رئیس فدراسیون پرروش اندام درباره کسب قهرمانی مسترالمپیا توسط هادی چوپان گفت: درست نیست هرکسی اصل و ریشه خودش را فراموش و خراب کند . البته در حال حاضر ما هیچ مشکلی با چوپان نداریم و زمانی که قهرمان شد، خودم به عنوان یک ایرانی به او پیام داد

رئیس فدراسیون پرورش اندام:  مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

به گزارش قدس آنلاین، رشته پرورش اندام با وجود اینکه مخاطبان بسیاری که دارد، با حواشی زیادی هم روبروست. این حواشی از زمانی که عبدالمهدی نصیرزاده ریاست فدراسیون پرورش اندام را بر عهده گرفت بیشتر هم شد و حتی کار به مجمع فوق‌العاده رسید. با این حال نصیرزاده تا به امروز توانسته مقابل این حواشی دوام بیاورد. با او در خصوص اتفاقاتی که در این دو سال و اندی از ریاستش در فدراسیون پرورش اندام رخ داده و همچنین برخی حواشی و شائبه‌ها گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

نصیرزاده: هادی چوپان با پول همین مردم به قهرمانی رسیده/ مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

در این مدت که ریاست فدراسیون پرورش اندام را بر عهده گرفتید انتقادات تندی از شما شد. دلیل این انتقادات چه بود؟

هر کسی که کار می‌کند ریسک و خطاهایش هم می‌تواند بیشتر شود. ما مسائلی را در فدراسیون پایه‌گذاری کردیم که تا به حال وجود نداشته است. مثلا کمیته آموزش ما پیشرفت بسیاری کرده و تبدیل به یک موسسه گسترده شده و یا اینکه لیگ جذابی را راه اندازی کردیم. همین که اتفاقات مثبت زیادی را پایه‌ریزی کردیم و پیشرفت خوبی هم داشتیم، باعث شده که انتقادهای زیادی نیز به ما شود. قبل از برگزاری انتخابات، به بعضی‌ افراد وعده‌هایی داده بودم ولی پس از پیروزی در انتخابات به آن عمل نکردم زیرا به این یقین رسیدم که استفاده از این اشخاص و دادن جایگاه به آنها به ضرر فدراسیون و کشور است و این افراد کارآمدی مناسب را ندارند. اکثر مسائل انتقادی و اختلافات با ما به مجمع ۵ دی ۱۴۰۰ بازمی‌گردد که جمعی از روسای هیئت‌های استانی که در رسیدن به اهداف شخصی ناکام مانده بودند، نامه‌ای را تنظیم کردند که سراسر دروغ و تهمت بود و هجمه سنگینی بر ضد ما ایجاد شد. در وافع هر کسی بیشتر کار کند، بیشتر هم حرف و تهمت می‌خورد.

سال‌ها قبل هم با برخی حواشی درگیر بودید؛ مثل ماجرای درگیری شما با یک دانشجو که گفته شد با پنجه‌بوکس به وی حمله کردید.

حاضرم قسم بخورم که در آن ماجرا اصلا دست من به آن شخص نخورد و اصلا من پنجه‌بوکس ندارم که با آن کسی را بزنم. آن شخص دروازه‌بان فوتبال بود و هنر تمارض را نیز به خوبی ارائه کرد. نکته جالب ماجرا این است که بالای سر ما دوربین بود و من هم در همان دانشگاه مدیرکل بودم و فقط به کمک مسئولان حراست، جمعیتی که فضا را متشنج می‌کرد، پراکنده کردیم. در همان دانشگاه موفقت‌های زیادی در رشته‌های ورزشی مختلف داشتیم که خیلی‌ از مسئولان فکر کسب آن را نیز نمی‌کردند اما آن قدر که این حاشیه بولد شد، کسب موفقیت‌ها نشد. بعضی اوقات خدا را شکر می‌کنم عده‌ای به من تهمت می‌زنند و گناهانم را می‌شویند. من مدت زیادی با علیرضا دبیر کار کردم و درس‌های زیادی از او گرفتم؛ شاید این اخلاق هم یکی از آن آموزه‌ها باشد.

برنامه فدراسیون برای کنترل بازار مکمل و داروهای بندسازی که مضرات بسیاری دارد چیست؟ واقعا مافیای پخش دارو در فدراسیون نیز حضور دارند؟

تقریبا ۴ ماه پس از انتخاب من به عنوان رئیس فدراسیون طرحی‌ را با همکاری دکتر نوروزی و دکتر سلطانی‌فر برنامه‌ریزی کردیم که خرید و فروش مکمل‌های بدنسازی بر خلاف الان که صرفا زیر نظر داروخانه‌هاست، در باشگاه‌ها انجام شود. البته در این طرح باشگاه‌ها و نماینده‌های فروش زیر نظر یک پزشک متخصص ورزشی بودند. از این طرح استقبال شد ولی به خاطر تغییراتی که در ساختار اتفاق افتاد، باعث شد این کار نیمه‌کاره رها شود و ما نیز دلسرد شویم و به طور کل فراموش شود. مافیای داروهای بدنسازی قطعا وجود دارد و زمانی در فدراسیون نیز رانت‌ آنها وجود داشته است؛ به این شکل که یک شخصی خودش نماینده یا تولیدکننده مکمل‌ها و داروهای بدنسازی بود و در فدراسیون یا هیئت استانی نیز مسئولیتی داشت. برای مقابله با آن هم اعلام کردیم که افراد یا به کسب و کار خودشان برسند یا به فکر مسئولیت‌هایشان در فدراسیون باشند که این مسئله خیلی کم‌رنگ شد ولی هنوز کامل از بین نرفته‌ است. اگر کسی باز هم علاقه‌مند به کار در فدراسیون بود، به عنوان اسپانسر از آنها استفاده کردیم. البته کار ساده‌ای هم نبود و دور شدن هر کدام از این افراد حواشی و مشکلات خاص خودش را به دنبال داشت.

خیلی از ورزشکاران هستند که سلامتی و زندگی خود را در رشته بدنسازی به خطر می‌اندازند. فکری برای این مسئله کرده‌اید؟

ما سعی کردیم رشته‌های دیگر فدراسیون پرورش اندام را جدی‌تر پیگیری کنیم تا ورزشکاران بتوانند به رشته‌های دیگر نیز پا بگذارند و هیجان رقابت در آنها را بیشتر کنند تا کم‌کم خود جامعه ورزشکار جایگزین مناسبی را پیدا کنند. قبل از ورود من به فدراسیون اصلا رشته فیتنس و فیتنس چلنج در ایران وجود نداشت. این رشته‌ها را برای این راه‌اندازی کردیم که جوانان ورزشکاری که شرکت در مسابقات را دوست داشتند و سلامت جسمی هم خیلی برای آن‌ها مهم بود، به سمت رشته‌هایی بروند که عملکرد عضلانی بیشتر از ترکیب بدنی نقش دارد و افراد بدون مکمل و داروهای خاص بتوانند به سطح حرفه‌ای و مسابقات برسند. جدیدا نزدیک به ۴۰ نفر را به مسابقات مچ‌اندازی آسیا فرستادیم و مدال‌های زیادی را نیز بدست آوردیم و این در حالی است که در گذشته هیچ وقت به این شکل این رشته‌ را جدی نگرفته بودند. درحال حاضر ۸۰ درصد مخاطبان ما به دنبال فیتنس و سبک زندگی سالم هستند و کم‌تر از ۲۰ درصد آنها در بادی‌بیلدینگ می‌گنجند. ما از تمام ورزشکاران اعزامی تست دوپینگ می‌گیریم و سیاست ما به سمت کنترل و کم کردن داروهای بدنسازی است. البته این نکته هم قابل توجه است که وقتی ورزشکاری را به علت دوپینگ حذف می‌کنیم، به سراغ تشکیلات دیگری برای مسابقات می‌روند.

نصیرزاده: هادی چوپان با پول همین مردم به قهرمانی رسیده/ مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

تفاوت‌ IFBB که فدراسیون پرورش اندام ایران زیرنظرش فعالیت می‌کند با ‌NPC چیست؟

NPC یک زمانی با IFBB (فدارسیون جهانی پرورش اندام) کار می‌کرد و بخش حرفه‌ای IFBB بود اما از زمانی که وادا به خاطر بحث دوپینگ ایراد وارد کرد، از یکدیگر جدا شدند. در واقع به نظر من مسابقات مستر المپیا اصلا ورزش نیست و تنها هدف این رقابت‌ها فروش محصولات دارویی و ورزشی خودشان است. زمانی که رئیس IFBB به کشور ما می‌آید، سروصدای زیادی در رسانه‌ها می‌کند و برخی شایعات و مشکلات را برای ما در ایران به وجود می‌آورند تا اصل موضوع را به حاشیه بکشند. هزاران بار به مسئولان وزارت ورزش هم تفاوت این تشکلات را توضیح دادم. من با رافائل رفاقتی ندارم بلکه اگر آبرویی در فدراسیون جهانی دارم و یا کرسی موثری در فدراسیون جهانی نصیب ما شده، دلیل آن افتخارات ورزشکاران ایرانی در رشته بدنسازی است.

فدارسیون پرروش اندام و هادی چوپان با هم مشکل دارند؟

هادی چوپان با حمایت همین جامعه بدنسازی و پول مردم ایران به قهرمانی آسیا، جهان و زندگی حرفه‌ای فعلی خودش رسیده است. درست نیست هر کسی اصل و ریشه خودش را فراموش کند و آن را خراب کند. البته در حال حاضر ما هیچ مشکلی با چوپان نداریم و زمانی که قهرمان شد، خودم به عنوان یک ایرانی به او پیام دادم و تبریک گفتم. او توقعاتی از فدراسیون و وزارت ورزش دارد که عملی کردن آنها دست کسی نیست و باید قانون اصلاح شود. بارها به گوش من هم رسیده است که هادی چوپان از فدراسیون گلایه دارد اما اگر چوپان مردمی‌ترین قهرمان سال شناخته می‌شود با حمایت‌های ما بوده و خود من هر وقت با او صحبت کردم با رفتار بسیار مناسب و در کمال تواضع با من برخورد کرده و امروز هم فدراسیون به حمایت هادی چوپان‌ها نیاز دارد و می‌توانیم به هم کمک کنیم.

نصیرزاده: هادی چوپان با پول همین مردم به قهرمانی رسیده/ مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

فکر نمی‌کنید لیگ بدنسازی بر خلاف برنامه‌های شما برای کم شدن مخاطبhن بادی‌بیلدینگ و قوت بخشیدن به سایر رشته‌های تحت پوشش فدراسیون است؟

طبق برنامه‌ریزی ما هر باشگاه در لیگ حق دارد تنها با یک ورزشکار پرورش اندام، در بین تمام اوزان قرارداد ببندد و در رشته‌های دیگر نیز باید ورود کند. این مسئله برای این است که اسپانسرها در تمام رشته‌ها ورود کنند و پیگیری رشته‌های دیگر نیز جدی شود. این روند یعنی یک ورزشکار فیتنس‌چلنج به اندازه یک ورزشکار بادی‌بیلدینگ می‌تواند آورده داشته باشد.

تعداد بالای مربیان و دوره‌های آمورشی دلیل خاصی دارد؟ ماجرای فروش مدارک مربیگری چیست؟

قطعا خیلی از مشکلات فدراسیون به خاطر مربیان است اما نکته‌هایی هم وجود دارد. بودجه فدراسیون تنها ۳ میلیارد است و حتی کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد و از طرف دیگر ما نمی‌توانیم به سادگی جذب اسپانسر داشته باشیم؛ زیرا پخش تلویزیونی نداریم. یکی از منابع مهم و قابل توجه فدراسیون بدنسازی، آموزش است که خیلی به ما کمک می‌کند. این که در اذهان عمومی فدراسیون بدنسازی در حال کاسبی در آموزش و صدور مدرک است، واقعا حرف درستی نیست و هر کس چنین ذهنیتی دارد، کافی است بیاید و یک بار در کلاس‌های ما شرکت کند تا ببیند واقعیت چیز دیگریست. فقط یک نفر بیاید و ادعا کند که از ما مدرک خریده است تا حداقل این ادعاها ثابت شود . من خودم یک معلم هستم و مدرک فروشی برای یک معلم فروش شرافت است و هیچگاه من حاضر نیستم که شرافتم را بفروشم. فدراسیون یک سیستم آموزشی دارد که مثل سیستم آموزشی داتشگاه است و اگر من بخواهم مدرک جعل کنم، باید با ۱۰-۱۲ نفر زدوبند کنم و این افراد از کار خلاف من مطلع می‌شوند و حتی اگر خودم از دسترسی مدیریتی استفاده کنم، در سیستم ثبت خواهد شد و نمی‌شود انقدر راحت کار خلافی انجام داد.

نصیرزاده: هادی چوپان با پول همین مردم به قهرمانی رسیده/ مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

شما منتقد عملکرد رسول خادم در زمانی که در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی کرسی داشت هستید. دلیل این انتقادهای شما چیست؟

من با رسول خادم هیچ مشکلی ندارم و به عنوان یک قهرمان آنقدر او را دوست دارم که وقتی وی مقابل حریف کوبایی در مسابقات جهانی ۱۹۹۷ تهران شکست خورد بسیار گریه کردم. من با شخص رسول خادم کاری ندارم بلکه با اصل موضوع کرسی‌های موثر در فدراسیون‌های جهانی کار دارم. حضور ما در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی اثر داشته و احترام خوبی برای فرهنگ و محدودیت ما ساخته است. همچنین کرسی موثر در کشتی‌، موجب کسب میزبانی‌های بسیار خوبی برای ما می‌شود. وقتی مسابقات بین‌المللی برگزار می‌کنیم کشورهای دیگر با وجود سطح بسیار بالای رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند زیرا اتحادیه جهانی کشتی این رقابت‌ها را رنکینگ‌دار در نظر نگرفته است و این به دلیل عدم تاثیرگذاری ایران در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی است. همه چیز با تعامل حل می‌شود و می‌توان برخی خواسته‌ها مثل برگزاری مجزای مسابقات بانوان و آقایان را رقم زد. ما فدراسیون پرورش اندام را مجبور کردیم که به خواسته‌های ما احترام بگذارد و حتی خیلی وقت‌ها هزینه‌های ما را نیز پرداخت می‌کنند.

نصیرزاده: هادی چوپان با پول همین مردم به قهرمانی رسیده/ مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است شما کاندیدای فدراسیون کشتی برای حضور در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی باشید. این صحبت‌ها تا چه حد واقعیت داشت؟

رشته خودم کشتی بوده و کار کردن در فدراسیون کشتی برایم لذت‌بخش است اما فعلا جامعه پرورش‌اندام به من اعتماد کرده و باید در همین فدراسیون حضور داشته باشم. علیرضا دبیر همیشه به من لطف و محبت داشته و در حال حاضر تنها تلاشم در ورزش کشتی این است که بتوانم در فدراسیون جهانی نقش موثری داشته باشم و این ضعف را در فدراسیون حل کنم. امیدوارم بتوانم در فدراسیون جهانی رای بیاورم و جامعه کشتی را روسفید کنم. وقتی می‌خواستم برای ریاست پرورش اندام کاندیدا شوم، سلطانی‌فر و دبیر تلاش کردند من را منصرف کنند اما نپذرفتم و علیرضا دبیر از من قول گرفت که اگر رای آوردم هم باید در کنار او بمانم و فعالیت کنم و از آنجایی که اول کار حجم مسئولیتم را نمی‌دانستم فکر می‌کردم که می‌توانم هر دو را مدیریت کنم اما پس از مدتی استعفا دادم و دیگر به فدراسیون کشتی نرفتم ولی متاسفانه کسی نبود کارها را انجام دهد و این موضوع ادامه دار شد.

شایعه شده است که فیلم نماز خواندن علیرضا دبیر را شما یا تیم رسانه‌ای‌تان منتشر کرده است.

من اصلا تیم رسانه‌ای ندارم بلکه یک نفر را در روابط عمومی فدراسوین داریم که به عنوان کارشناس فعالیت می‌کند. وی به عنوان عکاس در جلسه دعوت شده بود و فیلم نماز خواندن دبیر را می‌گیرد. زمان افطار این فیلم را به من و دبیر نشان داد و دبیر هم گفت که من اصلا راضی نیستم این فیلم را پخش کنی اما این خبرنگار اصرار کرد که این فیلم خوبی است و برای نماز خواندن مدیران ما یک تبلیغ است. هرچقدر که دبیر با پخش این فیلم مخالفت کرد، باز هم آن خبرنگار این فیلم را پخش کرد.

اینکه گفته می‌شود در بدنسازی، ناداوری‌های زیادی رخ می‌دهد را تا چه حد قبول دارید؟

در بعضی رشته‌ها برتری افراد ملموس است. مثلا در کشتی حریف خاک می‌شود یا در فوتبال توپ درون دروازه می‌رود اما در پرورش اندام اینطور نیست. ولی در هر مسابقه ما ۹ نفر قضاوت می‌کنند و کسی نمی‌تواند به این راحتی نتیجه را به نفع شخص دیگری بچرخاند. پشت سر تیم داوری نیز ۵ نفر به عنوان کمیته‌ فنی حضور دارند که بسیار کارکشته هستند که نمی‌توان چیزی را از آن پنهان کرد. نمی‌توان گفت که داوران و کمیته‌فنی، همه اشتباه می‌کنند و فقط یک نفر ورزشکار حرف درست را می‌زند. در پرورش اندام فقط نفر اول راضی است ولی از نفر دوم به بعد همه از فدراسیون ایراد می‌گیرند و بدوبیراه می‌گویند. اینکه می‌گویند کمیته‌فنی سکه می‌گیرد اصلا حقیقت ندارد زیرا اعضای کمیته انقدر اوضاع مالی خوبی دارند که احتمال سکه دادن آن‌ها از گرفتن بیشتر است. برای انتخابی تیم ملی پیش‌رو هم از داوران بین‌المللی دعوت خواهیم کرد تا این شائبه‌ها و مشکلات نیز حل بشود.

آیا برنامه خاطره‌انگیز مردان آهنین باز هم از تلویزیون پخش می‌شود؟

برنامه مردان آهنین تاثیر بسیار عجیبی در بالا رفتن مخاطبان رشته قوی‌ترین مردان داشت و برای همه ما خاطره‌انگیز است. چندین مرحله خودم برای پخش دوباره این مسابقات با مسئول برنامه‌های ورزشی صداوسیما جلسه گذاشتم و در نهایت دوستان من را متقاعد کردند که فقط در شبکه‌ای به جز شبکه ۳ پخش شود و نهایتا مجوز پخش را امسال گرفتیم. عید امسال قرار بود این برنامه پخش شود اما به خاطر اینکه هزینه‌های بالای این برنامه را گردن فدراسیون انداخته بودند، از پس آن بر نیامدیم و اسپانسر این برنامه جور نشد. حدود ۲۰ میلیارد ساخت این برنامه هزینه داشت که حتی نصف این هزینه را نیز خود فدراسیون حاضر شد پرداخت کند اما در تامین باقی آن ناکام ماندیم. امیدواریم بتوانیم برای تابستان پخش این برنامه را داشته باشیم.

نصیرزاده: هادی چوپان با پول همین مردم به قهرمانی رسیده/ مسترالمپیا اصلا ورزش نیست

ماجرای کم کردن جایزه مسابقات قوی‌ترین مردان چیست؟

این که از جایزه یک ورزشکار مالیات کم بشود که ربطی به فدراسیون ندارد. البته همانطور که هر کسی از درآمد خودش باید مالیات بدهد، جایزه ورزشکاران نیز مثل درآمد یک کارمند است و بالاخره مالیات کم کردن از آن کار اشتباهی نیست. کم شدن جوایز هم برای این بود که ما اول می‌خواستیم فقط مسابقات کشوری را برگزار کنیم و جایزه خوبی هم گذاشتیم اما پس از مدتی مسابقات مستریونیورس هم اضافه شد و همان ورزشکاران در مسابقات دوم که بین المللی نیز بود، شرکت می‌کردند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم جایزه‌ای را که می‌خواهیم بدهیم در هر ۲ مسابقه تقسیم کنیم. این نکته را هم باید بگویم که این مسابقات هزینه بسیار بالایی برای ما داشت و برای مطرح شدن قهرمان‌های ایرانی برگزار شد. با این شرایط اگر باز هم برخی مدام اعتراض می‌کنند دیگر کار قشنگی نیست زیرا تمام تلاشمان را برای ورزشکاران انجام داده‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.