ناسیونالیست گمنامی که موجب شد تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود، می‌گوید که به‌زودی تصمیمش را گرفته و اعلام می‌کند که برای دور دوم از اردوغان حمایت خواهد کرد یا قلیچداراوغلو.

نفر سوم انتخابات ترکیه آماده مذاکره با اردوغان و قلیچداراوغلو است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سینان اوغان» سیاستمدار ۵۵ ساله ترکیه‌ای که در دقایق آخر وارد گود انتخابات شد و توانست ۵.۲ درصد رای در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه به دست آورد، موجب شد تا رجب طیب اردوغان که ۲۰ سال است قدرت را در دست دارد، نتواند در دور اول به پیروزی برسد.

در این رای‌گیری، اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه به ۴۹.۵ درصد رای و کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه به ۴۴.۹ درصد رای دست یافتند.

سینان اوغان سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت انتظار داشت که بهتر هم عمل کند و ابراز امیدواری کرد که روزی بتواند به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

او یک ناسیونالیست سکولار است و بعد از آنکه حزب راست افراطی‌اش به ائتلاف حاکم اردوغان در پارلمان پیوست از آن جدا شد، گفت: بیش از این هم انتظار داشتم. حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد رای.

اوغان که به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ۱۴ مه حضور داشت و سوم شد، به خبرگزاری فرانسه گفت که آماده گفت‌وگوست، اما اگر بخواهد از یکی از دو نامزد پیشتاز دور اول حمایت کند، چند روز زمان نیاز دارد که فکرهایش را بکند. او گفت: تصمیم بعد از گفت‌وگو با آقای اردوغان و آقای قلیچداراوغلو گرفته می‌شود. ممکن است بگوییم که از هیچکدام از آنها حمایت نمی‌کنیم.

یک مقام ترکیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت که حزب اسلام‌گرای اردوغان به زودی درباره مذاکرات احتمالی با سینان اوغان بیانیه‌ای خواهد داد.

سینان اوغان که انگلیسی صحبت می‌کند و در یکی از دانشگاه‌های برتر مسکو تحصیل کرده، می‌گوید که حامیانش شامل «ناسیونالیست‌های ترکیه‌ای و همچنین جوانانی هستند که ما را روشنفکرتر می‌دانند و از چهره‌های قدیمی در سیاست به ستوه آمده‌اند.»

اوغان در سال ۲۰۱۱ به عنوان نامزد حزب حرکت ملی‌گرا وارد پارلمان شد اما بعد از آنکه از عملکرد ضعیف این حزب در انتخابات ۲۰۱۵ انتقاد کرد و با رهبری آن سر ناسازگاری گذاشت، از حزب اخراج شد. در نهایت اما توانست در نبرد دادگاه به پیروزی رسیده و دوباره عضو آن شود. او دو سال بعد دوباره بابت مخالفت با رفراندوم قانون اساسی ۲۰۱۷ اخراج شد. با این رفراندوم اختیارات ریاست جمهوری اردوغان بیشتر شد.  

اوغان در پاسخ به این سوال که آیا پس از خصومت با هم‌پیمانان ائتلاف خود آماده است تا با اردوغان کنار بیاید، گفت: اگر می‌خواهید بر کشور حکومت کنید، جایی برای رنجش وجود ندارد.

نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت، او از هر کسی که حمایت کند، باید قاطعانه «تروریسم» را محکوم کند. او گفت: ما خواهان اتخاذ رویکردی علیه انواع سازمان‌های تروریستی هستیم و از احزاب سیاسی می‌خواهیم تا از «ترور» فاصله بگیرند.

اشاره احتمالی او به حزب دموکراتیک خلق‌هاست که به دلیل ارتباط ادعایی خود با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) که از سوی آنکارا و متحدان غربی آن در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار گرفته است، با ممنوعیت دادگاه مواجه است. اوغان گفت: من مخالف هر سازمانی هستم که از تروریسم فاصله نگیرد.

پیشتر هم نشریه اشپیگل آلمان گزارش داد که یکی از شروط سینان اوغان برای حمایت از قلیچداراوغلو این است که او از حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها دور شود، ادعایی که اوغان به شدت تکذیب کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.