۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 876751

منطقه مرزی ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروزافغانستان، روز گذشته شاهد درگیری بین مسلحان طالبان و مرزبانان غیور کشورمان بود. پل ابریشم توسط حافظان امنیت ایران مسدود شد.

گفت‌وگوی کارشناسی قدس درباره ابعاد درگیری مرزبانان کشورمان با نیروهای طالبان

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با این درگیری‌ها توپخانه رسانه‌های ضد انقلاب شروع به دروغ پردازی کردند امارسانه‌های رسمی کشورمان اعلام داشتند در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است، با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب وهمچنین اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است. 

پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماس‌هایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. در همین رابطه سردار رادان فرمانده کل فراجا تأکید کرد نیروهای مرزی ایران به هرگونه تعدی قاطعانه پاسخ خواهند داد.

چه کسانی از آتش‌افروزی سود می‌برند؟

دکتر بهرام زاهدی کارشناس ارشد مطالعات افغانستان و پاکستان در گفت وگو با خبرنگار قدس در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از اختلاف میان تهران و کابل سود می‌برند، با بیان اینکه این روزها به بهانه‌های مختلف سطح تنش میان ایران و افغانستان گسترش یافته است، گفت: یکی فیلم مربوط به هشت ماه پیش موتورسواران طالب همراه با بشکه‌های زرد رنگ را منتشر می‌کند (فیلم بخشی از رژه هشت ماه پیش در سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است) و آهنگ‌ها و صداگذاری‌های نامناسبی هم روی آن صورت می‌گیرد و بعد همگان اعم از این جناح و آن جناح و این سلیقه و آن سلیقه ، آن را در فضای مجازی باز نشر می‌کنند بی آنکه بدانند قطعات پازل چه کسی را تکمیل می‌کنند. وی در ادامه گفت: ایندیپندنت فارسی و افغانستان اینترنشنال امروز جشن می‌گیرند که کانال‌های مذهبی و انقلابی هم تصاویری که آن‌ها می‌خواستند و از شبکه‌های خود نشان داده بودند، منتشر می‌کنند.

زاهدی تصریح کرد: واقعیت این است که فضای تعامل سازنده‌ای میان ایران و افغانستان هنوز برقرار است و اگر خدای ناخواسته این قبیل جریان‌سازی‌ها منجر به تند شدن فضای واقعی شود، خیانتی جبران‌ناپذیر به دولت صورت گرفته است‌. فشارهای طولانی مدت آمریکا در جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و به اصطلاح حقوق بشری به دو کشور ایران و افغانستان زمانی به نتیجه غایی خود می‌رسد که بتواند همراه با فتنه انگیزی و نزاع سنگین هر یک از این کشورها با یکی یا چند همسایه‌شان باشد. امید که دولتمردان دو کشور از خطیر بودن شرایط‌ آگاه شوند و از هرگونه اقدام احساساتی و تحریک‌کننده بپرهیزند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.