بایدن اعلام کرده که ایالات متحده همچنان در حال بررسی تامین سیستم‌های موشکی ارتش به اوکراین است.

آمریکا به دنبال ارسال سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش به اوکراین است

به گزارش قدس آنلاین، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که ایالات متحده همچنان در حال بررسی تأمین سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) به اوکراین است.

بایدن اندکی قبل از عزیمت از واشنگتن به ایالت دلاور در پاسخ به سوالی مرتبط به خبرنگاران گفت: «این موضوع و تأمین سیستم‌های تاکتیکی ارتش برای اوکراین هنوز در جریان است.»

این در حالی است که پیشتر «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده اوایل ماه گفته بود که ایالات متحده هنوز قصد ندارد ATACMS را به اوکراین منتقل کند.

سه روز پیش از این نیز، شماری از نمایندگان کنگره بر جنگ‌افروزی بیشتر کشورشان در اوکراین با ارسال سلاح‌های پیشرفته تاکید کرده بودند و در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند که سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) را به اوکراین تحویل دهد.

این درخواست در بحبوحه چراغ سبز آمریکا و متحدان غربی آن به ارسال جنگنده‎‌های اف -۱۶ به اوکراین مطرح شده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز پیش تر در ملاقات با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود در حاشیه اجلاس گروه- ۷ در ژاپن، گفته بود که آمریکا و متحدانش آموزش پرواز با اف- ۱۶ به خلبانان اوکراینی را به زودی آغاز خواهند کرد.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که تسلیحات و تجهیزات ارائه شده به اوکراین کمک می‌کند تا از بن بست طولانی مدتی که به دلیل درگیری‌های شدید در شرق اوکراین، به ویژه در اطراف شهر باخموت در استان دونتسک با آن مواجه شده است، خارج شود.

مقامات دولت روسیه پیش از این بارها نسبت به سیل تسلیحات غربی به مقصد اوکراین هشدار داده بودند و این تسلیحات را عامل تشدید و طولانی شدن جنگ عنوان کرده‌اند. از جمله ماه گذشته، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به ادامه جریان تجهیز تسلیحاتی اوکراین از سوی کشورهای غربی هشدار داد و اعلام کرد که کشورهای غربی به ارسال سلاح به اوکراین ادامه می‌دهند تا درگیری‌ها در این کشور خونین و درازمدت شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود که کمک‌های آمریکا از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین با احتساب بسته تسلیحاتی جدید، به بیش از ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

پیشتر نیز «الکساندر دارچیف»، مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه هشدار داده بود که مسکو امیدوار است واشنگتن احتیاط کافی برای جلوگیری از تشدید اوضاع تا رویارویی مستقیم را به خرج دهد. این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: تنها می‌توان امیدوار بود که واشنگتن به صدای عقل توجه کند و اجازه ندهد که اوضاع تا حد رویارویی مستقیم بین روسیه و ایالات متحده افزایش یابد.

دارچیف تاکید کرد که این آمریکا بود که شروع به تخریب روابط دوجانبه کرد. او گفت: واشنگتن تصمیم گرفت خود را از مسکو منزوی کند، اما اکنون تلاش می‌کند تا مسکو را مقصر کند، گویی شخص دیگری این روابط را به نقطه‌ی بی‌بازگشت رسانده است، نه دولت فعلی بایدن، ما به دنبال قطع رابطه کامل با آنها نیستیم، اما تحرکات بدخواهانه را تحمل نخواهیم کرد.

پیش از این نیز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود که کشورش خواهان پایان دادن به جنگ در اوکراین است و پایان جنگ ناگزیر به یک راه حل دیپلماتیک نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.