۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
کد خبر: 873459

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:مردم باید بدانند با کمبود آب مواجه هستیم و به ویژه در بخش کشاورزی باید از آبیاری غرقابی و حفر چاههای غیرمجاز جلوگیری شود.

بحران آب در خراسان رضوی جدی است

به گزارش قدس خراسان، سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه نشست کارگروه مدیریت بحران استانداری با موضوع تنش آبی و سدهای خراسان رضوی و با حضور نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امسال ایران و ۱۰ کشور در غرب آسیا با مشکل تنش آبی مواجه هستند، گفت: ما نه تنها در خراسان رضوی و مشهد بلکه در ۲۴ استان با تنش آبی مواجه هستیم.

محمدحسن نامی افزود: برای این مشکل از سالهای قبل هم برنامه هایی مثل خط انتقال آب از دریای عمان در نظر گرفته شده است، البته غیر از دریای عمان پنج منبع دیگر هم برای تامین آب این استان پیش بینی میشود، مشکل خاصی در تامین آب خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد نخواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد آب مورد نیاز مردم به موقع تامین شود.

وی اظهار کرد: مردم باید بدانند با کمبود آب مواجه هستیم و به ویژه در بخش کشاورزی باید از آبیاری غرقابی و حفر چاههای غیرمجاز جلوگیری شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: امسال برای تامین آب شرب مردم مشکل نداریم ولی باید مصرف مدیریت شود.

نامی با بیان اینکه در اسفندماه برای اجرای پروژه های تامین آب خراسان رضوی هزار میلیارد تومان اختصاص یافت، اظهار کرد: برای کل کشور ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت تنش آبی امسال پیش بینی شده است.

وی افزود: شرکت ملی گاز هم جهت جلوگیری از قطع گاز در خراسان رضوی قرار است یک خط انتقال مستقیم گاز برای سه استان خراسان رضوی و شمالی و جنوبی اجرا کند که سال گذشته تصویب شده و بعد از تامین اعتبار اجرا خواهد شد.

درخواست کمک استاندار خراسان رضوی از دولت برای تامین آب 

استاندار خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه خشکسالی‌های پی در پی سال‌های اخیر چالش‌های بزرگی برای ما ایجاد کرده است، گفت: از دولت می‌خواهیم تا با تخصیص بودجه‌های لازم، شرایط تکمیل طرح‌های آبی تا پایان خرداد سال جاری به ویژه سد شورجه در سال آبی جدید جهت جمع آوری رواناب‌های کشف رود را فراهم آورد.

یعقوبعلی نظری با اشاره به قطعی برق و گاز و تعطیلی صنایع طی سال ۱۴۰۱ متذکر شد: بخش صنایع و بخش کشاورزی ما، دو مرتبه در تابستان و زمستان دچار قطعی آب و برق شدند که گرما و سرمای بی سابقه علت آن بود و شرایط ما را بسیار سخت کرد.

وی هشدار داد: متاسفانه تداوم این شرایط در استان قابل پذیرش نیست و یقینا در سال جاری به هیچ وجه ظرفیتی برای قطع شدن آب یا برق نخواهیم داشت چرا که معضلات اجتماعی بوجود می آورد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مشهد ۳۵۰ روستا با جمعیت‌های بالا پیرامون خود دارد و تامین آب شرب با تانکر برای این روستاها واجب است، بنابراین از سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت نیرو خواهشمندیم پیش از شروع فصل گرما، تانکرهای مورد نیاز ما را تامین کنند.

۷۵ درصد منابع آبی خراسان رضوی صرف کشاورزی میشود 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این نشست عنوان کرد: مسأله تنش آبی استان خراسان رضوی و شهر مشهد در سال جاری بسیار متفاوت از سالهای قبل است و در همین زمینه انتهای سال گذشته هیات وزیران تصمیماتی اتخاذ کرد.

جواد خدایی افزود: هم در مجموعه ذخایر منابع آبی پشت سدها و هم حجم بارندگی ها تفاوت فاحشی با سالهای قبل داریم و این در حالی است که استان ما بیشترین جمعیت روستایی را دارد و ۷۵ درصد منابع آبی صرف کشاورزی میشود و این شرایط را حادتر میکند.

وی گفت: البته باید گفت سهم ما از آب کشاورزی نسبت به برخی دیگر از استان‌ها چندان زیاد نیست، سال گذشته و با مشارکت و مساعدت وزیر کشور، تمهیداتی اتخاذ شد و بنا شد با حضور جناب آقای نامی، این تصمیمات تعیین‌تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر نقش مردم در مدیریت مصرف آب،یادآور شد: سه ساعت کاهش مصرف کولر آبی نشتی گیری کولر آبی و نصب سایبان روی کولر مصرف آب را در استان ما چیزی حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه در روز کاهش دهد.

خدایی افزود: با توجه به کسری ۱۱ هزار مگاواتی برق در سراسر کشور وزارت نیرو برنامه هایی از ماهها قبل دارد شرایط خراسان رضوی هم به وزارت نیرو اعلام شد.

۹۹ درصد مساحت خراسان رضوی تحت تاثیر خشکسالی است 

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مصرف آب در مشهد اکنون ۲۷۰ میلیون مترمکعب در سال است که طبق پیش بینی ها در سال ۱۴۲۰ این آمار به ۴۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

علیرضا طاهری در خصوص شرایط بارندگی استان اظهار کرد: در مقطعی با ۷۰‌ درصد کاهش بارندگی مواجه بودیم که هم اینک به ۶۴‌درصد رسیده‌ایم. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حجم استفاده ما از سد دوستی بسیار کم بود و سهم آب سطحی شرب در مشهد هم کاهش یافت.

وی افزود: از مجموع هزار و ۲۲۲ میلیون مترمکعب ظرفیت سد دوستی، ۱۴۶ میلیون آن آب دارد که ۱۰۰ میلیون آن غیر قابل برداشت و ۴۶ میلیون آن نیز بین ایران و ترکمنستان مشترک است که سهم ما ۱۲‌درصد است.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی هشدار داد: برای گذر از پیک مصرف آب در ماه‌های تیر و مرداد، نیازمند ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه هستیم که اکنون ۸ هزار و ۵۵۰ لیتر آن را داریم و ۴ هزار و ۱۵۰ لیتر کسر داریم و این موضوع جدی‌ است.

طاهری عنوان کرد: ۲۲۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود ما در تأمین آب شرب است که ۷۵۰ لیتر بر ثانیه با حفر ۳۰ حلقه چاه در مشهد برعهده آبفای مشهد گذاشته شده و ۱۵۰۰ لیتر نیز به آب منطقه‌ای واگذار شد تا از طریق اجاره‌کردن ۷۷ حلقه چاه کشاورزی در اطراف مشهد بتوانیم مشکل را رفع کنیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: به لحاظ بارشی متوسط امسال ۱۰۳ میلیمتر است که این عدد در سال قبل ۱۵۰ میلیمتر و در دوره آماری ۱۹۰ میلیمتر است.

دهقان پور شرایط بارشی مشهد را حادتر توصیف و اظهار کرد: از مهر ماه ۱۴۰۱ تا الان متوسط بارشهای مشهد ۸۲ میلیمتر است که در مدت مشابه سال قبل ۱۷۹ میلیمتر بوده است.

وی متذکر شد: استان ما درگیر خشکسالی شدید است به طوری که ۹۹ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی است و از این میزان ۴۶ درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در ادامه این نشست اظهار کرد: موج سرمای سال قبل در بخش کشاورزی ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت داشتیم.

غلامرضا قنبری با اشاره به اینکه خراسان رضوی در رتبه نخست کاهش بارندگی به میزان ۵۱.۵ درصد قرار دارد، گفت: سال زراعی سختی را در پیش خواهیم داشت.

 وی با بیان اینکه خشکسالی‌ها و کمبود بارش سبب شده است تا در تامین ۸۰۰ هزار تن جو و ذرت که در این استان کشت می‌شد با چالش مواجه شویم،متذکر شد: این تنش ها راندمان زراعی را نیز ۳۵ تا ۸۰ درصد کاهش داده است.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: علاوه بر این زیان‌های در حوزه تامین علوفه دام نیز تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت داشته ایم و ادامه روند خشکسالی، شرایط را بدتر نیز خواهد کرد.

قنبری تصمیم برای قطع آب چاه‌های کشاورزی را آسیبی جدی برای کشاورزی و افزایش خسارات این بخش برشمرد.

وی تصریح کرد: با روند فعلی و ادامه خشکسالی، پیش بینی می‌کنیم ۱۸ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان خسارت جدید متحمل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.