کارگردان مستند «تجربه اربعین» گفت: این مستند، مسیر تغییرات سی‌ساله راهپیمایی اربعین، اتفاقات، جریانات و صحبت درباره سیر تطور این مراسم را پیش کشیده و بررسی می‌کند.

«تجربه اربعین» روایت تغییرات سی‌ساله یک راهپیمایی

به گزارش قدس آنلاین، مسعود زارعیان درباره موضوع مستند تازه خود با نام موقت تجربه اربعین تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: این مستند درباره پیاده‌روی اربعین است و قصه پزشکی را روایت می‌کند که ۳۰ سال پیش برای پیاده‌روی اربعین به عراق سفر کرده و از تمام مسیر فیلمبرداری می‌کند. مستند با این پزشک در سفر جدیدش به عراق و همین‌طور همسفر او یعنی خانمی ایرانی‌الاصل مقیم کشور هند همراه می‌شود.

وی ادامه داد: در میان کشورهای همسایه، بیشترین مرز مشترک ایران با کشور عراق است. روابط بین مردم ایران و عراق امروز گسترده‌تر از گذشته شده است. «تجربه اربعین» درباره این مسائل سخن می‌گوید. این مستند، مسیر تغییرات سی‌ساله راهپیمایی اربعین، اتفاقات، جریانات و صحبت درباره سیر تطور این مراسم را پیش کشیده و بررسی می‌کند.

«تجربه اربعین»؛ روایت تغییرات سی‌ساله یک راهپیمایی
مسعود زارعیان مستندساز

زارعیان تصریح کرد: اغلب هنگام ساخت اثر، من شیوه مستندسازی تک‌نفره را انتخاب کرده و خودم به تنهایی سوژه‌ها را دنبال می‌کنم اما در این فیلم به سبب موضوع و مختصات کار با گروه همکاری کردم و این برایم تجربه‌ای تازه بود. ضمن این که فیلمبرداری کار به اولین راهپیمایی پس از شیوع ویروس کرونا باز می‌گشت و وقوع اتفاقاتی در عراق باعث شد که با کمبود امکانات مواجه شویم. مجموع همه این رخدادها باعث شد تا تجربه ساخت این مستند برایم بسیار متفاوت باشد.

این مستندساز درباره میزان اعتقاد قلبی شخصیت‌های اصلی مستند به راهپیمایی اربعین گفت: هر دو نفر اعتقاد قلبی بسیاری داشتند. حتی شخصیت خانم که یک ایرانی ساکن کشور هند بود اعتقاد داشت که امام حسین (ع) او را از بستر افسردگی نجات داده است. این خانم مدت‌ها قصد شرکت در راهپیمایی اربعین را داشت اما به سبب چالش‌های متعددی که پیش می‌آید و همین‌طور عدم اجازه حضور ایشان در مراسم توسط همسر هندی‌شان، باعث شد که سفرشان تا زمان فیلمبرداری این مستند به تعویق بیفتد.

وی درباره نگرش دینی موجود در آثار خود گفت: من نمی‌توانم موضوع سینمای دینی را تفکیک کنم زیرا اعتقاد دارم نگاهی که انسان‌ها به آفرینش و زندگی دارند، همان نگاهی‌ است که در آثارشان جاری و ساری می‌شود.

وی افزود: در هر اثر ما با هنر سینما مواجه هستیم و سینما به ما قصه گفتن را می‌آموزد. زمانی اثری موفق می‌شود که بتواند قصه‌ای را درست روایت کند. از همین رو، زمانی که من اثر می‌سازم بدون شک بارقه‌هایی از نگاه دینی در آن به چشم خواهد خورد اما من زمانی می‌توانم تاثیرگذار باشم که قصه‌ای بگویم که مخاطب را همراه خود سازد.

زارعیان تصریح کرد: اگر بتوان به اجزای داستان مسلط بود و فیلمی با ساختار درست ساخت، امکان ساختن اثری جذاب و پرکشش فراهم می‌شود. همواره مخاطب هم از چنین آثاری استقبال کرده و با آن‌ها همراه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.