رئیس اداره تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طبق آمارها میانگین درصد ابتلاء دانش‌آموزان خراسان رضوی به چاقی و اضافه‌وزن از کشور پایین‌تر و وضعیت‌مان کمی بهتر است.

میانگین درصد ابتلاء دانش‌آموزان خراسان رضوی به چاقی از کشور پایین‌تر است

به گزارش قدس خراسان، حسن محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آمار و ارقام مربوط به بی‌تحرکی و چاقی دانش‌آموزان اظهار کرد: با ورود کرونا فضاهای ورزشی و همچنین مدارس تعطیل و تحرک دانش‌آموزان هم به مراتب کمتر شد. تحقیقاتی در استان و کشور تحت عنوان کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان انجام شده که طبق آخرین اطلاعات این تحقیقات در استان ما ۱۷.۳ درصد دانش‌آموزان اضافه‌وزن و ۹.۶ درصد هم چاقی دارند. در مجموع ۲۴.۲ درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی به اضافه‌وزن و چاقی مبتلا هستند.

رئیس اداره تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: طبق آمارها میانگین درصد ابتلاء دانش‌آموزان خراسان رضوی به چاقی و اضافه‌وزن از کشور پایین‌تر و وضعیت‌مان کمی بهتر است. در حال حاضر در کشور ۱۹ درصد دانش‌آموزان اضافه‌وزن داشته و ۶.۸ درصدشان چاق هستند. در مجموع ۲۶.۶ درصد دانش‌آموزان اضافه‌وزن و چاقی دارند.

وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در بی‌تحرکی و اضافه‌وزن دانش‌آموزان گفت: با انجام این تحقیقات و با توجه به وضعیت تحرک و چاقی دانش‌آموزان چند طرح به استان‌ها ابلاغ شد مانند تقویت کانون‌های ورزشی در مدرسه و بیرون از مدرسه که طبق آن ما مکلف هستیم در سالن‌های ورزشی و مدارسی که سالن ورزشی دارند، از دانش‌آموزان ثبت‌ نام به عمل آوریم و کانون‌های ورزشی در مدارس را فعال کنیم.

راه‌ حل‌ برای کنترل چاقی دانش‌آموزان چیست؟

محمدزاده ادامه داد: بعد از اینکه طرح کنترل چاقی به ما اعداد و ارقامی را ارائه داد، سال بعد طرحی آمد تحت عنوان سنجش سواد حرکتی دانش‌آموزان و امسال هم تحت عنوان طرح پاپ مطرح شد. هدف‌مان از اجرای این طرح‌ها این است که وضعیت آمادگی جسمانی دانش‌آموزان را بسنجیم؛ به این ترتیب اول سال تحصیلی در سامانه‌ای که در وزارتخانه تعریف شده، وضعیت دانش‌آموزان با چند آیتم آمادگی جسمانی سنجیده می‌شود؛ نمره و اعداد این سنجش در سامانه ثبت می‌شود و سپس به مدت سه تا چهار ماه فعالیت‌های بدنی و تمرین‌های لازم با دانش‌آموزان انجام خواهد شد. در نهایت آزمونی برگزار می‌شود تا وضعیت دانش‌آموزان سنجیده شود.

رئیس اداره تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی یادآوری کرد: تاکنون مراحل اول و دوم این طرح انجام شده است. اطلاعات این طرح باید در سامانه ثبت شود و نتایج آن از وزارتخانه به دست ما برسد تا وضعیت نشاط، پویایی و تحرک دانش‌آموزان پس از کرونا به شکل دقیق‌تری مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی یا بیان اینکه درس تربیت‌ بدنی مدارس کلا ۲ ساعت را دربر می‌گیرد، عنوان کرد: این زمان نیاز دانش‌آموزان را برطرف نمی‌کند. ما باید برنامه‌های دیگری هم داشته باشیم و به همین دلیل نهاد آموزش استان مسابقات و جشنواره‌های ورزشی جدای از برنامه‌های وزارتخانه برگزار می‌کند؛ یعنی خیلی از رشته‌های ورزشی که امسال در سطح کشور برگزار نمی‌شود و مرحله کشوری ندارد را ما در خراسان برگزار می‌کنیم.   

محمدزاده در مورد عوارض و خطرات بی‌تحرکی و چاقی در دانش‌آموزان نیز گفت: هنگامی که یک دانش‌آموز به سمت چاقی و اضافه‌وزن می‌رود، اولا اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد و از سوی دیگر توانایی انجام خیلی از مهارت‌هایی که یک دانش‌آموز باید در ساعت تربیت‌ بدنی انجام دهد، را نخواهد داشت. همین موضوع باعث ایجاد سرخوردگی در دانش‌آموزان و در موارد نادر منجر به بروز افسردگی می‌شود.

رئیس اداره تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی یکی دیگر از عوارض کم‌تحرکی را تغییر ترکیب بدنی و ساختار اسکلتی دانش‌آموزان عنوان و خاطرنشان کرد: در دختران که مادران آینده ما هستند، بروز چنین مشکلاتی موجب می‌شود که در آینده با مشکل مواجه شوند. اکثر عارضه‌های جسمانی به ویژه در مادران مانند گودی کمر که عارضه‌ای شایع است، ریشه در دوران دانش‌آموزی که تحرک و پویایی فرد کم بوده، بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما طرح دیگری هم ویژه مدارس دخترانه در نظر گرفته‌ایم تحت عنوان کلاس تخصصی درس تربیت بدنی. در این طرح فضاهای بلااستفاده‌ مدارس با وسایل بدنسازی و آمادگی جسمانی تجهیز می‌شود تا دختران‌مان در یک محیط امن و راحت بتوانند فعالیت بدنی داشته باشند. تاکنون در ۱۰۰ آموزشگاه کلاس تخصصی درس تربیت‌ بدنی راه‌اندازی شده است.

محمدزاده افزود: برای دانش‌آموزان پسر نیز با توجه به استقبال بیشتر آن‌ها، تاکنون اعتبار ساخت ۱۳۰ چمن‌ مصنوعی تخصیص داده شده تا در مدارس راه‌اندازی شود و به این ترتیب این امکانات هم برای کلاس‌های درس تربیت‌ بدنی و هم کلاس‌های اوقات فراغت در ایام تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخالف اختصاص یافتن زنگ ورزش به سایر دروس هستیم

رئیس اداره تربیت‌ بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در مورد مدارسی که زنگ ورزش را به دیگر دروس اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: ما شدیدا مخالف این قضیه هستیم و اگر مدرسه‌ای که ساعت درس تربیت‌ بدنی را به درس دیگری اختصاص دهد، موضوع پیگیری خواهد شد چرا که در برنامه درسی دانش‌آموزان باید ۲ ساعت به درس تربیت‌ بدنی اختصاص داده شود و به هیچ عنوان جایگزینی ندارد.

وی یادآور شد: این‌ها همه به منظور این است که برای دانش‌آموزان رغبت و انگیزه‌ای ایجاد شود تا در یک محیط مفرح و شاد بتوانند فعالیت بدنی داشته باشند.

محمدزاده از اولیا دانش‌آموزان درخواست کرد با توجه به نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و ثبت نام کلاس‌های اوقات فراغت در تمام شهرستان‌ها، مناطق و نواحی، از سلامت فرزندان خود غافل نشوند و به نزدیکترین سالن ورزشی محل خود مراجعه کنند تا هم استعدادیابی صورت بگیرد و هم تحرک و نشاط آن‌ها در تابستان تامین شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.