اجتماع عظیم صادقیون در عرصه میدان شهدای مشهد با حضور خیل عظیمی از عزاداران با وجود سرمای هوا برگزار شد.

تجدید بیعت مردم مشهد با اهل بیت در هوای بارانی

روز سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام صادق (ع) اجتماع عظیم صادقیون از ساعت ۸:۳۰ در میدان شهدای مشهد برگزار شد.

هوای سرد مانع حضور مردم نشد

سرمای هوای مشهد مانع از حضور مردم نشده بود و خیلی‌ها حتی پیش از شروع رسمی مراسم، با وجود هوای بارانی و وزش باد در عرصه میدان شهدا حاضر شده بودند. بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم، ذاکران اهل بیت به قرائت مناجات ائمه بقیع (ع) و ذکر مصیبت اهل بیت پرداختند. همچنین عزاداران با فریاد لبیک یا حسین و لبیک یامهدی با اهل بیت (ع) تجدید بیعت کردند.

 بعد از عزادارای و روضه‌خوانی در عرصه میدان شهدا، جمعیت عزادار و هیئات مذهبی ، با نوای  «کشته شد از زهر کینه، صادق آل عبا، یا ابا صالح بیا» و همچنین  «دشمنت کُشت ولی نور تو خاموش نشد، آن که فانی نشود نور خداست» به سمت حرم مطهر حرکت کردند. عزاداران پرچم‌های منقش به نام امام زمان (عج) و امام صادق (ع) را نیز در دست داشتند. عده‌ای نیز با در دست داشتن تصاویر شهدای امنیت و مدافع حرم، یاد آن‌ها را در مراسم عزای ششمین امام شیعیان زنده نگه داشتند.

اهمیت معرفت شناسی اهل بیت در کنار عزاداری

 سیاه‌پوشان عزای امام صادق (ع) همراه با نوای ذاکران اهل بیت، برای عرض تسلیت وارد حرم مطهر رضوی شدند و مراسم عزا با سخنرانی امام جمعه مشهد در رواق امام خمینی حرم مطهر ادامه پیدا کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن عرض تسلیت شهادت ششمین امام شیعیان بیان کرد: مساله‌ای که امروز در کنار عزاداری‌ها مهم است، معرفت شناسی اهل بیت است. اگر نتوانیم معرفت‌شناسی خود را نسبت به مقام ولایت توسعه بدهیم، ما بهره‌ای از این عزاداری‌ها نبردیم.

وی افزود: آنچه امروز برای ما قابل تامل است، مظلومیت این امام است. عرصه مظلومیت امام صادق (ع) پهنه وسیع عبرت آموزی و درس گرفتن در همه عرصه‌های زندگی و بزرگترین راهنما برای شناخت جریان‌های مختلفی است که در عرصه سیاست خودنمایی می‌کنند. ریشه مظلومیت اهل بیت از رحلت پیامبر (ص) تا غیبت امام زمان (عج) یک محور داشت و آن رقابت در قدرت است. از همان ابتدا بعد از رحلت پیامبر (ص) عرصه مدیریت اسلام، رهبری جامعه دینی و اداره مردم در جریان رقابت قدرت قرار گرفت و از مسیر ولایت و امامت منحرف شد. نتیجه‌اش مظلومیت امامانی شد که آمده بودند دست مردم را در مسیر قرآن بگیرند و در خط بندگی خدا هدایت کنند.

نتیجه جریان‌های مخالف رهبری و ولایت، جز ظلم نیست

نماینده ولی فقیه در مشهد گفت: اگر جریانی امروز به نام عدالت و مردم و دادخواهی آمد، اما در مسیر رهبری و ولایت نبود، نتیجه‌اش جز ظلم نیست. مشابه آنچه در زمان حیات امام صادق (ع) در زمان حکومت خلفای عباسی رخ داد. منصور دوانقی قاتل آن حضرت خود را دوستدار اهل بیت معرفی کرده بود و با این شعار علیه بنی‌امیه قیام کرده و به قدرت رسیده بود. اما بعد از به قدرت رسیدن، روی بنی‌امیه را در ظلم و جنایت در حق اهل بیت پیامبر و شیعیان سفید کرد.

وی ادامه داد: او حتی به پسرش نیز وصیت کرده بود که من با خونریزی و قتل این قدرت را بدست اوردم، اگر میخواهی این منصب را حفظ کنی باید این راه را ادامه بدهی. از اینجا به مظلومیت امام صادق (ع) در دوره ۱۴ ساله امامتشان در زمان حکومت منصور دوانقیپی می‌بریم. دوانقی تمام ساداتی که علیه او قیام کردند را به فجیع‌ترین شکل از بین می‌برد یا در زندان حبس می‌کرد. امام صادق (ع) ۱۴ سال در این شرایط زندگی کرد.

علم‌الهدی ادامه داد: ریشه این ظلم به ادم نشناسی مردم و عدم معرفت آن‌ها برمی‌گشت. مردم به جای حرکت در مسیر امام صادق (ع)، به کسانی که در قالب دوستدار اهل بیت قیام کردند اعتماد کرده و  آن‌ها را به قدرت رساندند که نتیجه آن همین ظلم‌ها بود. فاصله مردم از مقام ولایت و امامت این مسائل را پیش آورد. امروز هم هر جریانی اگر مقابل ولایت و رهبری ایستاد، سرگذشت آن مانند منصور دوانقی و آن جنایت‌ها خواهد بود. ما نیامدیم فقط بر این مظلومیت‌ها اشک بریزیم، بلکه باید از آن‌ها درس بگیریم تا مسیر ما هم روشن شود.

مراسم عزادارای روز شهادت ششمین امام شیعیان با اقامه نماز ظهر در حرم مطهر رضوی به پایان رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.