دبیر علمی اولین همایش نخود کشور در کرمانشاه گفت: برای شرکت در این همایش علمی، ۱۶۱ مقاله از سوی کارشناسان و صاحب نظرانی از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

۱۶۱ مقاله به نخستین همایش ملی نخود ایران ارسال شد

به گزارش قدس آنلاین، رضا حق‌پرست  اظهار کرد: این همایش با همکاری معاونت سرارود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، دانشگاه رازی، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه روز هشتم خردادماه جاری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (ویژه پژوهشگران) برگزار خواهد شد.

وی افزود: براساس اعلام دبیرخانه علمی این همایش در مجموع ۱۶۱ مقاله به دبیرخانه آن ارسال شده است که از این تعداد ۱۱۹ مقاله از ۱۷ استان کشور پذیرفته شده است که در مدت برگزاری این همایش هفت مقاله به صورت سخنرانی کلیدی، پنج مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

دبیر علمی اولین همایش نخود کشور در کرمانشاه اضافه کرد: محورهای این همایش در زمینه «به نژادی و بیوتکنولوژی نخود»، «به زراعی نخود (اکولوژی، فیزیولوژی، تغذیه گیاهی و آبیاری)»، «اهمیت نخود در کشاورزی حفاظتی»، «حاصلخیزی خاک و بیولوژی خاک، کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز نخود»، «شیمی، ترکیبات و اهمیت تغذیه ای نخود برای سلامت و حفظ محیط زیست»، «کنترل و گواهی بذر»، «صنعت و اقتصاد بذر نخود»، «مکانیزاسیون در زراعت نخود»، «صنایع غذایی و فرآوری نخود» و «بازرگانی و اقتصاد نخود» است.

حق‌پرست افزود: طی توافق صورت گرفته با مسوولان مجله علمی-‌ پژوهشی "زراعت دیم ایران" تعدادی از مقالات برتر پذیرفته شده در این همایش پس از تکمیل شدن توسط نویسندگان آن در شماره ویژه آن مجله نیز منتشر خواهد شد.

در حاشیه این همایش جشنواره ملی نخود نیز به میزبانی استان کرمانشاه برگزار خواهد شد که شامل برنامه های متنوعی از جمله برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود، نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی در محل روستا بازار جنب اداره‌کل تعاون روستایی (ویژه عموم مردم) از ششم تا دهم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

جشنواره تخصصی نخود نیز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (ویژه مسئولین و کارشناسان) طی روز هفتم خرداد ماه از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ و روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان، کارشناسان و عموم مردم) نیز هفتم خردادماه و از ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ وبرگزار خواهد شد.

 نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است، این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲ گرم) حاوی ۲۱۰ کاری ، ۳.۸ گرم چربی،۳۲۲ میلی گرم سدیم، ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۹.۶ گرم فیبر، ۶ گرم قند، و ۱۰.۷ گرم پروتیین است.

در نخود همچنین ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین B۶ ، C ، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر منگنز، فسفر، مس، آهن و منیزیم را به وفور وجود دارد.

این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت می تواند باشد و تولید آن در کشور ما که یک اقلیم گرم و خشک است بسیار مقرون به صرفه است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوشت گاو به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است درحالیکه تولید هر کیلوگرم نخود نیازمند کمتر از هزار لیتر آب است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

از مجموع اراضی کشاورزی استان حدود ۱۶۶ هزار هکتار سالانه زیر پوشش نخود می رود و هر سال حدود ۱۲۰ هزار تن نخود از این راضی برداشت می شود.

هم اکنون یک‌ سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیرکشت نخود از آن استان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.