قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، با تأکید بر اینکه هنوز هیچ حکمی برای تکواندوکاران کشورمان که تست دوپینگ آنان مثبت اعلام شد، صادر نشده است، گفت: بهانه‌های واهی مسموم سازی غذا محلی از اعراب ندارد و مسئولیت مستقیم دوپینگ بر عهده ور

دوپینگی‌ها به ۳ نفر برسد فدراسیون تکواندو تعلیق می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، واپسین روزهای اردیبهشت‌ماه، خبر مثبت‌شدن نمونه دوپینگ رضا کلهر و دانیال بزرگی دو تکواندوکار کشورمان در گرندپری ووشی چین که فروردین‌ماه برگزار شده بود، ‌ در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

نکته عجیب اینکه وقتی هنوز مراحل اعلام محرومیت این دو ورزشکار اعلام نشده بود، خبر محرومیت ۴ساله آنها منتشر شد و همین مسئله باعث شد شائبه‌های زیادی به وجود بیاید. فدراسیون تکواندو در واکنش به این مسئله از توطئه و خرابکاری صحبت به میان آوردند.

البته نگرانی و تقلای فدراسیون تکواندو برای پیداکردن دلیل این اتفاق عجیب را باید به‌حساب این موضوع گذاشت که طبق قوانین فدراسیون جهانی، چنانچه تعداد نفرات دوپینگی یک کشور به بیش از سه نفر برسد، فدراسیون آن کشور تعلیق خواهد شد و اجازه حضور در هیچ رقابتی را ندارد.
فرزاد شارکی قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تأکید بر اینکه دوپینگ تعریف مشخصی دارد و بر اساس یازده عنوان ورزشکار دوپینگی محسوب می‌شود، تشریح کرد: در هر شرایطی اگر در نمونه ادرار ورزشکار، آثار دوپینگ مشاهده شود دوپینگی محسوب می‌شود. دیگر فرقی نمی‌کند از چه طریقی این ماده وارد بدن شده باشد.

وی یادآور شد: مسئولیت مطلق ورود هر نوع ماده ممنوعه به بدن و مثبت‌شدن نمونه دوپینگ با ورزشکار است و صحبت از خرابکاری و توطئه «حرف‌ اضافه» است و لزومی ندارد که فدراسیون مربوطه در این‌ خصوص جواب بدهد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به اینکه هنوز حکمی برای این دو تکواندوکار مبنی بر محرومیت چهارساله صادر نشده است، خاطرنشان کرد: متعجبم وقتی هنوز حکمی صادر نشده فضای رسانه‌ای پر شده از محرومیت ۴ساله این تکواندوکاران! درحالی‌که این اعلام محرمانه بوده و در وهله نخست از ورزشکار می‌خواهند درباره مثبت‌شدن نمونه خود توضیح دهد و تا زمان حکم نهایی، در وضعیت تعلیق اجباری قرار می‌گیرد.

وی افزود: فعلاً هیچ حکمی صادر نشده و این پرونده محرمانه بوده و نباید علنی می‌شد. اگر محرومیت ۴ساله قطعی بود که مدال‌های ورزشکار پس گرفته می‌شد و رنک ایران هم تغییر می‌کرد. حال‌آنکه در این وهله، ورزشکار حق اعتراض دارد و می‌تواند اعلام بازبینی نمونه را داشته باشد و این کار مدت‌زمان ۲ تا ۶ ماه زمان می‌برد. فقط در این مدت ورزشکار از ادامه رقابت‌ها تعلیق اجباری می‌شود.

شارکی با تأکید بر اینکه ماده استروئیدی در نمونه ادرار این دو تکواندوکار، برای درمان فشارخون یا در مراحلی برای بیماران سرطانی استفاده می‌شود، توضیح داد: محال است که این قرص کوچک در غذای ورزشکار مصرف شده باشد ضمن اینکه ورزشکار باید مراقب خوردن و نوشیدن خود باشد.

قائم‌مقام ایران نادو خاطرنشان کرد: طبق قوانین فدراسیون جهانی، چنانچه تعداد نفرات دوپینگی یک فدراسیون در تورنمنت‌های بین‌المللی و مسابقات داخلی به بیش از سه نفر برسد، فدراسیون آن کشور تعلیق و به پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه خواهد شد.

شارکی در بخشی از این گفت‌وگو به این نکته هم اشاره کرد که اگر ورزشکار اعتراف کند که چه کسی به او توصیه دوپینگ کرده است، مجازات این شخص ثالث محرومیت ابدی خواهد بود و این تنها بندی است که کمک می‌کند مجازات ورزشکار کمتر شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.