۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 875922

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا از شناسایی هزار قلم ابزار تقلب در کنکور و تغییر شگرد مجرمان سایبری در زمینه ارسال لینک آلوده به ادعاهای واهی درباره فروش سوالات کنکور خبر داد.

شناسایی هزار قلم ابزار تقلب در کنکور

به گزارش قدس آنلاین،سردار وحید مجید رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در محل پژوهشگاه شیمی با اشاره به موضوع کنکور و آزمون های نهایی گفت: ما از سال ۱۳۹۹ با این موضوع مواجه شده ایم که در ساحت های شبکه های اجتماعی خارجی شاهد بالا آمدن کانال ها، صفحات و اکانت های متعدد تحت عناوین مجرمانه فروش سوالات آزمون، فروش سوالات کنکور، با عناوین متعددی مانند آزمون عمومی، کنکور عمومی، کنکور و آزمون و کلید واژه های متفاوت بودیم.

وی افزود: از سال ۱۳۹۹ پلیس فتا فراجا اقدامات هماهنگ خود را با سازمان های ذیربط انجام داده است. تیم های رصدی را در این رابطه فعالیت کردیم. کارگروه های متعددی در حوزه استان ها و شهرستان ها فعال شد.

مجید گفت: ما در طول سال تنها به زمان های نزدیک به آزمون بسنده نمی کنیم بلکه در طول سال موضوع را پیگیری می کنیم و افرادی که در این زمینه فعال هستند را شناسایی می کنیم. در نزدیکی ایام امتحانات نهایی و کنکور فعالیت مجرمان سایبری تشدید می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دو حوزه مشخص کانال ها و پیج ها و لینک هایی که ادعای فروش سوالات کنکور را دارند همچنین حوزه هایی که ابزارهای همچون میکروچیپ ها که مدعی تقلب در کنکور هستند و آنها را به فروش می رسانند هم فروشنده ها و هم کسانی که این ابزارها را خریداری می کنند و زمینه سوء استفاده را فراهم می کنند برای اینها راهکارهای لازم برای مقابله را ارائه داده ایم.

رئیس پلیس فتای فراجا درباره نحوه برخورد با این افراد متقلب گفت: برابر قانون با این افراد برخورد می شود. موضوعاتی که عنوان شده مانند استفاده از تجهیزات برای انتقال سوال و عکسبرداری از سوال و مواردی که وزارت علوم و سازمان سنجش متقاضی هستند با این افراد برخورد می شود.

وی گفت: در سال گذشته یک هزار قلم ابزار میکرو ارسال کننده، میکرو فرستنده، ابزارها و ریز تراشه الکترونیک شناسایی و ضبط شده است و افرادی که خریداری کرده اند هم مورد پایش قرار گرفته اند و اقدامات لازم درباره آنها انجام شده است.

مجید خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ بالغ برای ۲ هزار و ۷۴ مورد رصد عام در مورد فضای سایبر داشتیم که این موارد مترکز بر شبکه های اجتماعی تلگرام و ایسنتاگرام بودند. از این ۲ هزار و ۷۴ مورد موضوعات پالایش شدند که تقریبا ۷۰۷ مورد به بسترهایی رسیدیم که ادعاهایی را در مورد فروش سوالات کنکور مطرح کردند.

وی گفت: این ادعاها متفاوت بودند و برخی از این کلیدواژه های متقلبانه استفاده می کنند تا محصولات مختلف از جمله کتب آموزشی را بفروشند. این موارد هم پالایش شد و بالغ در ۴۸۳ مورد تمرکز ویژه کردیم و در نهایت ۲۴۹ نفر که گرداننده این ۴۸۳ مورد بستر های متقلبانه بودند را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کردیم.

رئیس پلیس فتای فراجا افزود: در ارتباط با نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ که یکی از افتخارآمیزترین رویدادهای علمی کشور است هماهنگی لازم صورت گرفته است و طرح عملیاتی پلیس فتا آماده شده و پلیس های فتا در استان های سراسر کشور تحت هدایت ستادی پلیس فتار فراجا با توجه به تاکیدات موکد فرماندهی نیروی انتظامی قرار دارند و همه آمادگی های لازم برای این موضوع را دارند.

وی گفت: خواهش ما از والدین و داوطلبان کنکور داریم که فریب ادعاهای واهی درباره فروش سوالات کنکور را نخورند و با آینده تحصیلی خود بازی نکنند و اقدامات مجرمین سایبری را مغفول نگه دارند.

مجید یادآور شد: ما پیش بینی می کنیم در کنار کارهایی که در فضای مجازی صورت می گیرد، احتمال دارد در نزدیکی زمان برگزاری کنکور لینک هایی هم به تلفن های همراه افراد ارسال شود و به طور مثال لینک های آلوده با عنوان هایی مانند «دسترسی به سوالات کنکور» به موبایل ها ارسال شود تا وقتی داوطلب روی آن کلیک کنند گوشی های تلفن همراه افراد را آلوده کند و موجبات سوء استفاده افراد را فراهم کند.

وی گفت: این موضوع یکی از پیش بینی های ما است که مجرمان سایبری شگرد خود را تغییر داده و لینک آلوده ارسال کنند و به همین منظور تذکرات به داوطلبان و والدین داده می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.