معاون وزیر نفت با اشاره به امضای ساخت و بومی سازی ۱۴ توربوکمپرسور نفت با به ارزش ۱۸۳ میلیون یورو، گفت: نزدیک به ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر در قالب طرح‌های پیشرو برای ساخت ۶۰ دستگاه توربین و کمپرسور جدید به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد.

معاون وزیر نفت خبر داد: اختصاص حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای بومی‌سازی توربوکمپرسورها و توربین‌های نفتی

به گزارش قدس آنلاین، «محسن خجسته مهر» در مراسم امضای قرارداد ساخت ۱۴ توربوکمپرسور نفت بین شرکت ملی نفت و شرکت توربوکپمرسور نفت در حاشیه سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه امسال سال «رشد تولید و مهار تورم» است، افزود: رشد تولید در صنعت نفت فقط به معنای افزایش تولید نفت و گاز نیست، بلکه هر تولیدی که به عنوان پشتیبانی کننده نفت و گاز باشد را رشد تولید می‌دانیم.

وی ادامه‌داد: امروز قرارداد ساخت یکی از تجهیزات دوار مورد نیاز نفت و گاز انجام می شود. تجهیزات دوار یکی از تجهیزات انتقال نفت و گاز و تزریق آن برای رساندن به مبادی مصرف و صادرات است.

خجسته‌مهر تاکید کرد: تجهیزات دوار از جمله توربوکمپرسورهای موجود در تاسیسات نفت و گاز قدیمی بوده و با افت بازده مواجه هستند.

وی با بیان اینکه اغلب سازندگان توربوکمپرسورهای فعلی شرکت های خارجی بوده و حاضر به تعمیرات نیستند، گفت: امسال شرکت ملی نفت تصمیم گرفت در قالب تولید بار اول و ایرانی کردن تجهیزات دوار، ساخت ۱۴ توربو کمپرسور را به شرکت توربوکمپرسور ایران واگذار کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: ارزش این سرمایه گذاری ۱۸۳ میلیون یورو است و در میادین مناطق نفتخیز جنوب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در برنامه داریم تا حدود ۵۰۰ میلیون یوروی دیگر در قالب طرح های پیشرو برای ساخت ۶۰ دستگاه توربین و کمپرسور جدید به شرکت های ایرانی واگذار شود، ادامه‌داد: اینها اقدامات راهبردی و در قالب طرح های پیشران است و امیدوارم در مدت کوتاهی نخستین محصول را برای تجهیزات دوار توسط توربوکمپرسور نفت شاهد باشیم.

خجسته مهر تصریح‌کرد: در مسیر راهبرد که افزایش و رشد تولید است، به دنبال آن هستیم تا شرکت های ایرانی حداکثر سهم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دربرنامه هفتم رشد هشت درصدی اقتصاد مد نظر است، گفت: در بند هشت برنامه هفتم توسعه به افزایش تولید نفت و گاز، ایجاد زنجیره ارزش و ایرانی کردن و فناور کردن تولید نفت و گاز اشاره شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: شعار نمایشگاه امسال هم «تولیدفناورانه و مصرف بهینه» است و ساخت این تجهیزات نیز با هدف بهینه سازی و بالا بردن بازده انجام می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در برنامه پنج ساله هفتم گام های مهمی در راستای رشد تولید و مهار تورم برداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.