مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در بحث میزان مصرف مواد دخانی دارد و در مصرف سیگار در رتبه بیست‌ودوم قرار دارد. 

خراسان رضوی در رتبه دوم کشور در بحث میزان مصرف مواد دخانی قرار دارد 

به گزارش قدس خراسان، ناصر امینی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات که یکشنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد، اظهارکرد: برنامه‌های پیشنهادی در حوزه نه به دخانیات به وزارتخانه ارسال شده و برنامه جامع آن به تمامی نقاط کشور ابلاغ می‌شود. 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: استعمال دخانیات یک عامل خطر برای چندین عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان از جمله سرطان ریه و دیگر سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و تنفسی بوده است و سالانه ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر در سطح کشور به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که می‌‎توان با گفتن نه به سیگار و دخانیات از این نوع مرگ‌ها جلوگیری کرد. 

وی با ذکر این نکته که درصد افراد بالای ۱۸ سال مصرف کننده روزانه در کشور از ۱۰.۰۸ به ۹.۳۳ و در استان از ۷.۵ به ۷.۷۶ رسیده و میانگین کلی ۸.۵ درصد بوده است، تاکید کرد: مصرف سیگار در کشور از ۱۴.۵ به ۱۹.۴۴ و در استان از ۱۴ به ۲۶.۶ رسیده و متاسفانه کاهش سن مصرف و افزایش میزان مصرف بانوان را داشتیم که بسیار نگران کننده است. 

امینی افزود: خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در بحث میزان مصرف مواد دخانی دارد و در مصرف سیگار در رتبه بیست‌ودوم قرار دارد. 

میزان مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳ درصد رشد داشته است 

در ادامه این نشست مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: متاسفانه در گروه سنی پائین‌تر به‌خصوص در دختران میزان مصرف دخانیات به‌خصوص قلیان افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی است. 

فرشید وفا اضافه کرد: میزان مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳ درصد رشد داشته و متاسفانه این عدد در نوجوانان دختر با افزایش ۱۳۳ درصدی همراه بوده است. 

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به انجام بازدیدهای مستمر در حوزه دخانیات، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۴۸ بازدید از سوپر مارکت، هاپیر مارکت، خواربارفروشی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم که از این میزان ۱۵ هزار و۳۳۰ مورد آن در شهر مشهد بوده است. 

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۲۷۸ واحد عرضه قلیان شناسایی شدند که ۶۰ درصد آن در مشهد، ۳۷ درصد در طرقبه‌شاندیز و ۳ درصد در سایر شهرهای حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است؛ همچنین تعدد اماکن غیرمجاز پلمب شده در سطح شهرهای تحت پوشش این دانشگاه ۵۱ مورد بوده که ۶۰ درصد آن در مشهد، ۳۸ درصد دیگر در طرقبه‌شاندیز و ۲ درصد مابقی در سایر شهرهای حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.