۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 874041

دنیا زیر سایه خورشید

آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

دهه کرامت فرصت بسیار مغتنمی برای شناختن و شناساندن شخصیت برجسته اهل بیت(ع) به مردم است.

دهه کرامت فرصت بسیار مغتنمی برای شناختن و شناساندن شخصیت برجسته اهل بیت(ع) به مردم است. در این ایام مبارک که از اول ذی‌القعده و همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) آغاز و تا روز دهم آن ماه و ولادت ثامن الحجج(ع) ادامه دارد، چند دهه‌ای است که جشن‌های زیر سایه خورشید با حضور کاروان‌های خدام حرم مطهر رضوی در سراسر کشور و برخی دیگر از کشورهای جهان اسلام برگزار می‌شود. جشن‌ها و حضور پر افتخار خادمانی که سال‌هاست تلاش می‌کنند فرهنگ رضوی را بین عاشقان اهل بیت(ع) ترویج کنند و زیارت از راه دور را برای افرادی که شرایط حضور در حرم مطهر امام مهربانی‌ها را ندارند، تسهیل کنند.

چند سالی، قبل از همه گیر شدن ویروس کرونا افتخار آن را داشتم که همزمان با دهه کرامت، در کاروان‌های زیر سایه خورشید حضور پیدا کرده و لطف امام رئوف به مردم عاشق را به علاقه‌مندان آن حضرت در سراسر جهان اسلام و مردم کشورهای عراق و لبنان و... برسانم و تبلور احساس مردم به آن حضرت را از نزدیک حس کرده و آن معنویت را درک کنم.

از ویژگی‌های مهم حضور در بین مردم و این کاروان‌ها این است که درک می‌کنیم امام رضا(ع) تنها پناهگاه‌ شیعیان نیست. او پناه تمام افراد اعم از شیعه و سنی و حتی سایر ادیان الهی است و هیچ عاشق و دلداده‌ای را دست خالی بر نمی‌گرداند.

مردم و علاقه‌مندان به حضرت(ع) در بصره، بغداد، موصل و شهرهای دیگر کشور عراق به سوی پرچم متبرک امام رضا(ع) با شوق و اعتقادی راسخ می‌شتافتند و از آن تبرک می‌جستند، به همان سبکی که بین شیعیان رایج است.

این امر حکایت از حضور قدرتمندانه، حکمیانه و حاکمانه امام رضا(ع) در مطلع قرن سوم هجرت و همزمان با ولایتعهدی او در جهان اسلام دارد. همان زمانی که مورد اقبال عامه مسلمین مخصوصاً علما و اندیشمندان جهان اسلام قرار گرفت و مردم اهل بیت(ع) را از زبان امام رضا(ع) شناختند و امام رضا(ع) هم از جنبه الهی و معنوی و هم از جنبه حاکمیتی محوریت پیدا کرد. حالا هم پس از گذشت قرن‌ها این محور بودن را به برکت انقلاب اسلامی برای امام رضا(ع) مشاهده می‌کنیم. به استثنای ناصبی‌ها که از همان ابتدا با اهل بیت(ع) دشمنی می‌ورزیدند، سایر مسلمانان اعم از شیعه و سنی، با نگاه محبت آمیز و قدسی به امام رضا(ع) و پرچم گنبد رضوی نگاه می‌کنند.

پیر و جوان، زن و مرد، شیعه و سنی همه به پرچم سبز گنبد امام رضا(ع) توسل کرده و حاجات خود را طلب می‌کنند. بارها و موارد متعددی از همین افراد را در سفرهای بعدی مشاهده می‌کردیم که با بهجت و شادمانی به استقبال پرچم و خادمان بارگاه منور آمده و اعلام می‌کردند که حاجت روا شده و آرزویشان محقق شده است. گویا این جشن‌ها و حضور خادمان حضرت عرصه لطف امام رضا(ع) به مردم عاشق و تبلور احساس مردم به این حضرت است.

نام امام هشتم شیعیان قرن‌هاست فراتر از مرزهای ایران و خراسان رفته و فراتر از مرزها و ادیان می‌توان او را شناخت. امام رضا(ع) سبب وحدت و اخوت مسلمانان است و علما از ادیان و گرایش‌های مختلف دینی با احترام، اعتقاد و تکریم از آن حضرت یاد می‌کنند. در همین راستا آستان قدس رضوی نیز در سال‌های مختلف با اعزام کاروان خادمان رضوی به اقصی نقاط ایران و کشورهای اسلامی ندای وحدت را سر می‌دهد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.