ریحانه برناوی و علی القرنی، شهروندان عربستانی قرار است به همراه دو فضانورد دیگر سوار بر کپسول دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند.

لحظه شماری برای پرتاب فضانورد زن‌ عربستانی به فضا!

به گزارش قدس آنلاین ریحانه برناوی، می‌خواهد با قدم‌گذاشتن در مسیری جدید، الهام‌بخش هم‌وطنان خود باشد. برناوی یکی از چهار فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم ۲ به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی است که بامداد دوشنبه به وقت ایران برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس پرتاب خواهد شد.

ماموریت اکسیوم ۲، برناوی را به اولین زن عربستانی تبدیل می‌کند که تا به حال به فضا رفته است. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، بعدازظهر دوشنبه یکم خرداد، برناوی به‌همراه علی القرنی، دیگر عضو خدمه‌ی اکسیوم ۲، به اولین شهروندان عربستانی تبدیل خواهند شد که از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرده‌اند.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، برناوی می‌داند که مردم کشورش به‌ویژه زنان و دختران، ماموریت او را از نزدیک دنبال خواهند کرد. او به‌خوبی از مسئولیت‌ها و فرصت‌هایی که قرارگیری در چنین جایگاهی به‌همراه دارد، واقف است.

نخستین زن فضانورد عربستان سه‌شنبه‌ ۲۶ اردیبهشت در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «بسیار مفتخر و خشنودم که نماینده‌ی تمام رویاها و امیدهای همه‌ی مردم عربستان سعودی و زنان هم‌وطنم هستم. این فرصتی عالی برای من است تا نماینده‌ی کشورم باشم و رویاهای آن‌ها را نمایندگی کنم.»

اکسیوم ۲ دومین ماموریت سرنشین‌دار خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود که اکسیوم اسپیس، شرکت فضایی مستقر در هیوستون آمریکا با استفاده از فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس انجام می‌دهد. اولین ماموریت این شرکت با نام اکسیوم ۱، چهار فضانورد را در آوریل ۲۰۲۲ در اقامتی بیش از دو هفته‌ای به آزمایشگاه مداری فرستاد. اقامت خدمه‌ی اکسیوم ۲ در ایستگاه فضایی قرار است هشت روز طول بکشد.

لحظه شماری برای پرتاب فضانورد زن‌ عربستانی به فضا!

فرمانده اکسیوم ۲، پگی ویتسون، فضانورد کارکشته‌ی سابق ناسا است که با مجموع ۶۶۵ روز حضور ناپیوسته در فضا، بیش از هر زن یا آمریکایی دیگری در فضا اقامت داشته است. بااین‌حال وی اکنون به‌عنوان فضانورد خصوصی برای اکسیوم پرواز می‌کند. خدمه‌ی چهارم، جان شافنر، سرمایه‌گذار آمریکایی است که با هزینه‌ی شخصی خود به‌عنوان خلبان در ماموریت اکسیوم ۲ حضور دارد. القرنی و برناوی، اعضای اولین کلاس فضانوردی عربستان سعودی، به‌عنوان متخصصان ماموریت خدمت خواهند کرد.

خدمه‌ی اکسیوم ۲ همچنین زمان درخورتوجهی را به خدمت‌رسانی و آموزش اختصاص می‌دهند و به‌ویژه فعالیت‌هایی را انجام خواهند داد که برای برانگیختن علاقه‌ی کودکان به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) طراحی شده‌اند. به‌گفته‌ی برناوی، او و همکارانش مشتاقانه در انتظار انجام این کار هستند.

برناوی ۲۶ اردیبهشت گفت ما درباره‌ی آن بخش از ماموریتمان که به کودکان سرتاسر عربستان سعودی و جهان ارتباط دارد و قرار است با آن‌ها درباره‌ی آزمایش‌هایمان و فضا صحبت کنیم و کنجکاوی‌شان را درباره‌ی فضا برانگیزانیم، بسیار هیجان‌زده هستیم. او امیدوار است که ماموریت اکسیوم ۲ به پرورش نسل جدیدی از سعودی‌ها کمک کند که مشتاق کاوش ماورای جو زمین هستند.

موشک فالکون ۹ حامل فضانوردان ماموریت اکسیوم ۲، عصر یکشنبه در ساعت ۱۷:۳۷ به وقت محلی (بامداد دوشنبه ساعت ۰۱:۰۷ به وقت ایران) از سکوی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب خواهد شد.

پرتاب اکسیوم ۲ پنجره‌ای بدون وقفه دارد؛ بدین معنا که اسپیس ایکس نمی‌تواند شمارش معکوس را متوقف کند و باید کپسول دراگون را در زمان معین پرتاب کند تا آن را به ایستگاه فضایی برساند. اگر به هر دلیل پرتاب لغو شود، فرصت بعدی بامداد سه‌شنبه در ساعت ۰:۴۴ بامداد به وقت ایران فراهم خواهد شد.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.