مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی دارای کارت اهدای عضو هستند.

بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی کارت اهدای عضو دارند

به گزارش قدس خراسان، ابراهیم خالقی ظهر یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز اهدای عضو در مشهد برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در استان دارای کارت اهدای عضو هستند، اظهار کرد: متأسفانه هنوز اطلاعات مردم در خصوص تأیید مرگ مغزی به حد کافی نیست.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: سال گذشته طرحی مبنی بر حمایت اجتماعی از خانواده‌های مرگ مغزی به مجلس ارائه شد که این طرح برای خانواده‌ای است که فرد اهداکننده، سرپرست خانواده بوده و پس از فوتش خانواده وی از حقوق و مزایا محروم می‌شوند. با اجرای این طرح دولت تسهیلاتی برای خانواده اهداکننده در نظر خواهد گرفت. این موضوع هنوز در حد طرح است و در حال بررسی بوده و مصوب نشده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره کرد و گفت: افرادی به صورت داوطلبانه برای اهدا کلیه در زمان حیات خود به این انجمن مراجعه می‌کنند و پس از طی کردن تمام مراحل در لیست نوبت قرار می‌گیرند و انجمن لیست اهداکنندگان را در اختیار بیمارستان قرار می‌دهد. این افراد در صورت اهدا عضو مبلغی را از انجمن دریافت می‌کنند که کلیه مراحل پرداخت آن توسط انجمن صورت می‌گیرد و بیمارستان هیچ نقشی در این موضوع ندارد.

خالقی اظهار کرد: در ایران اهدا عضو از کسی که دچار مرگ مغزی شده، برای اولین بار سال ۱۳۶۸ با فتوای امام خمینی (ره) مجاز شد اما به دلیل اینکه باید این فتوا وجهه قانونی می‌گرفت، برای تأیید به مجلس شورای اسلامی ارائه و پس از ۱۱ سال تصویب شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پس از مصوب شدن فتوای پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی به بیماران نیازمند اعضا، سال ۱۳۸۰ سه دانشگاه مشهد، تهران و شیراز به صورت همزمان اولین جراحی‌های اهدا عضو را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه پیوند اعضا در مشهد در ۲ بیمارستان قائم (عج) و امام رضا (ع) انجام می‌شد، بیان کرد: سال ۹۰ بیمارستان منتصریه با رویکرد درمان بیماران کلیوی با مشارکت آستان قدس به صورت خیرساز احداث و افتتاح شد. در این بیمارستان که به بیماران کلیوی اختصاص داشت و با وجود اینکه بیشتر پیوندها در کلیه انجام می‌شد، نهایتاً جهت انجام پیوند سایر اعضا در آن موافقت شد و پس از آن کلیه پیوندها در این مرکز صورت می‌گیرد.

خالقی افزود: تمام خدمات درمانی و پیوند اعضا در این بیمارستان به صورت رایگان انجام می‌شود. خدمات و ویزیت پزشکان تحت پوشش بیمه با ۹۰ درصد پوشش حمایتی همراه است و از بیماران جهت ویزیت مبالغ ناچیزی به صورت بیمه دولتی حدود پنج الی ۱۰ هزار تومان دریافت می‌شود. به اهداکنندگان نیز مبلغی بابت عضو اهداشده پرداخت نمی‌شود. تمام داروها و درمان‌های دوره‌ای بیماران نیز پس از عمل پیوند مشمول همین فرایند است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.