاجرت به سمت افرادی است که به جای جنگ، از فقر و تغییرات آب‌وهوایی فرار می‌کنند.

این افزایش فشار مهاجرت زمانی روی می‌دهد که اتحادیه اروپا، پیشرفت بسیار کندی در امضای توافقنامه‌ای با موضوع مهاجرت و پناهندگی را شاهد است که توسط کمیسیون اروپا در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور- مهر) آغاز شد و از آن زمان تاکنون عملاً مسدود شده است. برخی کشورها به طور جداگانه، در ماه‌های اخیر سیاست های مهاجرتی خود را تشدید کرده‌اند. لیتوانی و ایتالیا از جمله این کشورها هستند.

بیش از یک میلیون نفر (که اکثریت آن‌ها از جنگ در سوریه گریخته بودند) در سال ۲۰۱۵ به سواحل اروپا رسیدند و این امر باعث شد اتحادیه اروپا کنترل مرزها و قوانین پناهندگی را تشدید کند.

بر اساس داده‌های ارائه شده، فرونتکس هشدار داد که اروپا در مسیر ثبت رکورد تعداد ورودی پناهجویان غیر قانونی در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) یک رکورد دیگر شکسته شد: ۳۳۰ هزار ورود غیرقانونی از سراسر مرزهای دریایی و زمینی که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۶ بود.

حجم ورودی‌ها به اتحادیه اروپا به صورت نابرابر توزیع شده است؛ به طوری که این رقم فقط در مدیترانه مرکزی رو به افزایش است و اکنون به دروازه اصلی اروپا تبدیل شده است.

فرونتکس اعلام کرد در چهار ماه نخست سال جاری ۲۰۲۳ نسبت به بازه زمانی مشابه در ۲۰۲۲، تعداد افرادی که تلاش کرده‌اند تا از شمال آفریقا به سواحل اروپا برسند، ۲۹۲ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴۲ هزار نفر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.