۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 873792

نویسنده کتاب «سلسله سادات در تونس» گفت: عشق تونسی‌ها به اهل بیت (ع) موج می‌زند و خیلی از خانواده سادات در تونس نفوذ داشته و در مناصب مختلف حضور دارند.

عشق به اهل بیت (ع) بین مردم تونس موج می‌زند

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با هشتمین روز بر پایی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، آئین رونمایی از کتاب «سلسله سادات در تونس» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، فعالان حوزه نشر، رایزنان سابق فرهنگی و مردم در سرای ملل بخش بین الملل این رویداد بزرگ فرهنگی کشور برگزار شد.

حجت الاسلام محمد اسدی موحد پژوهشگر فرهنگی عرصه بین‌الملل در این آئین با تشریح و اشاره به بخش‌هایی از کتاب "سلسله سادات در تونس"، گفت: خیلی از علمای اهل تسنن و تصوف در آفریقا سادات هستند.

وی افزود: عشق تونسی‌ها به اهل بیت (ع) موج می‌زند و خیلی از خانواده سادات در تونس نفوذ داشته و در مناصب مختلف حضور دارند.

مؤلف کتاب «سلسله سادات در تونس» گفت: ملاقات حضوری با باقی ماندگان سادات و همچنین مطالعه علمی در کتابخانه ملی تونس و مراجعه به امامزادگان و بررسی اسناد و مدارک آنجا در مسیر تألیف کتاب بسیار به ما کمک کرد تا بتوانیم اثر جامع، کامل و اثری به عنوان منبع را به رشته تحریر دربیاوریم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با قدردانی از همه کسانی که در به ثمر رسیدن این کتاب تلاش کرده و نقش داشته‌اند، ابراز امیدواری کرد تا با نگارش و جمع‌آوری مواردی مشابه در سایر کشورها نیز بتوانیم روزبه روز شاهد گسترش، ترویج و تبیین اسلام، معارف و آموزه‌ای دینی و قرآنی در جای جای جهان باشیم.

ضرورت آگاهی و شناخت مردم ایران نسبت به شمال آفریقا

در ادامه این مراسم سیدحسن عصمتی رایزن اسبق فرهنگی کشورمان در تونس نیز با اشاره به آداب و رسوم و فرهنگ مردم این کشور، گفت: تونس کشوری ناشناخته در ایران است.

وی با بیان اینکه عدم شناخت از آفریقا در دنیا وجود دارد و در کشورمان نیز چنین است، گفت: عدم شناخت شمال آفریقا در کشورمان یکی از اشتباهات ما به شمار می‌رود که نیاز است آگاهی و شناخت مردم ایران نسبت به این خطه افزایش یابد.

وی ادامه داد: شناخت از آفریقا فقط فقر و گرسنگی، سیاه‌پوست و سفید و جنگ نیست بلکه مواردی مهم‌تر از جمله نحوه گسترش اسلام وجود دارد که باید تمام و کمال به آن پرداخته شود.

به گفته رایزن اسبق فرهنگی ایران در تونس، کتاب سلسله سادات یا اشراف در تونس می‌تواند شناخت ما را نسبت به این کشور کامل کند زیرا باید بدانیم که اسلام از این کشور وارد آفریقا شده است.

عصمتی ادامه داد: دیپلماسی سادات که توسط نویسنده به آن پرداخته شده می‌تواند به ایران اسلامی کمک کند.

رایزن اسبق فرهنگی ایران در تونس، گفت: حضور اسلام در آفریقا پیش از حضور اسلام در مدینةالنبی بوده است؛ تصور تونسی‌ها این است که مصری‌ها حق آنها را خورده اند اما پیش از شکل گیری الازهر در مصر، جامعه الزیتونه در تونس شکل گرفته و عملاً پایگاه نظریه پردازی و تبلیغ اسلام در شمال آفریقا بوده است.

وی افزود: تونس چهارراه تلاقی نظریه‌ها و مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها و ادیان است‌؛ ادریس به عنوان یکی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) در کشور مغرب حکومتی را شکل داده و موجب شکل‌گیری جامعه سادات شده است.

عصمتی گفت: مردم تونس کشور خود را کشور سیدها یا کشور امامزادگان می‌نامند؛ تونسی‌ها علاقه بسیار زیادی به ائمه دارند؛ حضور امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در فتح تونس عنوان شده است.

۹۹ درصد مردم تونس از اهل تسنن هستند

در ادامه فراهانی رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس هم در این مراسم گفت: قاره آفریقا در نگاه مردم عامه و اهل علم مظلوم است و نباید آنجا را در فقر تصور کرد؛ تونس و شمال آفریقا یکی از زیبایی‌های عالم هستی است.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های بالقوه ما در حوزه فرهنگی کشور تونس است از این رو تلاقی فرهنگ‌های مختلف در تونس شرایط خوبی را برای ایران به وجود آورده و باید بدانیم که ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و اجتماعی زیادی در تونس وجود دارد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس گفت: ۹۹ درصد مردم تونس از اهل تسنن هستند اما تعصب مذهبی ندارند؛ مردم تونس علاقه زیادی به سادات و اهل بیت و خاندان ائمه دارند و عملاً شیعیان در تونس احساس غربت ندارند.

وی گفت: منصفانه آن است که نویسنده کار افرادی را در تبیین وضعیت تونس انجام داده اند که دیگران در این زمینه غفلت کرده اند؛ ترجمه فارسی این کتاب برای مردم عامه کشورمان لازم است‌.

همزمان با برپایی سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چند کتاب دیگر که توسط انتشارات الهدی با موضوعات مختلف منتشر شده‌اند، رونمایی شدند. از جمله آنها می‌توان به کتاب «دیپلماسی تراز انقلاب»، «مقیم سرزمین آفتاب»، «بزرگان زبان و ادب پارسی در جهان عرب» اشاره کرد.

همچنین از کلیپ تولیدی در زمینه «ظرفیت‌های صنعت نشر و چاپ جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل» به سه زبان نیز رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.