فعال فرهنگی و رسانه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: موضع رئیس جمهور در زمینه حقابه رودخانه هیرمند اقدامی تاریخی و بی‌سابقه از سوی عالی ترین مقام دولت بود که تا کنون سابقه نداشته است.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای سیستان و بلوچستان: موضع رئیس جمهور در زمینه حقابه اقدامی تاریخی و بی‌سابقه بود

به گزارش قدس انلاین، امین کمالی  اظهارداشت: رئیس جمهور در این اعلام موضع مقتدرانه هشدارهای لازم را به کشور افغانستان دادند و خواستار رهاسازی هر چه سریعتر آب هیرمند شدند.

وی ادامه داد: در دولت‌های قبلی با وجود تنش‌های آبی شدید در استان سیستان و بلوچستان و عدم رعایت حسن همجواری توسط دولت افغانستان شاهد اعلام اینچنین موضعی نبودیم و حتی در بیشتر دیدار سفرا و مسوولان عالی ۲ کشور نیز مساله به صورت عادی در مقاطعی اعلام نمی‌شد.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: موضع رئیس جمهور در چابهار در رابطه با حقابه هیرمند کم سابقه و قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: همچنین اعلام اعتراض مردمی در فضای واقعی و مجازی و نمایندگان مجلس یک پیام حقیقی داشت و آن این بود که اگر خواسته مردم در چهارچوب قانونی دنبال شود به نتیجه می‌رسد و جنبه ملی به خود می‌گیرد.

کمالی افزود: اعتراض‌های مسالمت آمیز مردم سیستان یک پیام امیدوار کننده داشت و آن این بود که رئیس جمهور با شنیدن آن؛ این پیام را به کل کشور دادند که هر چیزی در قالب قانون قابلیت بررسی و پیگیری دارد.

وی اظهارداشت: برخی افراد گلایه مند بودند که رئیس جمهور با وجود دانستن وضعیت شرایط بحرانی سیستان به این منطقه سفر نکرد که به نظرم این اقدام مثبت است چرا اگر این اعلام موضع از درون سیستان و در میان مردم که شرایط سخت را داشتند انجام می‌شد یک موضع هیجانی و تحت تاثیر مردم قلمداد می‌شد اما زمانی که این موضع از منطقه‌ای در فاصله یک‌هزار کیلومتری بیان شد یعنی دغدغه مند هستند و صدای مردم سیستان شنیده شده و دولت از وضعیت حاکم در تمام نقاط استان مطلع هستند و حتی شخص اول دولت حاضر است خود را برای مردم سیستان هزینه کند.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین دولت این پیام را داد که با وجود پیگیری چندین طرح در سیستان و بلوچستان نظیر طرح انتقال آب از دریای عمان از حرف تا عمل نیز باید قدم برداشت خود جای امیدواری است و باید برای مردم تببین شود چرا که سفر رئیس جمهور سفر استانی نبود بلکه تنها به منظور افتتاح چند طرح در بلوچستان بود.

وی ادامه داد: موضع رئیس جمهور در رابطه با حقابه هیرمند بار روانی که بر دوش مردم سیستان بود برداشته شد زیرا مردم این منطقه که همواره ولایی و در کنار دولت بودند ثابت کرد که رئیس جمهور در کنار مردم است و با آنان همدردی می‌کند.

کمالی تصریح کرد: مردم سیستان از موضع رئیس جمهور در قبال حقابه هیرمند حمایت کردند زیرا یکی از مهمترین مطالبات آنان یعنی پیگیری حقابه هیرمند از زبان رئیس جمهور شنیده شد و این باعث دلگرمی مردم شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.