۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 875529

پیکارهای کشتی آزاد جام تختی در حالی روزهای پایانی این هفته در ارومیه برگزار خواهد شد که آبستن حوادث زیادی است و مدعیان برای پوشیدن دوبنده تیم ملی نبردهای حساسی را پیش رو خواهند داشت.

فردا رونمایی از جام چهل و سوم تختی در ارومیه

به گزارش قدس آنلاین، چهل و سومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی بعنوان مرحله چهارم چرخه انتخابی تیم ملی روزهای ۴ و ۵ خرداد ماه به میزبانی شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی برگزار خواهد شد.

یکی از مهمترین مسابقات و البته حساس طی چند سال اخیر را به طور حتم در ارومیه شاهد خواهیم بود؛ جایی که تقریبا ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو و جهانی سال ۲۰۲۳ در بلگراد به عنوان گزینشی المپیک، مشخص خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که بازی‌های آسیایی تنها در ۶ وزن المپیکی ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم برگزار خواهد شد.

فدراسیون کشتی امسال چرخه انتخابی را تدوین کرد که از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور آغاز شد و بعد از آن برخی نفرات به مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی اعزام شدند و نفرات برتر قهرمانی کشور دوباره در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان مورد ارزیابی قرار گرفتند و چکیده سه مسابقه اخیر در کنار مدال‌آوران جهانی ۲۰۲۲ باید شانس خود را در جام تختی امتحان کنند. در این پیکارها کامران قاسم‌پور و رحمان عموزادخلیلی به دلیل کسب مدال طلای در جهانی بلگراد معاف هستند و امیرمحمد یزدانی به دلیل مصدومیت حضور نخواهد داشت. البته علیرضا کریمی و علیرضا سرلک نیز گواهی پزشکی خود را به فدراسیون ارایه کرده و منتظر موافقت فدراسیون برای معاف از حضور در جام تختی هستند.

آنچه که مسلم است جام تختی امسال آبستن حوادث زیادی است و چهره‌های جدید و جوان به کشتی آزاد کشورمان معرفی خواهند شد و باید دید که آیا کادر فنی براساس چرخه‌ای که تدوین کرده تا پایان پای آن خواهد ایستاد یا اینکه در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی شاهد برخی تغییرات خواهیم بود.

اما از نکات ابهام برانگیز پیش از آغاز جام تختی، ارفاق وزن تنها برای ۴ وزن بود. با صلاحدید کادر فنی و با توجه به شرایط متفاوت اوزان مختلف مسابقات ۴ وزن ۶۵، ۷۰، ۸۶ و ۹۲ کیلوگرم این رقابت‌ها با ۲ کیلوگرم ارفاق وزن برگزار می‌شود و برگزاری مسابقات سایر اوزان بدون ارفاق وزن خواهد بود، موضوعی که باعث تعجب بسیاری شد و به نظر می‌رسد که کادر فنی در نظر دارد تا برخی آزادکاران با کاهش وزن دچار مشکل نشوند و این ذهنیت را به وجود می‌آورد که از همین الان تعدادی انتخاب شده هستند تا با نزدیک شدن به مسابقات قهرمانی جهان و کاهش وزن بتوانند خود را به پیک آمادگی مورد نظر برسانند.

آنچه که مسلم است کشتی کشورمان در چند ماه آینده روزهای سختی را سپری خواهد کرد. حضور در پیکارهای قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک و همچنین بازی‌های آسیایی که مدال کشتی نقش اصلی در جایگاه کاروان ایران در رده‌بندی مدالی خواهد داشت.

موضوع مهمتر شرایط پیکارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ است که به طور حتم نباید در باد مدال‌های جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خوابید چرا که تیم‌های شرکت کننده با تمام قوا و توان خود پای در بلگراد خواهند گذاشت تا ضمن کسب مدال‌های جهانی، سهمیه المپیک را هم کسب کنند؛ به همین دلیل کادر فنی نیز با چالش انتخاب نفرات مطمین و ششدانگ البته در برخی اوزان مواجه است و باید دید در پایان جام تختی و مرحله نهایی انتخابی تیم ملی چه نفراتی شانس پوشیدن دوبنده تیم ملی را خواهند داشت.

مسابقه‌های کشتی قهرمانی سال ۲۰۲۳ طی روزهای ۲۵ شهریور تا دوم مهر در بلگراد برگزار خواهد شد و تقریبا یک هفته بعد مسابقات کشتی نیز در بازی‌های آسیایی در ۶ وزن المپیکی روزهای ۱۱ تا ۱۵ مهر برگزار خواهد شد و به همین دلیل احتمال تشکیل ۲ تیم ملی برای حضور در این ۲ رویداد و یا حضور احتمالی برخی آزادکاران در هر دو مسابقه وجود دارد و همین شرایط باعث شده که حساسیت جام تختی به خصوص در اوزان المپیکی دوچندان شود.

بررسی اوزان مختلف بعد از سه مرحله انتخابی تیم ملی:

۵۷ کیلوگرم:

در وزن ۵۷ کیلوگرم علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهان در پیکارهای قهرمانی کشور قهرمان شد، اما در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد ضعیفی داشت، البته شرایط سرلک بعد از مدال نقره جهانی ۲۰۲۱ تاکنون، نزولی بوده و در جهانی ۲۰۲۲ نیز از روزهای اوجش به دور بود. رضا مومنی دیگر مدعی این وزن نیز به عنوان نفر دوم این وزن در رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام رومن دیمیتریف (۱۹ تا ۲۱ اسفند در یاکوتسک روسیه) عملکرد خوبی نداشت و در تنها کشتی خود نتیجه را به ابراهیم خواری واگذار کرد. مومنی در جام جهانی نیز مقابل حریف آمریکایی و منتخب جهان (آباکاروف) نیز مغلوب شد و تنها پیروزی او برابر نماینده ژاپن بود.

نقطه مشترک این ۲ شکست مقابل زائوربک اوگویف روس در لیگ کشتی بود که سرلک کشتی نزدیکی با قهرمان المپیک داشت و مبارزه را با نتیجه ۳ بر ۳ به حریف خود واگذار کرد.

با شرایط موجود نماینده کشورمان هم در بازی‌های آسیایی و هم قهرمانی جهان، کار بسیار مشکلی پیش رو خواهند داشت و وزن نخست همچون گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی کادر فنی است.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۶۱ کیلوگرم:

رضا اطری بعد از سال‌ها ناکامی در وزن ۵۷ کیلوگرم با تغییر وزن به ۶۱ کیلوگرم به نوعی دوباره احیا شده و در هر مسابقه‌ای که حضور پیدا کرده دست خالی برنگشته؛ او با کسب مدال نقره جهانی ۲۰۲۲ خود را به عنوان یک مدعی در دنیای کشتی معرفی کرد. هر چند شکست برابر ری هیگوچی در فینال جهانی نشان داد که او باید برروی برخی نقاط ضعف خود بیشتر کار کند. او در پیکارهای رنکینگ‌دار کرواسی نیز عملکرد خوبی داشت و طلا گرفت هر چند پیش از آن مقابل آرسن هاراتونیان از ارمنستان دارنده ۲ مدال برنز جهان در لیگ پادونی در قرقیزستان با نتیجه ۶ بر صفر مغلوب شد.

اما یاسین رضایی نفر اول قهرمانی کشور در قهرمانی آسیا صاحب مدال برنز شد و پیش از آن نیز در مسابقات رنکینگ‌دار مصر نیز عنوان پنجم را کسب کرد. در این وزن نفرات جوانی همچون علی قلیزادگان، داریوش حضرتقلی‌زاده و احمد محمدنژاد جوان نیز حضور دارند که می‌توانند مدعیان را به چالش بکشند.

علی قلی‌زادگان از نفرات آینده‌دار این وزن است که هم اکنون در رده سنی جوانان حضور دارد و اواخر سال گذشته در یاکوتسک روسیه و در جام رومن دیمیتریف توانست مدال طلا بگیرد.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۶۵ کیلوگرم:

یکی از اوزان مهم برای کشتی کشورمان که شانس زیادی برای کسب مدال در آن در پیکارهای جهانی و بازی‌های آسیایی وجود دارد، ۶۵ کیلوگرم است، جایی که رحمان عموزاد خلیلی بعد از تغییر وزن توانست در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ بلگراد قدرتمندانه مدال طلا بگیرد. به طور حتم با توجه به کسب تنها مدال طلای تیم ملی ایران در پیکارهای قهرمانی آسیا او را از هم اکنون باید ملی‌پوش کشورمان در پیکارهای قهرمانی جهان بدانیم.

البته به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط این وزن، کادر فنی در نظر داشته باشد او را به بازی‌های آسیایی هم اعزام کند.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۷۰ کیلوگرم:

در این وزن مرتضی قیاسی در پیکارهای قهرمانی کشور عنوان نخست را بدست آورد اما قیاسی که تجربه حضور در بازی‌های المپیک را در وزن ۶۵ کیلوگرم را دارد در قهرمانی آسیا عملکرد دور از ذهنی داشت و پنجم شد.

به طور حتم مدعی اصلی این وزن امیرمحمد یزدانی است که پس از مدال نقره سال ۲۰۲۱ در جهانی ۲۰۲۲ نتوانست کشتی بگیرد اما در قهرمانی امیدهای جهان صاحب مدال نقره شد. یزدانی در چند ماه گذشته مصدوم بود و حتی قرار بود به مسابقات رنکینگ‌دار قرقیزستان اعزام شود که مصدومیت مانع از انجام این کار شد. او یکی از غایبان اصلی این وزن در جام تختی است.

حال براساس چرخه‌ انتخابی تیم ملی اگر نمایندگان کشورمان در جام تختی نتوانند عنوان نخست را کسب کنند، یزدانی صاحب دوبنده تیم ملی خواهد شد و در صورت قهرمانی یکی از نمایندگان ایرانی در ارومیه در مرحله نهایی باید به مصاف یزدانی برود.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۷۴ کیلوگرم:

آزادکار شاخص این وزن یونس امامی است که توانست در جهانی ۲۰۲۲ مدال برنز بگیرد. البته امامی شانس حضور در بازی‌های المپیک را داشت که در مسابقه انتخابی که در پیکارهای رنکینگ‌دار لهستان پیش از المپیک برگزار شد، قافیه را به مصطفی حسین‌خانی باخت و نتوانست جواز حضور در توکیو را به دست آورد.

امامی تجربه حضور در چهار میدان جهانی را دارد که حاصل آن ۲ مدال برنز در ۲۰۱۹ نورسلطان و ۲۰۲۲ بلگراد است.

نماینده کشورمان در پیکارهای رنکینگ‌دار کرواسی نیز مبارزه‌های جانانه‌ای را به نمایش گذاشت و با کسب مدال نقره، کادر فنی را برای کسب مدال و سهمیه المپیک در این وزن امیدوار کرد.

البته او آذر ماه سال گذشته در لیگ پادوبنی در قرقیزستان مبارزه حساسی با زائوربک سیداکوف قهرمان جهان و المپیک داشت و با نتیجه ۶ بر ۴ مغلوبش شد. سیداکوف در لیگ ایران هم حضور داشت و در وزن ۷۹ کیلوگرم مغلوب علی سوادکوهی شده بود.

حسین ابوذری به عنوان نفر نخست قهرمانی کشور در این وزن است. ابوذری در ۲ تورنمنتی که اعزام شد نتوانست نظر کادر فنی را جلب کند. حضور در مسابقات رنکین‌گدار مصر در اواخر اسفند ماه در همان دور اول مغلوب سنور دمیرتاش ترکیه‌ای شد و خیلی زود از دور مسابقات حذف شد. ابوذری نیز در قهرمانی آسیا با یک پیروزی و یک شکست حذف زودهنگامی داشت.

در این وزن نفرات شایسته خوبی همچون محمدصادق فیروزپور دارنده طلای امیدهای جهان حضور دارند که رقابت را در این وزن حساس خواهد کرد. اما نکته مهم این که فیروزپور در فینال جام جهانی آمریکا موفق شد جیسون نولف را با نتیجه نزدیک ۲ بر یک شکست دهد اما امامی مقابل این آمریکایی در کرواسی با نتیجه نزدیک ۳ بر ۳ شکست خورد.

نولف آمریکایی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی آمریکا برای حضور در پیکارهای جهانی باید مقابل کایل دیک قرار گیرد.

آنچه که مسلم است یونس امامی با کسب مدال طلا در جام تختی، ملی‌پوش کشورمان در پیکارهای جهانی خواهد بود.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۷۹ کیلوگرم:

به طور حتم همه منتظر رویارویی دوباره محمد نخودی و علی سوادکوهی در این وزن هستند. جایی که نخودی موفق شد برای دومین سال پیاپی در پیکارهای جهانی با قبول شکست در فینال مقابل جردن باروز مدال نقره بگیرد. اما همین باروز که در ۱۵ سال گذشته مقابل هیچ ایرانی شکست نخورده بود در فینال جام جهانی و در خاک آمریکا مغلوب یک ایرانی شد و او کسی نبود جز علی سوادکوهی که به سلطه باروز برای همیشه پایان داد.

البته سوادکوهی در لیگ ایران موفق شد زائوربک سیداکوف قهرمان جهان و المپیک را که در وزن اصلیش نبود در یک مسابقه پایاپای شکست دهد تا نامش به عنوان یک سدشکن در کشتی ایران پیش از پیش مطرح شود.

سوادکوهی بعد از جام جهانی در پیکارهای زاگرب هم حضور یافت توانست در فینال آوتاندیل کنتچادزه دارنده مدال نقره جهان از گرجستان را شکست دهد و قهرمان شود. بعد از این مسابقات به دلیل مصدومیت کادر فنی او را از حضور در پیکارهای قهرمانی کشور معاف کرد و او برای کسب دوبنده تیم ملی باید در جام تختی حضور یابد. سوادکوهی سابقه حضور در پیکارهای جهانی در رده بزرگسالان را ندارد. او طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ سه مدال برنز، نقره و طلا را در قهرمانی آسیا به گردن آویخته و در سال ۲۰۲۱ در امیدهای جهان نیز برنز گرفت. این آزادکار ساروی در جریان لیگ رقابت بسیار نزدیکی با محمد نخودی داشت و مبارزه حساس آنها با نتیجه ۵ بر ۵ به سود سوادکوهی به پایان رسید.

در این وزن امیرحسین کاووسی در پیکارهای قهرمانی کشور اول شد و در قهرمانی آسیا به مدال برنز دست یافت. او اواخر اسفند در مسابقات رنکینگ‌دار مصر نیز مبارزه‌های خوبی را به نمایش گذاشت و در فینال مغلوب کنتچادزه‌ای شد که سوادکوهی در زاگرب بر او غلبه کرده بود.

براساس چرخه اگر نخودی در جام تختی قهرمان شود، ملی‌پوش خواهد شد در غیر این صورت جدال مدعیان به مرحله نهایی و یا یک تورنمنت بین‌المللی کشیده خواهد شد.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۸۶ کیلوگرم:

به طور حتم کشتی آزاد ایران این سال‌ها تحت تاثیر نام حسن یزدانی بوده و مبارزه او برابر دیوید تیلور یکی از حساس‌ترین مسابقه‌های دنیای کشتی بوده؛ همه از همین الان منتظر ششمین دوئل این ۲ آزادکار هستند. به طور حتم جام جهان پهلوان تختی در ارومیه نیز با حضور یزدانی رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت. آنچه که مسلم است در حال حاضر یزدانی و تیلور در دنیای کشتی هماوردی روبروی خود نمی‌بینند.

هر چند نباید از نام برخی آزادکاران همچون عظمت دولت‌بیک‌اف دارنده برنز جهان و طلای آسیا از قزاقستان، دارن گورگلیف از یونان قهرمان اروپا و یا حریفان هندی و سن مارینویی گذشت که به طور حتم حرفی برای گفتن مقابل این ۲ آزادکار نخواهند داشت.

یزدانی بعد از مدال نقره قهرمانی جهان در بلگراد در جام باشگاه‌های جهان نیز همه حریفان خود را از دَم تیغ گذراند و در رنکینگ‌دار کرواسی نیز به هیچکدام از حریفان خود امان نداد و قدرتمندانه طلا گرفت. در لیگ نیز او هم علیرضا کریمی و عزت الله اکبری ۲ عنوان‌دار جهانی را نیز شکست داد.

کریمی دارنده یک نقره و ۲ برنز جهان در پیکارهای قهرمانی کشور اول شد اما در قهرمانی آسیا مغلوب حریف قزاقستانی شد و نقره گرفت.

یزدانی در صورت قهرمانی در ارومیه یکبار دیگر دوبنده تیم ملی را در قهرمانی جهان بر تن خواهد کرد.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۹۲ کیلوگرم:

زیرگیری‌ها و درخت‌کن‌های ناب کامران قاسم‌پور در چند سال اخیر همه کشتی‌دوستان را محو خود کرده و ۲ مدال پیاپی طلای جهان او را در زمره مدعی اول این وزن در جهان قرار داده است. قاسم‌پور با کسب طلای جهان همچون رحمان عموزاد در ارومیه حضور نخواهد داشت و باید ببیند که حریفش در مرحله نهایی چه کسی است.

ارشک محبی نفر نخست قهرمانی کشور در قهرمانی آسیا عملکرد ضعیفی داشت. به طور حتم حضور ارشک محبی، سیدمحمدحسین میرباغبان، محمدجواد ابراهیمی و حسین شهبازی تنور مبارزه‌های این وزن را داغ خواهد کرد و نفر اول جام تختی برای رسیدن به تیم ملی باید از سد سخت قاسم‌پور عبور کند.

البته قاسم‌پور آخرین حضور جهانی خود را در وزن ۹۲ کیلوگرم تجربه خواهد کرد و بعد از آن برای حضور در المپیک به وزن ۹۷ کیلوگرم خواهد آمد. قاسم‌پور امسال در جهانی بلگراد دیگر جی دن کاکس آمریکایی را پیش روی خود نخواهد دید چرا که کاکس در انتخابی تیم ملی آمریکا در وزن ۹۷ کیلوگرم شرکت کرده و ۲۰ خرداد در مسابقه نهایی باید با کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک مبارزه کند.

البته این روزها قاسم‌پور با مصدومیت رباط پا، دست و پنجه نرم می‌کند و همین موضوع باعث شد تا رقابت‌های رنکینگ‌دار قرقیزستان را از دست بدهد. حال اگر همه چیز فراهم باشد و اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، سومین طلای جهان را از همین الان باید برای نماینده کشورمان کنار بگذاریم.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۹۷ کیلوگرم:

در این وزن بعد از رضا یزدانی نمایندگان کشورمان نتوانستند در پیکارهای جهانی توفیقی داشته باشند. طی این سال‌ها تنها مجتبی گلیج در سال ۲۰۲۱ در این وزن توانست برنز بگیرد. رضا یزدانی در پیکارهای جهانی ۲۰۱۳ مجارستان آخرین طلای کشتی آزاد ایران را در این وزن کسب کرد.

یکی از غایبان اصلی این وزن محمدحسین محمدیان است که در بازی‌های المپیک توکیو و جهانی ۲۰۲۳ از کسب مدال بازماند. او به دلیل غیبت در قهرمانی کشور و انتخابی جام تختی، فرصت حضور در جام تختی را از دست داد.

امیرعلی آذرپیرا، مجتبی گلیج و امیرحسین فیروزپور سه مدعی اصلی این وزن هستند. آذرپیرا با ۲ مدال متوالی طلای امیدهای جهان و در جام جهانی ۲ مبارزه خوب برابر حریف ژاپنی و بیتاربک تساکولوف آزادکار روسی‌الاصل اسلواکی در قالب تیم جهان داشت اما در مبارزه فینال کادر فنی در مبارزه با کایل اسنایدر، کامران قاسم‌پور را به جای او روانه میدان کردند که قاسم‌پور در یک وزن بالاتر تن به شکست مقابل حریف نامدار خود داد.

البته او در بهمن ماه سال گذشته در مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی برابر اسنایدر قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب حریفش شد. آذرپیرا در جریان لیگ برتر برابر محمدحسین محمدیان و اسماعیل نجاتیان تن به شکست داده بود.

مجتبی گلیج نفر نخست قهرمانی کشور در مبارزه ما قبل فینال در قهرمانی آسیا برابر حریف روسی‌الاصل از بحرین، متحمل شکست سنگینی شد و در نهایت برنز گرفت. دارنده برنز جهان در آذر ماه سال گذشته در جام پادوبنی در قرقیزستان تا ثانیه‌های پایانی از سرگئی کوزیرف روسی پیش بود در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب شد.

اما در کنار آذرپیرا، آزادکار جوان و آینده‌داری به نام امیرحسین فیروزپور حضور دارد که به تازگی از ۹۲ به ۹۷ کیلوگرم تغییر وزن داده است. او در امیدهای جهان در اسپانیا طلا گرفت و در جام جهانی آمریکا نیز در ترکیب تیم ملی بود و در تک مبارزه‌ای که در وزن ۹۲ کیلوگرم برای تیم ملی مقابل تیم منتخب جهان و برابر عثمان نورماگمدوف (دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۲ از جمهوری آذربایجان) گرفت، با حساب ۱۰ بر ۱۰ مغلوب حریفش شد.

کادر فنی اسفند ماه سال گذشته برای ارزیابی فیروزپور در وزن جدیدش او را راهی مسابقات رنکینگ‌دار مصر کردند که صاحب مدال برنز شد.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی در صورتی که گلیج به عنوان نفر اول قهرمانی کشور در ارومیه صاحب مدال طلا شود، یکبار دیگر دوبنده تیم ملی را در پیکارهای جهانی بر تن خواهد کرد.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

۱۲۵ کیلوگرم:

امیرحسین زارع بعد از کسب مدال برنز المپیک و طلای پیکارهای جهانی ۲۰۲۱ بعد از ۳۲ سال و برنز جهانی ۲۰۲۲ به یکی از امیدهای اصلی تیم ملی برای کسب مدال در پیکارهای جهانی و المپیک مطرح است.

البته شکست ناباورانه زارع مقابل آکگل در نیمه‌نهایی جهانی ۲۰۲۲ را شاید بتوان جرقه‌ای برای دور شدن این آزادکار جوان آملی از غرور دانست و به طور حتم این شکست درس‌های بزرگی برای او خواهد داشت تا مسیر قهرمانی خود را از این پس به شیوهای دیگر دنبال کند.

زارع آذر ماه سال گذشته در لیگ پادوبنی در قرقیزستان برابر لخاگواگرل مونختور از مغولستان به برتری رسید. او بعد از آن راهی مسابقات رنکینگ‌دار کرواسی شد و در آنجا هم مدال طلا گرفت. اما درگیری او با کامران قاسم‌پور در اردوی تیم ملی نزدیک بود کار دستش دهد و از اردوی تیم ملی اخراج شود که این موضوع به نوعی با بزرگ‌منشی فدراسیون نشین‌ها و کادر فنی فیصله پیدا کرد و زارع بعد از آن روزهای آرام را پشت سر گذاشت و خود را آماده حضور در جام تختی می‌کند.

به طور حتم اگر زارع بتواند حاشیه‌ها را از خود دور کند و تحت فرمان کادر فنی باشد، یکبار دیگر می‌تواند طلای پیکارهای جهانی را کسب کند چرا که سابقه شکست همه حریفان نامدار خود از جمله طاها آکگل و گنو پتریاشویلی را دارد. البته در جهانی امسال به طور حتم گیبل استیوسون آمریکایی دارنده طلای المپیک نیز حضور خواهد داشت و مبارزه احتمالی زارع و این حریف آمریکایی که در مبارزه‌های ترکیبی نیز فعالیت دارد، یکی از کشتی‌های بسیار زیبای دنیای کشتی خواهد بود.

امیررضا معصومی جوان که طلای نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان را در کارنامه دارد نیز از آزادکاران آینده‌دار در سنگین وزن است. او در جام جهانی نمایش خیره‌کننده‌ای داشت و هر سه حریف آمریکایی، ژاپنی و اوکراینی (منتخب جهان) را از پیش رو برداشت. او با کسب عنوان نخست قهرمانی کشور برای نخستین مرتبه در رده سنی بزرگسالان راهی یک تورنمنت بین‌المللی یعنی قهرمانی آسیا شد که در مبارزه ما قبل فینال مغلوب حریف مغلوستانی شد که زارع او را در قرقیزستان از پیش رو برداشته بود.

به طور حتم شکست در قهرمانی آسیا نیز باعث خواهد شد تا معصومی جوان غرور کاذب را کنار گذاشته و همانند زارع با برنامه‌ریزی بهتری پای به میدان رقابت بگذارد. البته او در مسابقات کشتی پهلوانی کشور نیز شرکت کرد و مغلوب جوان آینده‌داری خراسانی به نام مصطفی طغانی شد.

البته در سنگین وزن نباید از نام‌هایی همچون یدالله محبی، امیررضا امیری، مصطفی طغانی، علی اکبرپور و امین طاهری گذشت که می‌توانند برای مدعیان دردسر ایجاد کنند.

جدال غول‌های کشتی در ارومیه/ از حضور حسن یزدانی تا ارفاق فقط در چهار وزن

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.