دومین رویداد سالانه هنر حماسی"سیمرغ" و اختتامیه سومین جایزه حماسی در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

برگزاری دومین رویداد سالانه هنر حماسی"سیمرغ" در آرامگاه فردوسی

به گزارش قدس خراسان، در شامگاه چهارم خرداد ماه 1402،دومین رویداد سالانه هنر حماسی"سیمرغ" ،اختتامیه سومین جایزه حماسی و تقدیر از آثار برگزیده حماسی  با حضور رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور و جمعی از مسئولان استانی و شهری در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

در این مراسم، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور ضمن تبریک دهه کرامت و روز مقاومت دزفول عنوان کرد: فرهنگ ایرانی در امتداد تاریخی خود، مملو از حماسه‌هایی است که گاه و بیگاه از پرداخت هنری و ادبی به آن ها غفلت شده است و از ابتکارات حوزه هنری خراسان رضوی در سال ۹۶ و ۹۷ پایه‌گذاری، بازگشت و احیای جریان هنر حماسی در امتداد معنامند هنر انقلاب اسلامی بود.

محمد مهدی دادمان افزود: در این سال‌ها کوشش‌های فراوانی با محوریت حوزه هنری خراسان رضوی و دبیرخانه دائمی هنر حماسی در این مجموعه شد تا احیای هنر حماسی شکل بگیرد.

وی با تقدیر از مرحوم استاد تشکری به عنوان داور دوره های گذشته تصریح کرد: ضرورت پرداختن به هنر و ادبیات حماسی در امروز ایران اسلامی احساس می‌شود، امیدواریم این حرکت فرهنگی، فکری و تمدنی که آغاز شده، آرام آرام در عرصه فرهنگ و هنر اثرگذارتر پیش برود و ثمرات، برکات و نشانه‌های این حرکت را بیش از پیش مشاهده کنیم و هنر حماسی بتواند نقش خود را در ادبیات و تئاتر ایرانی و همچنین در هنرهای تجسمی، موسیقی و سینما نیز ایفا کند.

روند رو به افزایش تولید آثار حماسی

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی به رشد تولید آثار حماسی اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها از زمانی که در حوزه هنری خراسان رضوی دبیرخانه هنرحماسی راه‌اندازی شده با رشد جدی خلق آثار حماسی مواجه هستیم و دو دوره برپایی سینمای حماسی و سه دوره داستان حماسی و نیز برپایی ده روز هنر حماسی سنت‌هایی هستند که کمک کرده‌اند گفتمان هنر حماسی از محورهای فعالیت‌های حوزه هنری شود.

مجید عسگری به اهمیت پژوهش در ایجاد آثار حماسی اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم هنرمندان با ورود به کارگروه‌های پژوهشی و نظری در تداوم این حرکت همکاری کنند که تولیدات مفید فرهنگی و هنری در نهایت باعث تقویت روحیه امید و حماسه در ایران اسلامی می شود.

در بخشی از این مراسم  نشان دستار فردوسی به علی‌محمد مودب نویسنده و شاعر خراسانی و نشان فیروزه هنر حماسی انقلاب به هادی حاجتمند کارگردان فیلم های حماسی و دفاع مقدس اهدا شد.

تقدیر از برگزیدگان سومین جایزه داستان حماسی 

بر اساس نظر هیات داوران دبیرخانه هنر حماسی در بخش داستان کوتاه از «مرصع موسی الرضایی» با داستان «دستمال سرخ»،«وحید آقاکرمی» با داستان «برگ‌های درخت گردوی عزیز»،«احسان قائدی» با داستان «دلارام»،«زهرا شنبه زاده سرخابی» با داستان «روز سعد گلک» و  «محبوبه حاجیان نژاد» با داستان «سایه سرخ ها» تقدیر شد.

در بخش رمان «علیرضا محمودی ایران مهر» با رمان «بی چهرگان»،«محمد رودگر» با رمان «ابرشهر» و «مهدی زارع» با رمان «پارابان» به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند و  سه اثر «میثم فرهمندیان» با رمان «وول»،«حمید بابایی» با رمان «ده تن» و «حسینعلی جعفری» با رمان «درخت سنگستان» از سوی هیات داوران شایسته تقدیر شناخته شدند.

پایان‌بخش این مراسم، رونمایی از پوستر چهارمین جایزه داستان حماسی و آغاز به کار دوره چهارم جایزه داستان حماسی بود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.