کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نمادهای خودرویی و بانکی در بورس به اصطلاح در حال رنج کشیدن هستند و این موضوع نوسان و بلاتکلیفی را به کل بازار سرایت داده است.

تزریق بلاتکلیفی به بازار سرمایه توسط خودرویی‌ها و بانکی‌ها/ روند اصلاحی بورس تا چه زمانی‌ ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، بازار سرمایه در روزهایی که حال و خوش مناسبی ندارد، امروز هم با افزایش عرضه مواجه شد تا افت شاخص‌های عملکردی بورس پس از چهار روز در بازار رخ دهد.

سهامداران امروز در حالی دست به فروش زدند که ریزش قیمت دلار به دلیل توافقات بین المللی و پولی جدید کشور روند نزولی به خود گرفته و همین مسئله نیز منجر به کاهش قیمت سهم های دلاری در بورس شده است.

این در حالی است که نامه رئیس مجلس به رئیس دولت، انرژی مثبتی به بازار داد، به نظر می‌رسد در بلندمدت سیاست ارزی کشور به سمتی برود که نرخ تسعیر افزایش یابد، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار که از روند نزولی و اصلاح هفته پایانی اردیبهشت ماه فاصله گرفته و خود را برای رشد بیشتر آماده می‌کند.

از دیگر سو، هنوز نمادهای خودرویی و بانکی در حال رنج کشیدن هستند و به دلیل اینکه این سهم ها لیدرهای سنتی بازار سرمایه هستند، این نوسان و بلاتکلیفی به کل بازار سرایت کرده است.  

* روند اصلاحی بورس کوتاه‌مدت است

در این‌باره علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: این روزها احتیاط در معاملات بورسی‌ها به طور مشخص وجود دارد و در اغلب صنایع فروشندگان قدرت بیشتری از خود به نمایش ‌گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بازار باز هم به دو بخش ریالی و دلاری تقسیم شده و سهم های ریالی به واسطه توافقات اخیر با رشد و نمادهای دلاری به دلیل درجا زدن قیمت دلار و پیش‌بینی موجود از افت آن، با کاهش مواجه شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حجم معاملات همچنان معقول و در سطح مناسبی قرار داد که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد روند اصلاحی بازار کوتاه‌مدت باشد.

مومنی تصریح کرد: اکنون نسبت p/e‌ بازار به محدوده ۱۰ رسیده است، هر چند بازار ارزان نیست، اما دیگر وضعیت حباب گونه ندارد و با لحاظ تقسیم سود مجامع و گزارش‌های سود ۱۴۰۱ شرکت‌ها، انتظار اصلاح p/e را داریم.

* افت شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص بورس 34 هزار و 745 واحد نسبت به روز کاری چهارشنبه تنزل کرد و تا سطح 2 میلیون و 311 هزار و 221 واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی 1.48 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 12 هزار و 93 واحدی در رقم 780 هزار و 812 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.53 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 451 واحدی به رقم 29 هزار و 471 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افت 2 هزار و 450 واحد به سطح 142 هزار و 20 واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و هزار و 344 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش 10 برابری یا معادل 912 درصد داشته است.

امروز نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، وشهر (بانک شهر) و وسدید (گروه صنعتی سدید) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 23 هزار و 958 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 9 هزار و 421 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 11 هزار و 136 میلیارد تومان رسید.

* رشد قیمت 174 نماد بورسی

در پایان معاملات امروز، 174 نماد با رشد قیمت، و 572 سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات شنبه، 88 نماد صف خرید داشتند و 137 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 30 درصدی نسبت به روز قبل به 782 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 77 درصدی به 520 میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.