رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند یک حکمرانی نو مبتنی بر گام دوم انقلاب هستیم گفت: در آستانه تغییر نظم جهانی هستیم و باید بدانیم در این تغییر چه جایگاهی داریم و در کجا باید قرار گیریم و بدون شک باید نسبت به گذشته در یک نقطه ب

 نیازمند یک حکمرانی نو مبتنی بر گام دوم انقلاب هستیم/ تورم امروز محصول رشد نقدینگی است

قدس آنلاین: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز  در سومین همایش حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی که در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد گفت: ما به‌عنوان یک دولت، به عنوان یک نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (رض) و فرمایش‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران عزیزمان، هر تصمیمی و هر سیاستی را که می‌خواهیم  بگذاریم و اجرایی کنیم، موظفیم که شرایط محیطی خودمان را در حوزۀ داخلی و خارجی به‌طور دقیق و با یک نگاه راهبردی خوب بشناسیم و خوب تحلیل کنیم و دقیق بدانیم که در چه شرایطی هستیم.

وی افزود: امروز همه اندیشمندان و متخصصان اتفاق نظر دارند و قدرت‌های جهانی و همه کشورهای جهان و دولت‌های ملی در کره خاکی معتقدند که در آستانه تغییر نظم جهانی هستند. ما باید بدانیم در این تغییر نظم جهانی چه جایگاهی داریم و در کجا باید قرار گیریم و بدون شک باید نسبت به گذشته در یک نقطه برتر چه در حوزه منطقه و بین الملل قرار بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حوزه مسائل داخلی هم بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند تحول هستیم و این تحول را مقام معظم رهبری در سال ۹۹ و قبل از کرونا در حرم حضرت امام (ره) ترسیم کردند و فرمودند امام راحل اساساً امام تحول بود و ما باید آن مسیر را طی کردیم. ما باید بدانیم در کجا قرار داریم و باید نقشه راه خود را بدانیم و بدانیم نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و دفاعی و امنیتی هستیم و نیازمند یک حکمرانی نو مبتنی بر گام دوم انقلاب هستیم.

قالیباف ادامه داد: باید نقاط قوت خود را تقویت کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم. حرکت ما باید مبتنی بر مکتب حضرت امام باشد که مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت است. ما یک دیوان سالاری مستحکم و سرکش داریم و یک قوه دیوانسالاری بر سه قوه دیر حکمرانی می‌کند.

وی اظهار کرد: تعارض منافع یکی از چالش‌های جدی است و یکی از مسائل مهم در دستورکار ما طرح مدیریت تعارض منافع است که در مجلس یازدهم حتماً پیگیری می‌کنیم. ما نیازمند جهاد تصمیم هستیم. باید سختی‌ها و تلخی‌های تصمیمات را بپذیریم و آبروی خود را به مردم هدیه دهیم. در آستانه ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس هستیم که نیازمند فهم مشترک از این برنامه هستیم. ما آنقدر منابع نداریم که اولویت‌های مهم زیادی داشته باشیم و باید چند اولویت مهم و مشترک داشته باشیم. در رسیدن به اهدافمان باید اتفاق‌نظر داشته باشیم.

رئیس مجلس در ادامه گفت: باید سختی‌ها و تلخی‌های تصمیمات را بپذیریم و آبروی خود را به مردم هدیه دهیم. در آستانه ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس هستیم که نیازمند فهم مشترک از این برنامه هستیم. ما آنقدر منابع نداریم که اولویت‌های مهم زیادی داشته باشیم و باید چند اولویت مهم و مشترک داشته باشیم. در رسیدن به اهداف مان باید اتفاق نظر داشته باشیم. این بسیار مهم و کلیدی است برای برنامه‌ریزی و تنظیم یک برنامۀ پنج‌ساله؛ چه برسد به یک برنامۀ درازمدت طولانی. البته من معتقدم همین برنامۀ پنج‌ساله با توجه به شرایط علم و فناوری و تحولاتی که اتفاق می‌افتد، پنج سال امروز شاید با چند دهه در سال‌های گذشته، به‌لحاظ پیشرفت و تحول در این عرصه‌های علمی و دانش‌بنیان برابری کند.

قالیباف تاکید کرد: بالاخره باید معلوم شود که با ارز می‌خواهیم چه کنیم؟ آیا ارز فقط متغیر است؟ ارز حتماً یک متغیر مهم است و لازم است برای آن تصمیم بگیریم. امروز تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ها به وجود می‌آید و این برای همه ما روشن است و نتیجه آن سلطه مالی بر سلطه پولی می‌شود. ما می‌توانیم در برنامه پنج سال هفتم به یک ثبات اقتصادی با تصمیم عالمانه و شجاعانه برسیم.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: مردمی سازی یک نگرش است نه یک رویکرد و اقتصاد مردمی به معنای اقتصاد مقاومتی است. عدالت را هم مردم باید پیاده کنند. ما دفاع مقدس را با مردم اداره کردیم و موفق شدیم. ارتش و سپاه به تنهایی از پس کار برنمی آمدند و مردم پای کار آمدند و موفق شدیم. هوافضای امروز نتیجه حضور مردم در دفاع مقدس است که امروز جزو شش کشور اول دنیا در این حوزه هستیم. باید بین مردم و دولت تعامل باشد. در نیروی انتظامی و ۱۱۰ هوشمندسازی کردیم. اقتصاد مردمی اقتصادی است که به صورت تعاملی با مردم تعامل داشته باشیم. ما امروز مزاحم کارآفرینان هستیم و به جای حل مشکلات آنان و تسهیل کارشان چوب لای چرخشان می‌گذاریم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.