علیرضا شهبازی گفت: مسئله اصلی در تحقق وعده مسکنی دولت، عرضه زمین نامحدود در کنار تامین مالی با هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن با مدل بازگشت پلکانی اقساط و همچنین توسعه افقی شهر است.

قدس در گفتگو با یک نماینده مجلس تشریح کرد؛ سه روش برای تحقق وعده مسکنی دولت سیزدهم

زمانی که بخش مسکن از نوسان بالایی برخوردار است، سیاستگذاران با چالش های فشار تورمی مواجه اند و همزمان به دنبال به حداقل رساندن اثرات تورمی هستند. در اینجا ساخت و عرضه مسکن جدید به عنوان اصلی ترین راهکار کاهش تورم در بخش مسکن مطرح است، دولت سیزدهم نیز از همان ابتدای آغاز به‌کار خود اجرای پروژه نهضت ملی مسکن را برای حل نوسانات مسکن آغاز کرد و پس از آن ساخت مسکن به صورت یک یا ۲ طبقه و به عبارت دیگر افقی (حیاط دار) در طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. انبوه‌سازی و احداث ساختمان‌های مسکونی بلندمرتبه و با تراکم بالا، با وجود برخی مزیت‌ها، تجربیات ناخوشایندی به دنبال داشته است. تأخیر یا مدت زمان طولانی ساخت و اصطلاحاً خوابیدن سرمایه در پروژه‌های چندساله، کلاهبرداری در تحویل مسکن متقاضیان، کیفیت بعضاً پایین ساخت‌وسازها با تجهیزات ساختمانی نامرغوب برای سودآوری بیشتر، کمبود یا نبود امکانات رفاهی، آموزشی و تفریحی لازم در اطراف آپارتمان‌های مسکونی چندطبقه خصوصاً در پروژه‌های مسکن مهر، موجب شد طرح خانه‌های ویلایی یک‌طبقه به طور جدی در دستورکار دولت سیزدهم قرار گیرد، طرحی که به گفته کارشناسان هم موجب کاهش هزینه‌های ساخت و هم افزایش سرعت اجرا خواهد شد. 
درهمین راستا گفتگویی با آقای علیرضا شهبازی نماینده مجلس انجام داده ایم که در ادامه آن را میخوانیم.

عرضه مسکن باید بیشتر شود

علیرضا شهبازی با تکیه بر سخنان نوروزی رهبری و موضوع مهار تورم و رشد تولید که از مهمترین اهداف راهبردی کشور درنظر گرفته شده است، ادامه داد: ساخت مسکن جدید و عرضه بیشتر مسکن راهکاری مهم در کاهش تلاطمات بازار مسکن است. برای تحقق اهداف نظام و همسو بودن با فرمایشات رهبری درجهت مهار تورم لجام‌گسیخته، لازم است بازنگری هایی صورت گیرد تا باارائه و اجرای راهکار مناسب، مستأجران در تمام اقشار جامعه از بند پرداخت اجاره‌های بالا آزاد شوند.
این نماینده مجلس با اذعان به اینکه برجسته ترین نقاط تورم در بخش مسکن است و مسکن نیز از ضروری ترین نیازهای مردم است، اظهار کرد: امروزه ساخت مسکن مبتنی بر هزینه‌هایی مثل تهیه مصالح، دستمزد، مجوز، امتیاز آب و برق و گاز و ... است، که از توان پرداخت مردم خارج است. از نظر من علاوه بر تامین و آزادسازی زمینهای محصور لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا قدرت خرید و قدرت پرداخت مردم بالا برود.

تامین مالی با هدایت اعتبارات و تسهیلات بانکی در جهت ساخت مسکن
شهبازی افزود: تامین مالی با هدایت اعتبارات و تسهیلات بانکی در جهت ساخت مسکن تاثیرگذار است اما حقیقتی انکار ناپذیر وجود دارد که متاسفانه برخی از اقشار جامعه، حتی باوجود تسهیلات بانکی نمی‌توانند صاحب خانه شوند، زیرا درآمد ماهانه برخی از افراد خصوصا جوانانی که تازه تشکیل خانواده داده‌اند، پاسخگوی اقساط ماهانه وام نخواهد بود. در این بخش مدل بازگشت پلکانی اقساط باید مدنظر قرار گیرد
وی ادامه داد: مسئله اصلی در زمینه تحقق وعده مسکنی دولت، عرضه زمین نامحدود در کنار تامین مالی با هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن با مدل بازگشت پلکانی اقساط و همچنین توسعه افقی شهر است که این حرکت، حرکتی مهم در زمینه احیای معماری ایرانی و اسلامی است.
خبرنگار: مهدی پناهی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.