۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 872344

کشورهای غربی به خصوص سوئد که همواره دم از دفاع از حقوق بشر می‌زنند، برای تروریستی (حبیب اسیود) سوگوار شدند که از کشتن مردم بیگناه ایران ابایی نداشت و بر اثر اقدامات تروریستی آن ۴۵۰ نفر شهید و مجروح شدند.

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

به گزارش قدس آنلاین، صبح شنبه ۱۶ اردیبهشت خبری منتشر شد با این مضمون «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال و طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۷ در اهواز، اعدام شد. این اقدام تروریستی باعث شهادت ۲۵ شهید از جمله یک کودک و مجروح شدن ۶۰ نفر دیگر شد. حکم اعدام او به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروهک تروریستی حرکة النضال‌ و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ از سوی دیوان عالی کشور تایید شده بود و در نهایت در نیمه اردیبهشت سالجاری به مرحله اجرا درآمد.

دیوان عالی کشور پس از این بررسی‌ها در رای خود اعلام کرد: «رای دادگاه با توجه به اوراق پرونده و استدلال قضات شعبه منطبق با موازین قانونی و شرعی صادر شده است و اعمال ارتکابی محکوم علیه با بزه سردستگی گروه باغی موضوع مواد ۱۳۰ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی انطباق دارد؛ علیهذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه فرجام خواسته تایید و ابرام می‌‎شود».

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

اجرای این حکم با واکنش مداخله جویانه سوئد که اسیود تابعیت آن کشور را نیز داشت، مواجه شد. سوئد که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است به این حکم واکنش نشان داد و «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در توئیتی ضمن محکوم کردن اعدام این سرکرده گروهک تروریستی و با بیان اینکه دولت سوئد از ایران خواسته بود که حکم اعدام این شهروند ایرانی - سوئدی را اجرا نکند، گفت: «مجازات اعدام مجازاتی غیرانسانی و غیرقابل برگشت است و سوئد همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا اعمال آن را تحت هر شرایطی محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه سوئد شنبه ۱۶ اردیبهشت در همین خصوص سرپرست سفارت ایران در استکهلم را در اعتراض به این اعدام احضار کرد. وزارت خارجه سوئد هم در بیانیه‌ای در این اعلام کرد که محکومیت این اقدام و اعتراض خود را به این دیپلمات ایرانی منتقل کرده و همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا استفاده از مجازات اعدام را تحت هر شرایطی محکوم می‌کند. 

وزیر خارجه انگلیس هم که جاسوس این کشور (علیرضا اکبری) دی ماه سال گذشته به دار مجاز آویخته شد، یک روز بعد به این حکم واکنش نشان داد و در این باره گفت که از اعدام این شخص شوکه شده است. «جیمز کلورلی» در این بیانیه اعلام کرد: «من از خبر اعدام حبیب چعب (تبعه) سوئدی-ایرانی دوتابعیتی از سوی رژیم ایران شوکه شدم. بریتانیا به شدت با حکم اعدام مخالف است. ما از رژیم (ایران) می‌خواهیم همین الان همه اعدام‌ها را متوقف کند. ما به همکاری با سوئد و دیگر شرکا برای پاسخگو کردن این رژیم ادامه خواهیم داد».

علاوه بر این، شورای اتحادیه اروپا نیز در این خصوص بیانیه‌ای منتشر و اعدام اسیود را محکوم کرد.

این واکنش‌های مداخله جویانه با پاسخ ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۷ اردیبهشت ماه در واکنش به مداخله‌جویی‌های اروپا در پی اعدام «حبیب اسیود» گفت: جای تأسف بسیار است که برخی دولت‌های اروپایی به جای مقابله با تروریست‌هایی که جان مردم بیگناه را هدف قرار داده و آشکارا به جنایت خود افتخار می‌کنند، در اقدامی غیرقابل توجیه و مغایر با ارزش‌های بنیادین حقوق بشر از آنها حمایت می‌کنند.

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر مقابله با تروریسم و اجرای عدالت در قبال تروریست‌ها مصمم است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از حقوق ملت ایران و تأمین امنیت آنان کوتاه نخواهد آمد. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تقبیح رویکرد مخرب ناقضان حقوق بشر گفت: مدعیان اروپایی اگر عزم و اراده جدی برای فاصله گرفتن از مقابله با تروریسم و اشکال مختلف آن ندارند، حداقل با مواضع حمایتی خود از تروریست‌ها، تشدید کننده رنج‌های خانواده‌های قربانیان نباشند. 

۱۸ اردیبهشت ماه نیز «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این خصوص در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که در این گفت‌وگو اعدام اسیود را محکوم کرده است.وی در توئیتر در این باره نوشت که از امیرعبداللهیان خواسته «جمشید شارمهد» تروریست و سرکرده گروهک تروریستی تندر را اعدام نکند. 

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

پس از آن وزارت امور خارجه ایران جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی را منتشر کرد. براساس اعلام وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به اظهارات بورل در موضوع اعدام «حبیب اسیود»سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌ النضال تروریست حادثه اهواز، تصریح کرده است: برخی مقامات اروپا به جای اینکه در مقابله با تروریسم عزم راسخ خود را به نمایش بگذارند، متاسفانه با اتخاذ مواضع مداخله جویانه، به ترویج پدیده شوم تروریسم کمک می‌کنند.

آمریکایی‌ها هم همسو با اروپایی‌ها واکنش نشان دادند و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه در این خصوص در توئیتر نوشت: آمریکا اعدام ناعادلانه حبیب چعب، شهروند دوتابعیتی سوئدی - ایرانی را محکوم می‌کند. ما برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی ایران در کنار سوئد و دیگر شرکایمان ایستاده‌ایم.

البته از سوی دیگر جمعی از خانواده‌های قربانیان ترور در ایران، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که با شنیدن خبر مجازات سرکرده گروهک تروریستی و آدمکش حرکة‌ النضال، از تحقق بخشی از روند اجرای عدالت درباره قاتلان فرزندان خود خشنود شدند.

به گزارش فارس، اسیود از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی از جمله موساد و ساپو (سرویس جاسوسی سوئد) و بعضی کشورهای منطقه شد. بر اثر این اقدامات تروریستی ۴۵۰ نفر شهید و مجروح شدند. آبان ماه ۱۳۹۹ حبیب فرج‌الله چعب توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در کشور ترکیه دستگیر شد. او به صراحت در دادگاه بر حضور آزادانه و طراحی برای عملیات‌های تروریستی علیه ایران، در سوئد و دیگر کشورهای غربی تأکید کرده بود. سرانجام دادگاه با توجه به ادله و مدارک موجود در پرونده و اقرار صریح متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانست و فرج‌الله چعب را به اعدام محکوم کرد.

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

گروهک تروریستی حرکة النضال به‌سرکردگی فرج‌الله چعب عملیات‌های تروریستی مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اداره محیط زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز ـ آبادان ـ ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز و حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی و انتظامی در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در اهواز اشاره کرد. بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تأسیسات پمپاژ آب در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸، ترور یکی از شهروندان در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸ و به رگبار بستن وی و به آتش کشیدن خودروی شخصی او از جمله دیگر اقدامات تروریستی است که این گروهک تروریستی به‌سرکردگی چعب مرتکب شده است.

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اجرای حکم اعدام حبیب اسیود، اعلام کرد: او یکی از مشهورترین جنایتکارانی بود که از کشتن مردم بی‌گناه کشورمان ابایی نداشت، چرا که او طبق اظهارات خود پیش از بازداشت، به این قتل‌ها افتخار می‌کرد. این فرد مورد حمایت ترویست‌های غربی بود و اگر توسط سربازان گمنام امام زمان بازداشت‌ نمی‌شد،همچنان در حال اجرای برنامه‌های کشورهای غربی در به خاک و خون کشیدن مردم عزیز ما بود.

شیون و زاری غربی‌ها برای یک تروریست

این مقام قضائی بیان کرد: در پرونده وی رد پای سرویس‌های غربی و آمریکایی کاملا هویدا بود. این سرویس‌ها با هدایت‌های مالی، امنیتی، اطلاعاتی و... این تروریست‌ها را به جان ملت ایران می‌اندازند و در عین حال جنتلمنانه در پشت تریبون‌ها حاضر می‌شوند و دم از پایمال شدن حقوق انسان‌ها می‌زنند. صاحبان این سرویس‌ها با ریختن اشک تمساح بر قاتل، سعی در سفید نمایی چهره پلید وی دارند. با وجود آشکار بودن جنایت‌های او بلافاصله پس از بازداشت وی روال قانونی و روند عادلانه قوه قضائیه برای وی تعطیل نشد و او همانند دیگران از حق دفاع قانونی و داشتن وکیل و... برخوردار بود. اجرای حکم این جنایتکار نشان می‌دهد، هیچ جنایتکاری از عقوبت جنایت خود در امان نخواهد ماند، چرا که این مسئله از اصلی‌ترین وظایف قوه قضائیه و مطالبه به حق مردم است.

وی همچنین عنوان کرد: حکم حبیب اسیود پس از مراحل متکثر قانونی بنا به مستندات صادر و به مرحله اجرا درآمد. اجرای این حکم مستند دیگری است که نشان می‌دهد هیچ جنایتکاری از عقوبت جنایت خود در امان نخواهد بود. قوه قضائیه هیچ تعارفی با جنایتکاران متعدی به حقوق ملت ندارد و زود یا دیگر کسانی‌که دست به جنایت می‌زنند مورد تعقیب و مجازات قانونی قرار خواهند گرفت.

آنگونه که پیش از این هم اعلام شد، در تمامی مراحل رسیدگی قضایی به اتهامات حبیب اسیود، از زمان صدور قرار بازداشت و انجام تحقیقات از متهم و رسیدگی در دادگاه و صدور حکم، «حق دادرسی عادلانه» در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و همچنین هنجارهای بین‌المللی رعایت شد. در این چارچوب، اصولی همچون «حضور متهم در دادگاه و دفاع از خود، رسیدگی عادلانه و منصفانه، رعایت اصل برائت، استقلال قضات، حق دسترسی به وکیل، تفهیم اتهامات، دسترسی متهم و وکیل وی به ادله و مدارک موجود در پرونده و ...» مورد توجه و رعایت ضابطین و مقامات قضایی بوده است.

گفتنی است ۱۹ اردیبهشت (نهم می) و همرمان با روز اروپا سفارت سوئد در تهران که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در توئیتر درباره این روز اعلام کرد: « در روز اروپا، سفارت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا متحد در کنار یکدیگر ایستاده‌اند: در حمایت استوار خود از اوکراین، در حمایت خود از مطالبه حقوق بشر در ایران، در درخواست توقف بازداشت‌های خودسرانه توسط ایران، در مخالفت با مجازات اعدام تحت هر شرایطی.» که این توئیت با واکنش کنعانی روبرو شد و در توئیتر در این خصوص نوشت:  «روز اروپا» فرصتی است برای اندیشیدن درباره نتایج دهشتناک عملکرد برخی مدعیان اروپایی در استفاده ابزاری از ⁧‫حقوق بشر، مداخله در امور کشورها، استفاده سیاسی و ابزاری از گروه‌های تروریستی، حمایت از رژیم اشغالگر ⁧‫اسرائیل‬⁩ علیه ملت ⁧‫فلسطین‬⁩ و تبعیت از تحریم‌های ضدانسانی ⁧‫آمریکا‬⁩ علیه ملت ⁧‫ایران‬⁩.

در هفته‌ای هم که گذشت، طرحی در پارلمان سوئد مبنی بر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» اتحادیه اروپا تصویب شد که در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن اقدام نابخردانه سوئد درباره سپاه پاسداران، به دولت این کشور توصیه کرد منافع ملی سوئد و روابط دیرینه دو کشور را فدای منافع تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و دشمنان شناسنامه دار ملت ایران نکند. 

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.