بازگشت غرور انگیز ناوگروه ۸۶ به میهن نمایشی از توان سیاسی و نظامی ایران در عرصه بین المللی است. این ناوگروه روز گذشته به طور رسمی مورد استقبال ملت ایران قرار گرفت.

گفت‌وگو با جانشین فرماندهی قرارگاه جنوب نیروی دریایی ارتش درباره مأموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۸۶

گرچه این ماموریت سختیها و چالشهای فراوانی داشت اما همین سختیها موجب شد تا صنعت نیروی دریایی ایران از بعد سخت افزاری و تجهیزات و همچنین بعد نرم افزاری و نیروی انسانی تحولات گسترده‌ای را شاهد باشد.

در همین باره، امیر دریادار دوم جلیل مقدم جانشین ناوگان جنوب راهبردی دریایی ارتش ایران در گفت و گو با قدس اظهار کرد: ناوگروه ۸۶  نخستین ناوگروه نظامی جمهوری اسلامی ایران بود که دور زمین دریانوردی کرد. سفر به دور زمین توسط ناوگروه ۸۶ در واقع عبور از تمامی اقیانوسهای دنیا بود و این ناوگروه از هفت دریا و همچنین اقیانوسهای اطلس جنوبی، اطلس شمالی، آرام شمالی، آرام جنوبی گذر کرد. گرچه هر یک از این مناطق برای ناوگان دریایی ما ناشناخته بوده اما حضور در نقاط مهم دریایی جهان براساس دستور و تاکیدات فرمانده کل قوا اجرایی شد.

امیر دریادار مقدم گفت: پیش از آغاز ماموریت، مطالعات و تحقیقات گسترده ای انجام شد تا حضور در اقیانوسهای به خوبی و باموفقیت صوت بگیرد. در حین تحقیقات میدانی که از برخی شرکتهای کشتیرانی صورت گرفت، بسیاری میگفتند حضور در دریای ارام باتوجه به تناژ ناوشکن دنا و بندر مکران و همچنین وضعیت نامشخص اقیانوسها بسیار مشکل بوده و بهتر است این ماموریت انجام نشود. بااینحال، جوانان ایران در این عرصه حضور یافتند و مطالعات جامعتری انجام دادند و حتی در راستای دستیابی به نرم افزار هواشناسی، نرم افزار بومی هواشناسی را تولید کردند.

۸ ماه روی آب

وی تصریح کرد: ماموریت دریانوردی ناوگروه ۸۶ از اوایل مهر ۱۴۰۱ و از بندرعباس و خلیج فارس شروع شد و تا هشت ماه ادامه داشت که ناوگروه در این مدت بیش از ۶۵ هزار کیلومتر بر روی دریاهای طوفانی و ناشناخته دریانوردی کرد. در واقع، ناوگروه ۸۶ در حیاط خلوت های قدرتهای دریایی جهان دریانوردی کرد. باوجود اینکه برخی کشورها تلاش کردند از ورود ناوگروه ایرانی به آبهای اقیانوسها جلوگیری کنند اما در نهایت همگان مشاهده کردند ناوگروه تمام ایرانی مقتدرانه و با افتخار در آمریکای لاتین و بندر ریودوژانیرو پهلو گرفت. تمامی پرسنل این ناوگروه از جوانان و دهه هشتادی ها کشور بودند که نخستین ماموریت دریانوردی خود را با این مدت زمان طولانی انجام دادند و همین موضوع نیز افتخار دیگری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

پیام روشن ناوگروه ۸۶ برای کشورهای مستقل جهان

جانشین ناوگان جنوب راهبردی دریایی ارتش ایران افزود: حضورناوگروه در اقیانوسهای ارام، اطلس و هند حاوی دو پیام روشن به جهانیان بود. ابتدا پیام روشنی برای کشورهای مستقل و ازاد داشت و آنهم این بود که این کشورها میتوانند امنیت خود را با تکیه بر توانمندیهای داخلی تامین کنند و نیازی به عاریه گرفتن امنیت از سایر کشورها نیست. همچنین پیام صریحی هم برای کشورهای استعمارگر به خصوص آمریکا داشت، مبنی بر اینکه ناوگان نظامی ایران هر زمان و در هر مکانی که نیاز باشد حضور خواهد داشت. کشورمان این اقتدار را به صورت عملی و عینی به آمریکا نشان داد و اعلام کرد هر زمانی که اراده کند در دریاها و ابهای آزاد حضور پر قدرت خواهد داشت.

ما توانستیم

سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها جواب نداد

وی گفت: گرچه آمریکاییها از رئیس جمهور برزیل درخواست کردند تا مانع ورود ناوگروه ایرانی به بندر ریودوژانیرو شود اما درنهایت ناوگروه ۸۶ در این بندر پهلوگیری کرد و این یکی از همان شکستهایی بود که رسانه های غربی به ان اعتراف کردند. در واقع نخستین شکست آمریکاییها توسط حضور مقتدرانه ناوگان ایرانی در بندر آمریکای لاتین رقم خورد.

در پهنه دریا هم پرقدرت هستیم

امیر دریادار مقدم بیان کرد: کارشناسان غربی پیش از این عنوان کرده بودند هر زمانی که ناوگان خاورمیانه در حیاط خلوت آمریکا دریانودری کند، این به معنای افول قدرت امریکا خواهد بود. بنابراین این افولی که یک دهه قبل مطرح شده بود، امروز توسط ناوگان پر افتخار ایران رخ داد و ناوگروه ۸۶ در نزدیکی استعمارگران دریانوردی کرد. علاوه بر این باید گفت وقتی ناوگروهی دور کره زمین را می پیماید، به نوعی به همگان اعلام میکند ارتش این کشور و نیروی دریایی و کارکنان ان اموزشهای لازم را دیده اند و از تجهیزات باکفایت برخودارند. همچنین باید تاکید کرد که ماموریت این ناوگروه با تجهیزات تماماً ایرانی در بندر مکران انجام شد. ما با این ماموریت نشان دادیم ایران در پهنه دریا هم پر قدرت است.

جانشین ناوگان جنوب راهبردی دریایی ارتش ایران گفت: دریانوردی به خودی خود امری خسته کننده و طاقت فرسا است. گرچه سختیهای دریانوردی و دوری از خانواده وجود داشت اما فرماندهی نیروی دریایی تدابیر خوبی در راستای کاهش سختی ها انجام دادند تا بتوان از شدت ناملایمتی‌ها کاست. البته هدف دریانوردی و حضور در دریاها و آبهای دور دست که یک دستور مقدس از سوی رهبری است، باعث شده بود ناوگرها این ماموریت را جان و دل بپذیرند. زمانی که پرچم ایران در سواحل آمریکا مشاهده میشود، همین موجب غرور و اقتدار برای جمهوری اسلامی است که افتخار ملت ایران و تمام ملتهای آزادیخواه جهان را درپی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.